Leuk nieuws: Kempense heidelibel ver buiten de Kempen

Gestart door hiskodevries, september 13, 2013, 14:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Dat weet ik uiteraard, maar het topic is, waar ze in het NP te zoeken. Dit is volstrekt nieuw habitat, waarover niets bekend is. Het is daarom niet verstandig om te veel naar waarnemingen verderop te kijken (of dat nu in de Plateaux is, of in Slovenie), maar eerst te kijken wat het dier hier doet. Ondertussen probeer ik wel info los te krijgen van onze noord-duitse kollega's (zoals het feit dat er een populatie is in het stroomgebied van de Vecht).

Dit is alleen maar het begin van een zoektocht, waar uiteindelijk misschien veel waarneming.nl gebruikers aan kunnen meewerken. En jouw droom, een ecotourisme-vrije Plateaux wellicht werkelijkheid wordt  O0 (Maar jullie hebben toch ook 1 bronlibel?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Tuurlijk Frank. Snel opwarmend water dat in de winter droog mag vallen is een goede aanwijzing. Maar ook daar zijn weer voorbeelden dat ze juist in dieper visrijk water zitten waar de larven met hun grote rugdoorns ook goed tegen kunnen. Er is echt weinig bekend over deze soort.

Voor mensen zonder ervaring met de soort: Goede zoektip is dat ze nog meer van luwe plekjes lijken te houden dan de andere heidelibellen. Goed zoekbeeld is dat ze wat fladderig vliegen, beetje zoals bandheidelibellen. Ziet er wat minder krachtig uit dan bij andere heidelibellen
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Beesten zijn klein, ongeveer Zwarte, misschien nog iets kleiner. Kleur helpt helaas niet, in de Plateaus waren die beesten tenminste mooi oranje (zie mijn website), maar hier hebben ze ook de kleuren van een mannetje Bloedrode en een vrouwtje Zwarte. Maar de grootte en het gedrag helpt wat.

Kijkerkenmerken: zonder kijker of 180 mm hoef je niet te zoeken. Vangen is zonder vergunning niet toegestaan.
Afgeplat lichaam met veelal driehoekjes aan de zijkant van het abdomen. Pterostigma licht okerbruin (itt de donkere pterostigma's van de andere 4 soorten: danae, sanguineum, vulgatum en striolatum, zoek maar op)
Poten altijd zwart (maar dat hebben de soorten met wie ze het makkelijkst te verwisselen zijn ook).

Hoop dat dit helpt
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Vermoedelijk zijn de beestjes overal (in W-Europa althans) hetzelfde van kleur en zitten de verschillen 'm met name in de leeftijd. Oude mannen krijgen een egaal donker rood achterlijf en bruinrood borststuk en lijken dan wat op Bloedrode. Oude vrouwen krijgen een steeds donkerder (en 'vuiler') oranje achterlijf dat overgaat in bruin of zelfs groengrijs. De foto's van Gert hierboven laten mooi zo'n oud koppel zien. Iets jongere (maar voortplantende) mannen hebben het typerende Belgische vlag-patroon met op het oranjegele achterlijf een brede rode middenstreep (en de zwarte aftekening natuurlijk) terwijl wat jongere wijfjes een strogeel tot oranjegeel achterlijf hebben. Zal morgen proberen wat foto's van de verschillende leeftijden te plaatsen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Zal ongetwijfeld kloppen. Vorige week haalde ik ze er nog op kleur uit. Gisteren op grootte, vlieggedrag en uiterlijk. Maakt het wat lastiger.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Hier de 'kleurontwikkeling' van Kempense mannen van piepjong tot stokoud:
(Morgen zoiets voor vrouwen..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Die is mooi, en ik wacht de andere met spanning af.

Wellicht wil je me helpen met betere info en foto's op mijn site?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: Goyatlah op september 14, 2013, 01:00:55 AM
Die is mooi, en ik wacht de andere met spanning af.

Wellicht wil je me helpen met betere info en foto's op mijn site?

Natuurlijk Dolf. Ik stuur je wel effe een mailtje, kun je replyen met je wensen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

Een aanmoedigings en respectvol plaatje voor de vondst, de mooiste libel van nederland in belgische kleuren op een belgische pitrus.

R, Theo

theomuusse


Goyatlah

#40
Waarom dan geen link waar die beesten opstaan?http://libellen.goyatlah.nl/taxa/KempenseHeidelibel.html

De nieuwe fotos, waarnemingen etc komen daar wel terecht.

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Limosa

Groeten,

Joachim

timtermaat

Erg stoere ontdekking, hoor! :duim:
Zoals gezegd is niet overdreven veel bekend over de ecologie van de (larven van) deze soort. Maar ik ben toch erg benieuwd in hoeverre deze nieuwe vindplaatsen passen binnen de opvatting dat een lage waterstand in de winter belangrijk is. Betreffen het bijvoorbeeld rietvelden die (soms/deels) in de winter worden drooggelegd en pas relatief laat in het voorjaar weer geïnundeerd worden?
Nou ja, eerst maar eens meer waarnemingen doen met z'n allen en daarna nadenken ;-).

Groet, Tim
Tim Termaat

Platbuik

#43
Dolf, hoe rood de mannen ook zijn, de neus kleurt niet mee, die blijft erg licht.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

pieterh93

Geweldig nieuws dat er nu meerdere Kempense gevonden zijn buiten de Kempen. Proficiat!
Gisteren heb ik een paar uurtjes de Kempense bestudeerd bij het Hageven. Het was 's morgens om 09.30 uur ong. 16 graden en zonnig. Er was een tiental Kempense te vinden laag in de vegetatie, een tiental meters rondom het vennetje ( vennetje waar ook Frank Neijts het over heeft) Vegetatie; biezen, gras, kruiden en (laag)riet. Pas rond 11.00 u gingen de eerste mannetjes naar het ven en vlogen op ong. 1,5 meter boven de oevers tussen het riet. Wat me opviel was dat ze regelmatig het achterlijf naar beneden kromden, waarop andere mannetjes een gevecht aangingen. Een half uur later zag ik dat er vrouwtjes "gepakt" werden uit de begroeiing waarna in tandem eiafzetting plaats vond ( zelfde wijze als de roodbruine) in het water tussen het riet. ( zie bijgevoegde foto) Ze bleven tijdens de copula kort bij de oever, daar waar het water niet dieper was dan 10 tot 20 cm. Toen rond 12.30 u de eerste wolken te voorschijn kwamen, verdwenen de beestjes in de vegetatie en bomen. Mogelijk kunnen jullie wat met deze info doen?

Anne Hueber †

De link naar dit interessante topic krijgt ook hier een plekje.

frankneijts

#46
Hier een overzicht van Kempense vrouwen, wederom van vers tot oud:
(Foto's van mij behalve de laatste: die heb ik even gejat van Gert omdat ik zo'n mooie 'bruine' niet had. Mocht-ie daar bezwaar tegen hebben dan hoor ik dat wel...)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Tuurlijk niet, mn naam mag er ook wel uit hoor, hou erg van je foto-overzichten, mooi dat ik daaraan kan bijdragen maar hoef er geen credits voor
groet!
Gert Veurink



hdeheer

#48
Als 1 van de 5 wil ik zelf ook nog reageren. De vondst op 7 september hebben we voor een groot deel aan BOOM-deelnemer Kllaus - Juergen Conze te danken, (Balkan odonatology meeting 2013 in Kroatie).
Hij verzorgde en organiseerde  een weerzien via een gehele gratis pick-nick dag met libellenkijken in de Weerribben/Wieden. Het weer was druilerig, 17 graden C., de tijd omstreeks 11 uur.
Ana Tratnik uit Slovenie wilde graag een zwarte heidelibel op de foto. Ik wees haar er 1 aan, ze maakte per abuis een foto van een klein geel/oranje vrouwtje heidelibel met opvallende zijvlekjes, die 3 cm verder zat en zei tegen mij: is dat nou een zwarte? Ik zag meteen dat het een afwijkende (geen zwarte, bruin-, steen-of bloedrode) heidelibel was en riep Dolf erbij. Ook Dolf raakte redelijki opgewonden en dacht in eerste instantie aan de zwervende (fonscolombii). Toen kwam Klaus Juergen, "dit is depressiusculum, ik weet het zeker, ik heb net een week depressiusculum zoeken achter de rug in NRW"!!  Daarna wisten we het allemaal en hebben we zo veel mogelijk foto's gemaakt, waarvan die van Sabine, Klaus-Juergen, Ana en Dolf goed gelukt zijn. Zelf ging ik verder zoeken en heb zeker 5 vrouw en 5 man gezien.
Wat ik niet zo goed snap is dat Dolf mij opdraagt het alleen aan Weia te vertellen en dat ik even later merk dat er 3 mensen naar de locatie gaan en dat er via Hisko op de trommel moet worden geslagen.
Ik kan overigens wel instemmen met  de verdere gang van zaken, dat is okay, maar wel zonder mijn medeweten. We hebben vandaag een tweede bezoek gebracht. Vrouwtjes, mannetjes en copula zijn gezien, het gebied is zelfs groter als we dachten en ik stem voor Sierlijke heidelibel.
Herman de Heer.
P.S. Ze zitten vooral in de riettoppen, ook in het riet en aan de voet van de rietkraag op vrn. veenmos.

Gert Veurink

#49
Daar staat veel nieuwe informatie voor mij in... Maar dat maar even per pm. Hoe dan ook, ook voor jou enorm gefeliciteerd met de prachtige ontdekking!  Beste libellennieuws van dit jaar wat mij betreft dus dat hebben jullie goed gedaan!
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Vandaag ca 10 beesten, mannetjes, een enkel vrouwtje, maar 2 copula's!!!

Daarnaast eindelijk mogelijk voortplantingshabitat (i.m.h.o.):
- Sommige plekken waterriet zijn erg open (waterriet ontkiemt veelal in 10 a 20 cm diep water), en kan de zon goed bij. Ondanks dat die plekken pal op de wind lagen, zaten daar de beide copula's
- Er zijn op het vandaag onderzochte gebiedje, verschillende kleine poeltjes, soms zelfs niet meer dan een 'karrespoor' die soms door mannetjes bewaakt werden, of anders door eileggende tandems Zwarte gebruikt werden.
Maar daadwerkelijke eiafzet is nog niet aangetoond.

(En anders vinden we volgend jaar wellicht uitsluipers, die dan naar andere delen van het NP kunnen uitvliegen.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

gaaf! zijn er copula-foto's? Ik geloof het zo wel, maar gewoon mooi en er zijn er niet heel veel van
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Helaas ook niet van mij, maar geloof idd dat Geert er wel eentje van een tandem moet hebben. Ik was net te laat.

frankneijts

Een copula uit de Belgische Kempen (Den Diel), augustus 2011:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Geert van der Veer

Heb er inderdaad foto van zal vanavond wel even opsturen. Ze zijn niet denderend, de harde wind was fotografisch gezien geen succes.


vr.gr. Geert

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Geert van der Veer

Zoals beloofd, hier nog wat foto s van de kempense heidelibel.


vr.gr. geert van der veer




Goyatlah

#59
OOOPS

Foutje...

Vrouwtje is Zwarte...

Is de onderste van dezelfde beesten? Kan niet beoordelen wat dat voor vrouwtje is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's