Leuk nieuws: Kempense heidelibel ver buiten de Kempen

Gestart door hiskodevries, september 13, 2013, 14:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: manger op september 23, 2013, 17:47:19 PM
De waarneming uit 2011 Zwolle ontbreekt ook op de kaart ..... ;-)

Groeten, Rene
Niet als je de datum op tijd laat beginnen ;)

manger

Citaat van: ArjenDrost op september 23, 2013, 18:05:30 PM
Citaat van: manger op september 23, 2013, 17:47:19 PM
De waarneming uit 2011 Zwolle ontbreekt ook op de kaart ..... ;-)

Groeten, Rene
Niet als je de datum op tijd laat beginnen ;)

Ik zie het Arjen!  :duim:
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

Goyatlah

Weer nieuwe waarnemingen, waarvan Eric Roeland met 5 en Ton Lakeman met 14 beesten. Gaat de goede kant op !!!

Alleen lijkt niemand in de Wieden te zoeken, en zijn er geen Friezen die hem in Friesland (Rottige Meente, lindevallei) proberen te vinden. Wie is de eerste vinder in die gebieden?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Nagenoeg alle waarnemingen na de vorige post zijn in het gebied wat ik gemakshalve de waarneming.nl populatie noem gevonden. De laatste waarneming was eind oktober (29 of zo). In totaal zijn er ca 150 beesten gevonden, op een na alle in september, mijn score is 45, Peter de Boer en crew hadden 30, en de andere 75 komen van waarneming.nl.
Ik wil graag dit item beeindigen (hoewel ik het niet gestart heb, maar ik denk dat Hisko dat wel begrijpt), en restarten in een topic Kempense in 2014. Hoop dat dat ok is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

@Frank en Jaap: ben grotendeels klaar met een paper waar ik een en ander zal proberen te verduidelijken.

Overigens raad ik iedereen aan de gehele oostgrens van Nederland af te gaan zoeken naar geschikte lokaties, en naar beestjes (ongeveer in die volgorde) Vlak over de nederduitse grens zijn namelijk verschillende waarnemingen tot aan noord Groningen toe.  (maar wel allemaal in Duitsland). Gerts waarneming in Zwolle past precies in dat patroon (gezien nog niet gepubliceerde duitse waarnemingen)

Wordt een leuk libellenjaar ...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Ted van der Knaap

#95
Citaat van: Goyatlah op september 24, 2013, 17:14:51 PM

Alleen lijkt niemand in de Wieden te zoeken, en zijn er geen Friezen die hem in Friesland (Rottige Meente, lindevallei) proberen te vinden. Wie is de eerste vinder in die gebieden?

Dit draadje over de Kempense heidelibel ligt al een aantal jaren stil maar bovenstaande vraag is toch actueel.

Ik was de afgelopen weken in dat gebied en ben er verschillende ex. op nieuwe plekken (buiten de Weerribben) tegengekomen.
Zelfs 2 ex in een (op proef) ingezaaide akkerrand.
Toevallig las ik vandaag het streeknieuws uit het gebied en was er een artikel aan gewijd:  https://stellingwerf.nl/artikel/1126265/zeldzame-kempense-heidelibel-duikt-op-in-weststellingwerf.html
(dit zijn die wn: https://old.waarneming.nl/gebied/view/22748?g=0&from=2016-08-22&to=2020-09-19&sp=635&z=0&u=0&rows=20&akt=0&kle=0&show_zero=0&g=0&z=0&from=2020-08-18&show_zero=0&to=2020-09-05&rows=20&u=0)


Daarin word gesproken over o.a. deze melding: https://old.waarneming.nl/waarneming/view/199478701

Hopelijk word dit wat groter opgepikt en krijgt de proef met de ingezaaide akkerranden een vervolg (met ook compensatie voor de boer!) goed voor de biodiversiteit en het (2x) voorkomen van de Kempense heidelibel bevestigt het nut van die proef.

Dus hopelijk daar extra bescherming voor deze soort!


edit: al googlend op ELAN blijkt het nieuws al eerder daar gemeld:
https://elan-zofriesland.nl/nieuws/bijzondere-kempense-heidelibel-gezien-in-weststellingwerf.html



groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

AvanderHeijden

Ik denk dat het in veel gevallen gaat om zwervers vanuit de Weerribben waar de aantallen zo hoog worden dat een deel uitwaaiert over de wijde omgeving. Er zijn meer waarnemingen buiten de bekende gebieden, zo zag ik vorig jaar een vrouwtje op mijn Groene glazenmakerroute bij Bontebok. Dit jaar heb ik er daar geen gevonden. Ik zou overigens beslist niet stellen dat Kempense heidelibel in Nederland met uitsterven bedreigd is, juist de laatste jaren niet meer. De vraag is zelfs of de soort daarvoor wel inheems was (10 jaar lang aaneengesloten voortplanting, ik durf eraan te twijfelen).

grunsven

Bij het opstellen van de vorige rode lijst (voordat Kempense in de Weerribben zat) was het inderdaad de vraag of deze soort zich 10 jaar in Nederland voortgeplant heeft.
De vraag is dan, wat is voortplanten?
Is dat 10 jaar achter elkaar uitsluipende dieren?
Bij de eerste voortplanting van visarend in Nederland wachten we ook niet of de jongen terugkomen uit Afrika en ergens gaan broeden. Waarom telt bij libellen voortplanting dan pas bij uitsluipen?
In feite is er voortplanting op het moment dat een vrouwtje eieren legt, dat was heel waarschijnlijk wel 10 jaar aaneengesloten gebeurt.

10 jaar achter elkaar succesvolle voortplanting, dus uitsluipers? Ik denk dat dat toen niet het geval was, maar dat is niet het criterium.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

nick w

Leuk! vraag blijft altijd of ze zich kunnen voortplanten op de nieuwe plekken; het moet dan 's winters droog staan en in de vroege zomer nat en niet te diep zodat het snel opwarmt. En gras of riet om in te slapen... Rietvelden zoals in de Weerribben zijn ideaal; visvijvers soms ook. Vraag is waar in de nieuwe omgeving die omstandigheden zich voordoen...

groet,
Nick W