Ik zal ook maar even reageren:
afgelopen zaterdag (7 september?) ben ik samen met 4 andere deelnemers aan BOOM2013 (Klaus-Jurgen & Sabine Conze, Herman de Heer en Ana Tratnik) naar NP Weerribben/Wieden geweest waar we 5 (of meer) vrouwtjes Kempense Heidelibel vonden.
Omdat alle dieren van de zelfde leeftijd en geslacht waren was het niet duidelijk of er sprake was van influx of van een (kleinere of grotere) populatie. Vandaar dat het nodig was om verder te gaan zoeken. Vandaag bleek dan (zoals Gert al aangaf), dat ook op nabijgelegen plaatsen er beesten zaten (in totaal ca 15), maar nu van verschillende leeftijd en verschillend geslacht. De influx theorie is hierdoor een stuk onwaarschijnlijker geworden.
Blijven de vragen, hoever de 'populatie' verspreid is, en waar de beesten zich precies voortplanten. Helaas geeft de literatuur over het beest in dit geval weinig uitsluitsel.
De reden om de lokatie geheim te houden zijn de volgende:
- de nullokatie is kwetsbaar, en als daar tientallen mensen doorheen gaan crossen, is er een probleem.
- het geheimhouden van de lokatie heeft als gevolg, dat meer mensen zelf op zoek gaan, en wellicht nieuwe lokaties vinden (kan me niet voorstellen dat het om die ene speld in die hele grote hooiberg gaat.
Ik wil iedereen die een zekere waarneming heeft (bij voorkeur een foto, of duidelijke omschrijving) verzoeken om (via mijn website) me de lokatie te mailen.
Hier een foto van het allereerste dier: