wespennestje in vogelhuisje

Gestart door lo.troisfontaine, mei 20, 2007, 17:43:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

heeft iemand enig idee welke wesp zulke nestjes bouwt?

lo.troisfontaine

een onderaanzicht ter aanvulling

b.v.d.

Jelle

#2
Dat is denk ik een Koninginnenest. De eerste fase in de nestbouw. De werksters zijn dan nog niet actief. Je ziet gelijk ook de larven. Dus is wel degelijk bewoond. Waarschijnlijk van een Vespula sp.

lo.troisfontaine

o.k. ik kom hier nog wel vaker in de buurt, dus zal ik het eens in de gaten houden of ik dan wel wat bewoners tegenkom.

Hopen dat ze dan wel vriendelijk blijven  B)

bedankt voor de reactie.


gardensafari

Vrijhangend, open onderkant, de kleur: volgens mij de Saksische Wesp.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lo.troisfontaine

heb even info gezocht, maar er staat niets verder in de lijst. Dit ondanks dat dit een van de algemeenste zou dienen te zijn, volgens de Tiriongids.
Een dezer dagen toch maar werk van maken. is misschien voor andere geïnteresseerde ook handig.

Hans ook bedankt.

gardensafari

De saksische wesp heeft een veel voorkomende koekoek: Dolichovespula adulterina. Die moet met de koningin van de saksische wesp vechten om het nest. De koekoek versliest redelijk vaak. Precies onder de ingang van het nest tref je vaak de verliezer van zo'n gevecht aan. Een mooie gelegenheid om D. adulterina op de foto te krijgen (of een koningin van de saksische wesp, natuurlijk  :D )
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jelle

Inderdaad Vespula-soorten hebben nooit zo een vrij hangend nest. Lijkt mij dan ook een langkopwesp (Dolichovespula-soorten), maar zou daar nog geen soort van durven maken. Zou Middelste Wesp ook niet kunnen, dacht dat die ook zulke nesten maakte in de open lucht.  

gardensafari

#8
Ik heb mijn conclusie gebaseerd op het feit dat ik niets van luchtkamertjes kon ontdekken. De nesten van de middelste wesp en de saksische wesp lijken veel op elkaar, maar het grote verschil is dat de middelste wesp wel luchtkamertjes maakt (zij het dat die niet open zijn, zoals bij de hoornaar) en de saksische wesp niet.

Maar misschien ben ik iets te voorbarig. De kleur van het nest is levendig en dat zou kunnen wijzen op de middelste. Verder is het nest nog zo klein, dat er misschien nog geen luchtkamertjes zijn gebouwd.
Eén ding staat vast het gaat om de middelste of de saksische. Als iemand ooit terugkeert bij dit nest en de bewoners ziet, dan hebben we snel zekerheid. De werksters van de saksische wesp zijn kleiner, slanker en meestal veel geler dan die van de middelste wesp. Dat is na de hoornaar onze grootste wesp en hij maakt vaak een wat donkere indruk. De andere Dolichovespula's maken hun nest in bomen en struiken, of zijn koekoeken.

Je kunt het nest rustig bekijken, probeer alleen de aanvliegroute vrij te houden, want zowel de saksische als de middelste wesp zijn zeer weinig agressief. Zelfs de boomhommel is vlak bij het nest stekeriger dan deze twee wespensoorten.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lo.troisfontaine

Eigenlijk is de beslissing al gevallen, dat ik er toch maar naar terug dien te gaan.
Want nu ben ik nieuwsgierig genoeg wat hier zich nog allemaal af zal spelen en in welke familie.

moet wel een beetje weer zijn.  

wordt vervolgd.

groeten,

Lo

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lo.troisfontaine

Hallo,

was inmiddels al enkele keren terug geweest. Het plankje met het nestje is op het nestkastje  teruggeplaatst. Viel niet mee om een redelijke foto te schieten. Maar denk dat het gelukt is.

Lijkt me dat het de saksische wesp is? zo ja, proficiat Hans met de juiste "voorspelling"

groeten,

Lo

Jelle

Mooi, je ziet naast de typische koptekening ook duidelijk de langere wangen (langkopwespen) van de Saksische wesp.