houtwesp?

Gestart door huysse, mei 22, 2007, 00:19:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Vrienden (en ik ook) willen graag weten wat voor insect dit is.
Istiemooiofistienietmooi!

groet,
Marijke


huysse

en

Arp

#2
CiteerIstiemooiofistienietmooi!
Hoi Marijke,

Zuhiszekersmooi  :duim:

Op één van de sluipwespenpagina's van Wolfgang Rutkies staat er ééntje die er wel veel van weg heeft, namelijk Coleocentrus excitator.

index, plaatje1, plaatje2.

Nou zijn sluipwespen in het algemeen wat lastig van foto te determineren (zeggen ze), en wie weet zijn er dus nog wel 101 verwisselaars, maar het zal wellicht grofweg de goede richting zijn denk ik ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Pas op! Volgens het soortenregister hebben we in Nl. al twee Coleocentrus-soorten en van nummer twee kan ik geen afbeeldingen vinden. Ook sommige Rhyssa-soorten lijken er volgens mij wel op. Voor leken zijn sluipwespen nagenoeg niet te doen!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

Hoi Hans/Marijke, voor de duidelijkheid: mijn "het zal wellicht grofweg de goede richting zijn denk ik" was dus vooral bedoeld als "reactie" op het aanvankelijke "houtwesp?" van Marijke een hooguit een 'globale' richtingsaanduiding binnen de sluipwespen.

Het feit dat Wolfgang een dergelijk beest tot op de soort benoemt presenteert geeft m.i. overigens wel enige hoop dat zulks bij deze (voor een expert) niet bij voorbaat een verloren gevecht is   :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

huysse

CiteerHet feit dat Wolfgang een dergelijk beest tot op de soort benoemt presenteert geeft m.i. overigens wel enige hoop dat zulks bij deze (voor een expert) niet bij voorbaat een verloren gevecht is
Er van uitgaande dat hij dat goed doet!
Bedankt voor alle moeite!

Marijke

Arp

#6
CiteerEr van uitgaande dat hij dat goed doet!
Ik schat Wolfgang Rutkies van (grofweg) eenzelfde serieusheid/niveau in als bijvoorbeeld Hans. Veel van zijn sluipwespen zijn ook gekenmerkt als ongedetermineerd of niet te determineren. Als er bij zijn beest staat dat het een Coleocentrus excitator is mag je er wel vanuit gaan dat een expert dat heeft aangegeven of bevestigd - anders stond er wel een cf. bij of was het bij Coleocentrus sp. gebleven ofzo.

Uiteraard hebben ook experts het wel eens fout en ook anderen die veel moeite doen de dieren op hun website correct te benoemen moeten zichzelf soms toch achteraf nog eens corrigeren, maar door de bank genomen mag je de info op zijn site wel vertrouwen.

Het is een erg mooi beest en het zijn mooie plaatjes, jammer om niks mee te doen. Nederlandse soorten heeft ook nog helemaal geen afbeeldingen van Coleocentrus. Misschien is het een idee om de foto's daar aan te bieden als cf. Coleocentrus sp. ofzo - je hebt best kans dat Kees Zwakhals of een andere sluipwespenkenner er dan een blik op werpt. Misschien kan ie dan ook echt op naam gebracht worden en misschien wijzen ze de foto's ook af omdat het niet kan ... maar dan weet je dat ook.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Ik zou de foto zeker aanbieden. Er zit een simpele knop in het soortenregister om dat te doen. En de foto zal zeker door een deskundige worden beoordeeld. Dan merk je vanzelf of dit beestje uniek genoeg is om tot op de soort te determineren vanaf foto's!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spinnenvrouw

Als het gaat over zekerheid kun je ook andersom redeneren: als een foto wordt neergezet als een zekere soort hoeft dat niet te betekenen dat determinatie vanaf de foto mogelijk is. De fotograaf kan het beest hebben meegenomen voor een echte determinatie, en zo kan zelfs een wazige foto een zekere soort zijn.
Met determineren vanaf foto's kun je eigenlijk niet verder gaan dan  'het is hem niet' / 'wat ik kan zien sluit het niet uit'.  En al is het niet altijd bevredigend, het helpt je wel verder.
Jacomijn Prinsen

Arp

#9
CiteerAls het gaat over zekerheid kun je ook andersom redeneren: als een foto wordt neergezet als een zekere soort hoeft dat niet te betekenen dat determinatie vanaf de foto mogelijk is. De fotograaf kan het beest hebben meegenomen voor een echte determinatie, en zo kan zelfs een wazige foto een zekere soort zijn.
Daar ben ik het helemaal mee eens  :duim:

maar ...
CiteerMet determineren vanaf foto's kun je eigenlijk niet verder gaan dan  'het is hem niet' / 'wat ik kan zien sluit het niet uit'.
... nu haak ik af ;)

De foto hieronder toont een Oogvleklieveheersbeest(je) Anatis ocellata en daar heb ik geen scalpel of laboratorium bij nodig gehad en als ik een goede foto van jou te zien krijg weet ik bijna zeker dat ik die zonder nader onderzoek als Homo sapiens zou durven determineren (en misschien nog wel inclusief geslacht, al kan dat tegenwoordig wel weer wat hachelijk zijn - dan liever die sluipwesp).

Of een DNA-onderzoek (of anderszins), wat ook geen 100% zekerheid zal/kan bieden, daar dan nog wat aan toevoegt valt te betwijfelen.

Ergo: Bij sommige soorten is het prima te doen vanaf foto, maar of die wesp van Marijke daarbij hoort weet ik niet.

Of zie ik nou iets helemaal structureel verkeerd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Citeer
De foto hieronder toont een Oogvleklieveheersbeest(je) Anatis ocellata en daar heb ik geen scalpel of laboratorium bij nodig gehad en als ik een goede foto van jou te zien krijg weet ik bijna zeker dat ik die zonder nader onderzoek als Homo sapiens zou durven determineren (en misschien nog wel inclusief geslacht, al kan dat tegenwoordig wel weer wat hachelijk zijn - dan liever die sluipwesp).

Of een DNA-onderzoek (of anderszins), wat ook geen 100% zekerheid zal/kan bieden, daar dan nog wat aan toevoegt valt te betwijfelen.

Ergo: Bij sommige soorten is het prima te doen vanaf foto, maar of die wesp van Marijke daarbij hoort weet ik niet.

Of zie ik nou iets helemaal structureel verkeerd?
Hallo pudding,
ik nuanceer mijn opmerking: als je zeker weet dat er geen soorten zijn die veel op de afgebeelde soort lijken kun je inderdaad op grond van foto's determineren.
Zo zijn er in NL voor zover ik weet geen andere LHB-tjes met witte ringen om de vlekken.  En gelukkig is de Neanderthaler uitgestorven, want sommige harige apen ...
Jacomijn Prinsen

gardensafari

CiteerEn gelukkig is de Neanderthaler uitgestorven, want sommige harige apen ...
Ho, ho, ho. Nu voel ik mij aangesproken. Die Neanderthalers hadden misschien ook veel haar, maar een veel lager voorhoofd dan ik.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

Hmmm en ik wilde nu juist  (over zekerheid van determinatie gesproken) op basis van mogelijke recente waarnemingen van Neanderthalers (of nakomelingen ervan) duiden dat wellicht die hele taxonomische indeling van "ons allemaal" als Homo sapiens nog eens herzien zou moeten worden  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)