Status Grote Praambult ?

Gestart door Wilfred, september 03, 2013, 23:15:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred


Voorheen startte ik een rondje OVP meestal op de grote praam waar ik mezelf makkelijk een uur of langer kon vermaken met het afstruinen van de bomen en struiken rondom het plasje en het gebied met lage vegetatie links voor de praam. Een ideaal punt ook om met je scoop te spotten.
Er was altijd wel iets boeiends te zien voor vogelaars (vaak ook roofvogels in de toppen).
Na er een half jaar niet te zijn geweest was ik er afgelopen zondag eindelijk weer eens. Deze keer eindigde ik de dag op de Grote Praam maar daar was ik snel uitgekeken. De kaalslag die nu ineens wel heel snel begint door te zetten heeft het gebiedje voor de Praam er niet boeiender op gemaakt vind ik.
Ook in de verte richting het zeearend-nestgebied was de kaalslag duidelijk zichtbaar.
Natuurlijk heb je vanaf de bult nog steeds een prachtig uitzicht op de grote wildkuddes maar daar kom ik niet echt voor.
Is de grote praam z'n hotspot-status voor vogelaars aan het verliezen ?  ???










Melchior van Tweel

Tja die afname van vogelwaarden is als jaren bekend bij SBB, zie onder andere de broedvogel inventarisatie van Rob Bijlsma van een paar jaar geleden. De insteek van SBB is echter proces natuur en ze (in dit geval vooral Frans Vera) hebben er blind vertrouwen in dat het dan wel goed komt met de natuur (en de vogels).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Een hoge dichtheid aan grote grazers gaat niet samen met een hoge dichtheid aan (broed-) vogels.
Het inzetten van grote grazers kan rampzalige gevolgen hebben voor de vogels.
Herman van der Meer