grashommel

Gestart door corrieke, juni 20, 2007, 11:41:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Hallo forum,
Dit mooie hommeltje zag ik op beemdkroon, met nog vele andere vliegen/bijen. Het waaide eigenlijk te hard om ze goed op de foto te krijgen, maar ik doe een poging om er toch een paar op naam te zetten. ik heb zelf gezocht en kwam bij grashommel uit.
plaatje 1 en 2 horen dacht ik bij elkaar en plaatje 3 is weer een andere.
Voor die moet ik misschien op een ander forum zijn, maar ik zet hem voorlopig hier maar bij.
Hopenlijk kan iemand me helpen.
Alvast bedankt en groet van,
Corrieke
natuurlijk de groeten van corry

corrieke

CiteerHallo forum,
Dit mooie hommeltje zag ik op beemdkroon, met nog vele andere vliegen/bijen. Het waaide eigenlijk te hard om ze goed op de foto te krijgen, maar ik doe een poging om er toch een paar op naam te zetten. ik heb zelf gezocht en kwam bij grashommel uit.
plaatje 1 en 2 horen dacht ik bij elkaar en plaatje 3 is weer een andere.
Voor die moet ik misschien op een ander forum zijn, maar ik zet hem voorlopig hier maar bij.
Hopenlijk kan iemand me helpen.
Alvast bedankt en groet van,
Corrieke
plaatje 2
natuurlijk de groeten van corry

corrieke

CiteerHallo forum,
Dit mooie hommeltje zag ik op beemdkroon, met nog vele andere vliegen/bijen. Het waaide eigenlijk te hard om ze goed op de foto te krijgen, maar ik doe een poging om er toch een paar op naam te zetten. ik heb zelf gezocht en kwam bij grashommel uit.
plaatje 1 en 2 horen dacht ik bij elkaar en plaatje 3 is weer een andere.
Voor die moet ik misschien op een ander forum zijn, maar ik zet hem voorlopig hier maar bij.
Hopenlijk kan iemand me helpen.
Alvast bedankt en groet van,
Corrieke
plaatje 3
is een andere.
natuurlijk de groeten van corry

t-vinkie

#3
Plaatje 3 is een blaaskopvlieg.Sicus ferrugineus
Voor een grashommel kun je ze hier ff vergelijken.
http://waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=1805
Groetjes frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

corrieke

CiteerPlaatje 3 is een blaaskopvlieg.Sicus ferrugineus
Voor een grashommel kun je ze hier ff vergelijken.
http://waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=1805
Groetjes frits
Hallo Frits,
Dat had ik ook al gedaan, maar bij 2 plaatjes lijkt het maar die andere zien er weer anders uit.
Die heb ik ook denk ik gezien, en daar had ik nog wazige plaatjes van, maar ik wist niet meer of dat nu hetzelfde hommeltje was.
Dus nu weet ik nog niet of het een grashommel is.
Bedankt, en misschien hoor ik er nog wat van.
mvg,
Corrieke  
natuurlijk de groeten van corry

xenion

#5
CiteerRode haartjes op de achterpoten is het belangrijk kenmerk van de vrouwtjes van de Grashommel. Voor de rest lijkt ze veel op de steen- en weidehommel. De mannelijke exemplaren zijn alleen aan de genitaliën van de mannelijke weidehommels te onderscheiden.
Bron:
http://wildebijen.nl/grashommel.html

Ik heb sterke twijfels aan de meeste foto's die in het fotooverzicht van de Grashommel staan...
Groeten,
Martin

corrieke

#6
Citeer
CiteerRode haartjes op de achterpoten is het belangrijk kenmerk van de vrouwtjes van de Grashommel. Voor de rest lijkt ze veel op de steen- en weidehommel. De mannelijke exemplaren zijn alleen aan de genitaliën van de mannelijke weidehommels te onderscheiden.
Bron:
http://wildebijen.nl/grashommel.html

Ik heb sterke twijfels aan de meeste foto's die in het fotooverzicht van de Grashommel staan...
Hallo Martin,
Bedankt voor de link naar die site.
Als ik het bekijk lijkt het meer op een  tweekleurige koekoekshommel, vooral dat kontje is wittig.
mvg,
Corrieke
natuurlijk de groeten van corry

xenion

Citeer
Citeer
CiteerRode haartjes op de achterpoten is het belangrijk kenmerk van de vrouwtjes van de Grashommel. Voor de rest lijkt ze veel op de steen- en weidehommel. De mannelijke exemplaren zijn alleen aan de genitaliën van de mannelijke weidehommels te onderscheiden.
Bron:
http://wildebijen.nl/grashommel.html

Ik heb sterke twijfels aan de meeste foto's die in het fotooverzicht van de Grashommel staan...
Hallo Martin,
Bedankt voor de link naar die site.
Als ik het bekijk lijkt het meer op een  tweekleurige koekoekshommel, vooral dat kontje is wittig.
mvg,
Corrieke
Alleen heeft die soort niet het hele borststuk oranje gekleurd, maar slechts een band.
Door dat oranje borststuk denk ik zelf in de richting van Akkerhommel of Boomhommel. En dat vind ik van een foto lastig te doen...
Mocht je in het westen wonen dan is het waarschijnlijk een Boomhommel, aangezien de Akkerhommels daar over het algemeen een donkerder gekleurd achterlijfpunt hebben.
Groeten,
Martin

corrieke

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerRode haartjes op de achterpoten is het belangrijk kenmerk van de vrouwtjes van de Grashommel. Voor de rest lijkt ze veel op de steen- en weidehommel. De mannelijke exemplaren zijn alleen aan de genitaliën van de mannelijke weidehommels te onderscheiden.
Bron:
http://wildebijen.nl/grashommel.html

Ik heb sterke twijfels aan de meeste foto's die in het fotooverzicht van de Grashommel staan...
Hallo Martin,
Bedankt voor de link naar die site.
Als ik het bekijk lijkt het meer op een  tweekleurige koekoekshommel, vooral dat kontje is wittig.
mvg,
Corrieke
Alleen heeft die soort niet het hele borststuk oranje gekleurd, maar slechts een band.
Door dat oranje borststuk denk ik zelf in de richting van Akkerhommel of Boomhommel. En dat vind ik van een foto lastig te doen...
Mocht je in het westen wonen dan is het waarschijnlijk een Boomhommel, aangezien de Akkerhommels daar over het algemeen een donkerder gekleurd achterlijfpunt hebben.
Hallo Martin,
Deze waarneming komt uit de biesbosch.
En in mij geheugen ligt toch meer het beeld van een licht gekleurt wollig hommeltje, iets met rood heb ik ook wel gezien maar mijn aandacht ging toch meer naar die licht gekleurde. het gonsde daar van de hommels en vliegen.
IK snap dat het heel moeilijk is om hem/haar een naam te geven.
Maar ik stuurde hem/haar in omdat ik van de week een bloem op het forum zette met een hommel en iemand gelijk de naam van die hommel vermelde.
In elk geval heel erg bedankt .
mvg,
Corrieke
 
natuurlijk de groeten van corry

xenion

Hoi Corrieke,

Als je het beest zelf gezien hebt is het meestal wel makkelijker op naam te brengen natuurlijk. Ik kom zelf op basis van de foto's niet verder dan (waarschijnlijk) de Akkerhommel of Boomhommel, maar als je zelf de kenmerken even naast elkaar legt kom je er misschien wel uit. Of misschien dat iemand anders het wel durft te zeggen.
Groeten,
Martin