Leuk nieuws: Kempense heidelibel ver buiten de Kempen

Gestart door hiskodevries, september 13, 2013, 14:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Zojuist wordt telefonisch doorgegeven door Gert Veurink
dat in Het nationaal park de Weerribben /de Wieden een vrij grote populatie van de Kempense Heidelibel http://waarneming.nl/soort/info/635 is gevonden.
Ook bewijs van voortplanting is gevonden.
De ontdekkers zullen later foto`s publiceren
Ze denken dat binnen dit Nationale park meer lokaties zijn te vinden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Weia

Ik wist het al een aantal dagen, Dolf en een paar anderen hebben ze ontdekt. Ze hebben nu blijkbaar besloten om het niet stil te houden?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Ik was ook al op de hoogte (dat er waarnemingen waren) en had begrepen dat het nog even niet aan de grote klok moest worden gehangen. Ik ben een beetje verbaasd dat het nu opeens hier op het forum staat. Ik zou het dit topic nog even hier niet neerzetten.

hiskodevries

in opdracht van de drie waarnemers moest ik zoveel mogelijk op de trommel slaan, met de hoop dat andere mensen in het np de wieden ook andere populaties vinden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

OK.... dan vind ik het allemaal prima.

En ben verder natuurlijk gewoon erg blij dat deze populatie is gevonden.

:D ;D


Zo wordt denk ik duidelijk wat de meest waarschijnlijk herkomst is van de recente waarnemingen op de Veluwe en bij Zwolle....  O0

frankneijts

#5
Fantastisch nieuws natuurlijk want dit zou de redding van de soort in Nederland kunnen betekenen. Met de bekende populatie op de Plateaux/Hageven gaat het aan de Belgische kant (waar de kernpopulatie huist) niet zo goed waardoor de 'uitstraling' naar de op NL gebied gelegen watertjes (toch al niet erg grootschalig), stagneert. Weliswaar zijn bij de Ringselvennen in Budel-Dorplein vorig jaar en dit jaar weer enkele individuen gevonden (na de verdwijning in 2008/2009) maar het is maar afwachten hoe zich dat ontwikkelt, zeker omdat er vooralsnog geen op de soort afgestemde beheersmaatregelen zijn uitgevoerd. Tamelijk recent zijn ook enkele individuen gevonden bij Valkenswaard (omgeving Visvijvers) waar blijkbaar wèl gerichte maatregelen zijn uitgevoerd maar het is onduidelijk of daar echt schot in zit.

P.S. Alleen jammer dat we dan wèl een andere naam voor dat beestje moeten gaan verzinnen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MaartenHaverkamp

Citaat van: frankneijts op september 13, 2013, 16:11:19 PM
Fantastisch nieuws natuurlijk want dit zou de redding van de soort in Nederland kunnen betekenen. Met de bekende populatie op de Plateaux/Hageven gaat het aan de Belgische kant (waar de kernpopulatie huist) niet zo goed waardoor de 'uitstraling' naar de op NL gebied gelegen watertjes (toch al niet erg grootschalig), stagneert. Weliswaar zijn bij de Ringselvennen in Budel-Dorplein vorig jaar en dit jaar weer enkele individuen gevonden (na de verdwijning in 2008/2009) maar het is maar afwachten hoe zich dat ontwikkelt, zeker omdat er vooralsnog geen op de soort afgestemde beheersmaatregelen zijn uitgevoerd. Tamelijk recent zijn ook enkele individuen gevonden bij Valkenswaard (omgeving Visvijvers) waar blijkbaar wèl gerichte maatregelen zijn uitgevoerd maar het is onduidelijk of daar echt schot in zit.

P.S. Alleen jammer dat we dan wèl een andere naam voor dat beestje moeten gaan verzinnen..... 8)

Nieuwe soort van maken: Overijsselse heidelibel: Sympetrum  retrocostis :rolleye:

theomuusse

En om op Frank door te borduren, de titel van dit topic mag wel wat worden ge-upgrade.
Supernieuws. 

Theo

Weia

Citaat van: frankneijts op september 13, 2013, 16:11:19 PM
P.S. Alleen jammer dat we dan wèl een andere naam voor dat beestje moeten gaan verzinnen..... 8)

Had ik ook al gedacht, wat een domme naam eigenlijk. Platte heidelibel dan maar (en heidelibel is zelf ook al geen slimme).
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

theomuusse

Of gevlekte heidelibel...

Theo

Weia

Citaat van: theomuusse op september 13, 2013, 16:56:23 PM
En om op Frank door te borduren, de titel van dit topic mag wel wat worden ge-upgrade.

Nu goed?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Douwe van der Ploeg

Als we nou die heidelibellen omdopen tot overallibel, met deze soort de Kempweerwiedense overallibel?
Douwe van der Ploeg

frankneijts

Van mij mag het dan wel Sierlijke heidelibel worden..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Zo, net terug...

Alle credits naar Dolf! hij vond eerder 5 vrouwtjes, de aanleiding om vandaag verder te zoeken.

We waren met z'n drieën: Dolf, Evert Ruiter en ik. Doel was niet alleen de vrouwtjes terug te vinden, maar ook mannetjes en geschikter habitat. We vonden ze op twee plekken redelijk dichtbij elkaar. In totaal ongeveer 15 stuks in allerlei verschillende leeftijden. Het habitat is zeer geschikt, maar nog niet zo erg lang... de gedachte is dan ook dat de Zwolse en Veluwse waarnemingen, wellicht wel uit deze hoek, maar niet vanuit dit stuk komen.

Er zijn in Wieden en Weerribben nog veel meer geschikte stukken, ga dus vooral allemaal zoeken!

groet!
Gert Veurink



Platbuik

Leuk ! Kampense heidelibel.
Het zijn mooie tijden voor libellenliefhebbers, en als dit al kan dan zit er nog meer moois in het vat.
Proficiat, dames en heren :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Ik zal ook maar even reageren:

afgelopen zaterdag (7 september?) ben ik samen met 4 andere deelnemers aan BOOM2013 (Klaus-Jurgen & Sabine Conze, Herman de Heer en Ana Tratnik) naar NP Weerribben/Wieden geweest waar we 5 (of meer) vrouwtjes Kempense Heidelibel vonden.

Omdat alle dieren van de zelfde leeftijd en geslacht waren was het niet duidelijk of er sprake was van influx of van een (kleinere of grotere) populatie. Vandaar dat het nodig was om verder te gaan zoeken. Vandaag bleek dan (zoals Gert al aangaf), dat ook op nabijgelegen plaatsen er beesten zaten (in totaal ca 15), maar nu van verschillende leeftijd en verschillend geslacht. De influx theorie is hierdoor een stuk onwaarschijnlijker geworden.

Blijven de vragen, hoever de 'populatie' verspreid is, en waar de beesten zich precies voortplanten. Helaas geeft de literatuur over het beest in dit geval weinig uitsluitsel.

De reden om de lokatie geheim te houden zijn de volgende:
- de nullokatie is kwetsbaar, en als daar tientallen mensen doorheen gaan crossen, is er een probleem.
- het geheimhouden van de lokatie heeft als gevolg, dat meer mensen zelf op zoek gaan, en wellicht nieuwe lokaties vinden (kan me niet voorstellen dat het om die ene speld in die hele grote hooiberg gaat.

Ik wil iedereen die een zekere waarneming heeft (bij voorkeur een foto, of duidelijke omschrijving) verzoeken om (via mijn website) me de lokatie te mailen.
Hier een foto van het allereerste dier:

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Alle vinders/ontdekkers: proficiat met deze geweldige vondst! Zou mooi zijn als op den duur het 'Kempenseheidelibel-toerisme' een beetje verdeeld kan worden over het land en de populaties....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Thnx Frank
wij van Overijssel vonden dat we het toerisme eigenlijk al genoeg bedienden... Jullie van Brabant doen ook goed je best, over Limburg en vooruit ook Gelderland  zal ik ook niet zeuren, maar kunnen die andere provincies ook niet es een populatie van een knaller verzorgen? ;D
groet!
Gert Veurink



AvanderHeijden

Wauw, wat een gaaf nieuws! Na een paar problematische jaren in de Kempen is dit best een knaller zeg.

Bertusvr

Fantastisch nieuws zeg. Leuk man!! Ook al zijn er wat zwervers in Zwolle en op de Veluwe gevonden. Uit de Weerribben-Wieden had ik nooit gedacht!

dutchway

jee...dat is super nieuws...wie weet kom ik ze ook nog tegen.
Alleen de weersvoorspelling voor aankomende week is niet echt uitnodigend om het gebied in te gaan.
Groeten van Lia

marinissen

groet,
Leo

Goyatlah

Citaat van: dutchway op september 13, 2013, 21:14:13 PM
jee...dat is super nieuws...wie weet kom ik ze ook nog tegen.
Alleen de weersvoorspelling voor aankomende week is niet echt uitnodigend om het gebied in te gaan.

Toen we de eersten vorige week vonden regende het (en vonden in totaal toch 12 soorten). Het kan wel.
Beesten kunnen redelijk goed tegen kou en vocht (staan ook vroeg op, eerder dan andere heidelibellen, zie Sternberg & Buchwald), maar lijken wind te mijden.
We vonden ze dan ook zowel in het gebied, als 'paadjes' loodrecht op de windrichting.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Ik zit erover te denken om zondag te gaan zoeken, maar heb echt geen idee waar ik zou kunnen gaan zoeken ('t is voor mij een nieuwe soort). Zonder de plek vrij te geven, wat zou een goed biotoop zijn om te gaan zoeken? Of mogelijk goede plekken?


Groeten, Arjen

Goyatlah

Antwoord is eigenlijk simpel: riet.
Vrouwtjes lijken veelal in jong riet te jagen (geen wind). Mannetjes gebruiken rietranden als beschutting tegen de wind.
En wellicht leggen ze de eieren in waterriet (riet waarvan de wortels onder water staan). Is op  het moment mijn hypothese.

In gebied met veel bomen of struiken hoef je ze denk ik niet te zoeken.

Juist van deze soort is veel meer niet bekend dan wel (belangrijkste info is een oud brachytron-artikel, en Sternberg & Buchwald). En dit zijn andere omstandigheden...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Op 3 en 5 september, zoals bekend bijzonder warme dagen met vooral de 5e temperaturen t.p. boven de 30 graden, heb ik vanaf 08.30 's ochtends naar libellen gezocht op de Plateaux/Hageven. Hoewel ik er scherp op lette (en tussen 08.30 en 12.30 verbleef bij één van de beste plekken voor die soort in dit gebied) viel het mij op dat de Kempense heidelibellen daar beslist niet eerder uit de veren waren dan de andere heidelibellen! Hoewel ik de eerste op 5 september (kortstondig) zag om 09.30 bleef het daarna nog erg rustig en pas rond 11 uur begonnen ze een beetje actief te worden, min of meer tegelijk met Bloedrode, Steenrode en Oeverlibellen en veel later dan de Paardenbijters die bij aankomst om 08.30 al vrolijk rondvlogen. Vroeg me af of dat verhaal van die vroege Kempense wel (altijd) klopte en of het niet steeds maar weer nagepraat wordt zonder te checken.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Dat vraag ik me steeds meer af van dat zwerven.... Zou 1 van de meest honkvaste libellen zijn. Dat kan wel, maar deze ontdekking laat wel zien dat ze wel degelijk nieuwe gebieden kunnen innemen.

Dat is ook het leuke aan deze soortgroep we weten nog zooooo veel niet. Dus, allemaal naar buiten en nieuwe dingen ontdekken!
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op september 13, 2013, 22:18:10 PM
Antwoord is eigenlijk simpel: riet.
Ah, dat beperkt het te doorzoeken gebied al aardig. Daar hebben ze niet zoveel van in de Wieden/Weerribben :P ;)


Maar dank. Nu alleen hopen dat het weer op z'n minst een klein beetje meewerkt...


Groeten, Arjen

Goyatlah

Citaat van: ArjenDrost op september 13, 2013, 22:59:22 PM
Citaat van: Goyatlah op september 13, 2013, 22:18:10 PM
Antwoord is eigenlijk simpel: riet.
Ah, dat beperkt het te doorzoeken gebied al aardig. Daar hebben ze niet zoveel van in de Wieden/Weerribben :P ;)


Maar dank. Nu alleen hopen dat het weer op z'n minst een klein beetje meewerkt...


Groeten, Arjen

Ach, op zijn minst 90% (broekbossen en open water valt bv. af).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: Goyatlah op september 13, 2013, 22:18:10 PM
Antwoord is eigenlijk simpel: riet.
Vrouwtjes lijken veelal in jong riet te jagen (geen wind). Mannetjes gebruiken rietranden als beschutting tegen de wind.
En wellicht leggen ze de eieren in waterriet (riet waarvan de wortels onder water staan). Is op  het moment mijn hypothese.

In gebied met veel bomen of struiken hoef je ze denk ik niet te zoeken.

Juist van deze soort is veel meer niet bekend dan wel (belangrijkste info is een oud brachytron-artikel, en Sternberg & Buchwald). En dit zijn andere omstandigheden...

Op de Plateaux/Hageven was gedurende een aantal jaren 1 van de beste plekken voor de soort een nogal voedselarm vennetje met vrijwel uitsluitend biezen/russen als begroeiing en nauwelijks of geen riet. Ook de beste plekken bij Budel-Dorplein in de jaren 2006 en 2007 waren plekken met veel (Pit)russen en nauwelijks riet. In de Camargue zijn het jarenlang de rijstvelden geweest waar zich grote (enorme) aantallen Kempen voortplantten. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de (aard van) de vegetatie van het voortplantingswater een belangrijke rol speelt maar eerder de structuur ervan en de waterstand.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'