Muscidae > Spilogona scutulata (nieuw voor Nederland)

Gestart door blaauw7, september 09, 2013, 10:57:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Gisteren gevonden langs een uiterwaardenplas. Anthomyiidae/Muscidae ?
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

In ieder geval een Muscidae en de naam ligt mij voor op de tong, maar kom er even niet op.
Ik denk in de Limnophorini hoek (geen prealar seta en maar één orbital)
Als je de vlieg nog hebt....kun je dan kijken of er kleine haartjes aanwezig zijn op de radial node (aan de boven en onderkant of alleen aan de boven of onderkant)
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Ik had hem al in een potje gestopt. Komt tzt naar jou.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

#3
Tis een Spilogona scutulata!!! En dat is een nieuwe soort voor de Nederlandse fauna. Met dank aan Joke van Erkelens en Stephane Lebrun (diptera.info)
Groeten,
Dick Belgers

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Een moeilijk geslacht en je ziet ze niet vaak voorbij komen op forums en ook niet vaak bij vangsten, dus daarom een mooie en bijzondere vangst!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gerardpennards

Enneee, wanneer wordt dat een publicatie in de Nederlandse Faunistische Mededelingen Dick?  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

Er is nog zoveel te schrijven :rolleye: Deze komt tzt ook in NFM of EB. Joke wil vast meedoen?
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Ik ga binnenkort bezig met een verzamel artikel te schrijven voor rond de dozijn nieuwe soorten die ik zelf heb gevonden, met daarnaast ook een paar nieuwe soorten gevangen door Jan Wind en Mariëtte Geluk en dan moet ik de dozen Anthomyiidae van Joop Prijs nog nakijken, waar ik ook wel een aantal nieuwe soorten bij verwacht te vinden.
Dus misschien handig om dit in samenwerkingsverband te doen, zodat er een flinke update gaat komen van nieuwe soorten......
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Kijk aan....alweer een co-auteur erbij!
Heb je trouwens de soort nog gecheckt met de genitaliën uit de Pegomya hyoscyami groep..(P. betae, P. exilis, P. hyoscyami)....daar kun je gemakkelijk een vergissing mee maken.
Verschrikkelijke groep trouwens...
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Klopt inderdaad, ik heb de foto's weer even bekeken en je ziet duidelijk de toef met haren aan de binnenkant van het vijfde stergite........
Maar had je niet nog een nieuwe soort..?, althans dat staat mij bij...
Groet,
Joke (van Erkelens)