Rietkapoentjes anyone?

Gestart door Stippen, mei 21, 2007, 16:23:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Er zijn nauwelijks meldingen van Coccidula op waarneming.nl
Vandaag zag ik er 25(! C. scutellata) met mijn bijna 55 jaar oude ogen.
Deze erg kleine (2,5-3mm) kevertjes zitten onderaan op riet/lisdodde/etc en ogen wat oranje.
Ik vraag me af of ze nu op meer plaatsen in deze aantallen te vinden zijn.

Foto 1: C. rufa Ongevlekt rietkapoentje



Foto 2: C. Scutellata Gevlekt rietkapoentje
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Floppy

Hallo Kees,

Ik heb ze nog niet gezien, maar zal er eens gericht op letten. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Imperator

je vraag is duidelijk, Kees. Maar het is nu eenmaal zo dat wanneer je onderweg bent niet alles kunt noteren.
Ondertussen is je vraag wel opgeslagen.....
vriendelijke groet,

Trees

Stippen

Citeerje vraag is duidelijk, Kees. Maar het is nu eenmaal zo dat wanneer je onderweg bent niet alles kunt noteren.
Oeps, de oproep was geenszins als verwijt bedoeld hoor!  :rolleyes:  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

MC

Hoi!
Ikzelf heb ze wel eens gezien, maar wat zijn precies de verschilkenmerken? En op wat voor plekken zijn ze het best te vinden?
groet, Matthijs
PS Vandaag mijn bestand met lieveheersbeestjes-waarnemingen bewerkt en opgestuurt naar waarneming.nl Dus als het goed is komen er enkele 100-den stippen bij!
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

han.endt

Toch leuk om eens op te letten. Als ik riet tegenkom (gebeurt op de Veluwe niet echt dagelijks) zal ik er eens op letten, want ik wil ze graag eens zien.

Stippen

Citeer
Ikzelf heb ze wel eens gezien, maar wat zijn precies de verschilkenmerken? En op wat voor plekken zijn ze het best te vinden?

De vorm van het halsschild :
De grootste breedte van het halsschild is in het midden.  C. rufa
Het halsschild is naar voren afgerond en versmald. het breedste deel ligt voor het midden. C.Scutellata

En ik ga je waarnemingen aandachtig bekijken!

De soorten komen voor op moerasplanten en planten langs het water, vooral riet, biezen. Overwintering in Rietstengels. F G NH ZH Z NB L
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

Tsjonge, dat zou ik nou typisch helemaal niet voor een LHB-tje hebben gehouden. Best kans van dat die dan ergens in de map "kevers_uitzoeken" zweven :rolleyes:  Als ik ze nog eens tegenkom laat ik het wel weten ... bedankt overigens voor de tip ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)