Hoofdmenu

top 5 "most wanted"

Gestart door peter van santbrink, augustus 30, 2013, 15:08:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

nou dat zijn ook niet de makkelijksten hoor!?
Citaat van: Thijs Verhoef op september 03, 2013, 16:09:08 PM
mijn wensenlijstje

1. Kraanvogel
2. Visarend
3. Draaihals
4. Zeearend
5. Zwarte Specht

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Thijs Verhoef

Terecht punt en dat realiseer ik me ook. Anders had ik ze waarschijnlijk ook al wel eens gezien :) Het is dan ook meer - in de geest van het topic - een lijstje van soorten die ik graag nog eens zou zien.
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

frankmeer

Frank van der Meer

DKoppenol

1. Zeekoet
2. Klapekster
3. Zomertortel
4. Wielewaal
5. Boomvalk

Mijn ultieme droomsoort is Spaanse Keizerarend.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Thijs Verhoef

Citaat van: frankmeer op september 03, 2013, 16:33:18 PM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=242095.0 visarend haast gegarandeerd zou ik zeggen

Gouden tip, bedankt! Heb me zojuist ingeschreven. Ik laat hier nog wel even weten hoeveel we er hebben gezien  ;)
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

frankneijts

Citaat van: deDVC op september 03, 2013, 16:50:34 PM
1. Zeekoet
2. Klapekster
3. Zomertortel
4. Wielewaal
5. Boomvalk

Mijn ultieme droomsoort is Spaanse Keizerarend.

Ik zou zeggen: een typisch voorjaarsdagje op de Loozerheide al zul je die Zeekoet dan wel missen ...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

Ik mis nog één soort die niet rood gedrukt is en dat is de Strandplevier, op de één of andere manier nooit in Nederland tegen gekomen.
Ik weet dat ze op Schier en Zeeland voor komen maar er speciaal voor rijden vind ik iets te overdreven :angel:

DKoppenol

Citaat van: frankneijts op september 03, 2013, 17:24:53 PM
Citaat van: deDVC op september 03, 2013, 16:50:34 PM
1. Zeekoet
2. Klapekster
3. Zomertortel
4. Wielewaal
5. Boomvalk

Mijn ultieme droomsoort is Spaanse Keizerarend.
Ik zou zeggen: een typisch voorjaarsdagje op de Loozerheide al zul je die Zeekoet dan wel missen ...... 8)
Dan wil je er misschien wel bij zijn, is Spaanse Keizer niet een nieuwe soort voor NL? :p
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: Thijs Verhoef op september 03, 2013, 16:20:42 PM
Terecht punt en dat realiseer ik me ook. Anders had ik ze waarschijnlijk ook al wel eens gezien :) Het is dan ook meer - in de geest van het topic - een lijstje van soorten die ik graag nog eens zou zien.



Een paar uurtjes rondwandelen in het Spanderswoud tussen Bussum en Hilversum levert mij - zeker in het voorjaar - bijna altijd Zwarte Specht en Raaf op. Beide broeden er, en beide zijn vanaf ver hoorbaar zodat je er naar toe kunt lopen.
Station Bussum-Zuid is een goed startpunt, binnen een kwartier loop je in het Spanderswoud. Kun je eventueel ook nog het grootste ecoduct van Europa meenemen, daarna...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

DKoppenol

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 03, 2013, 18:15:17 PM
Citaat van: deDVC op september 03, 2013, 18:10:17 PM
is Spaanse Keizer niet een nieuwe soort voor NL? :p

http://waarneming.nl/soort/view/861

Ach, das nou balen! :P

Maar inderdaad, en goede voorjaarsdag op het Fochteloërveen en het moet wel goed komen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: deDVC op september 03, 2013, 21:48:52 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 03, 2013, 18:15:17 PM
Citaat van: deDVC op september 03, 2013, 18:10:17 PM
is Spaanse Keizer niet een nieuwe soort voor NL? :p

http://waarneming.nl/soort/view/861

Ach, das nou balen! :P

No worry -> er zijn nog meer dan 9500 soorten nog nooit in Nederland geweest... Kwestie van geduld...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peter van santbrink

Bedankt Ronald voor de locatie Spanderswoud, ziet er interessant uit  :duim:

Dacht vandaag even simpel de Roodpootvalk bij Ouddorp te scoren, wasvanochtend gemeld echter bij aankomst niet meer aanwezig  :( Dus op jacht naar de Strandplevier en gelukkig deze wel kunnen vinden  :blink:

Echter die dekselse Reuzensterns blijven mij ontwijken: was om 10:00 gemeld bij Kwade Hoek maar was daar rond 11:00 en niet kunnen vinden....

Op de weg naar de Roodpootvalk even bij Markanje gestopt (rond 12:30) niet kunnen zien maar wel gemeld rond 11:15....

En ook op de terugweg via Markanje (rond 18:30), niet gezien maar wel weer gemeld rond 19:15 en raad eens waar ik stond rond die tijd... jawel, op de Kwade Hoek oost; kwam daar Bart Dijkstra tegen die met de scoop al aan het zoeken was maar geen Reuzenstern had gezien

Vanwege deze dag wordt m'n lijstje aangepast:

1 blijft toch nog de Raaf
2 met stip de Reuzenstern
3 gestegen, de Buidelmees
4 Boomleeuwerik
5 Roodhalsgans

Let wel, dit lijstje is een soort frustratie lijstje, dus niet zozeer een lijstje van soorten die ik heel graag wil zien (vanwege zeldzaamheid, uiterlijk etc)


Folkert Jan

Als je een stuk langer op 1 plek blijft heb je veel meer kans een soort te zien. De mensen die de vogel voor jou melden hebben er wellicht ook 3 uur voor moeten staan wachten.  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peter van santbrink

Citaat van: Folkert Jan op september 04, 2013, 15:45:08 PM
Als je een stuk langer op 1 plek blijft heb je veel meer kans een soort te zien. De mensen die de vogel voor jou melden hebben er wellicht ook 3 uur voor moeten staan wachten.  :duim:

De meldingen zijn vaak van mensen die rondjes maken in het gebied, als ik naar de tijden kijk wordt er 10-15 minuten door scoop gekeken en dan weer verder; heb zelf gisteren klein uur op de Kwade Hoek gestaan, blijft toch gewoon een kwestie van geluk hebben.

Morgen vrij genomen, ga richting Ooltgensplaat voor de Roodpootvalk en de Krammersche Slikken voor de Flamingo's; als alles meezit kan ik terug via Markanje/Kwade Hoek, poging 5  ;D

zie trouwens dat vandaag De Reuzensternen op Markanje vrij dichtbij zaten, laag water rond 11:30 en bij Stellendam rond 19:00 ook laag water. Gisteren net omgekeerd, keuzes....

maartenimmerzeel

1. Kleinste jager
2. Stormvogeltje
3. Klein waterhoen (geluid)
4. Woudaap
5. Ralreiger

Tijd om weer eens op zeevogeltocht te gaan :)
Groet Maarten Immerzeel


thomas u

1. Een alk soort
2. Ijsgors (zomerkleed want die is fantastisch!) B)
3. Roodhalsgans
4. ijseend
5. Hop

Mijn ultieme droomsoort is een krokodilwachter, (die is twee keer ooit voorgekomen (starrevaart en Winterswijk waarvan ze niet weten of het een escape is of niet)

Deze lijken mij fantastisch! Ik weet dat ijsgors in zomerkleed bijna niet kan. En voor een alk/ ijseend is het fijner om een telescoop te hebben. Want die heb ik niet. Maar ik heb nog een lange tijd (ik ben 11)! En ik sta nu op 176 dus moetnog veel makkelijkere. Dus laat ik die eerst gaan zoeken!!


Maarte5n

om op de foto te zetten nog.

1e draaihals
2e rode/zwarte wouw
3e Visarend/zeearend
4e Hop
5e woudaapje
Maarten vd Berg

HPM

Citaat van: familieurgert op september 05, 2013, 09:04:08 AM

... Maar ik heb nog een lange tijd (ik ben 11)! En ik sta nu op 176 dus moet nog veel makkelijkere. Dus laat ik die eerst gaan zoeken!!


Toen ik 11 was had ik bij lange na nog geen 176 vogelsoorten herkend en wensen op dat gebied had ik al helemaal niet. Ik heb het aantal soorten wat ik heb gezien ook nooit bijgehouden.
Herman van der Meer

MarianneW

#49
Frustratiesoorten, wie heeft ze niet? Ik in elk geval wel maar echt druk maar ik me er niet om.

Echte Roodhalsganzen zijn elke 'winter' (eind okt-maart) wel te vinden in grote groepen brand- en kolganzen. Eerlijk gezegd vind ik er elk jaar wel 1 of meerdere maar ik sta dan ook heel lang groepen ganzen af te kijken. Altijd weer een kick als ik er dan een Roodhalsje uit pik.

De Visarendentijd is nu al bezig, bij mij in de buurt momenteel bij de Westbroekse zodden en vaak ook rond deze tijd bij de Groene Jonker, Nieuwkoopse plassen en Waverhoek/Botshol.

Meestal kom je ze (je frustratie- of wenssoorten) vanzelf een keer tegen als je in de juiste tijd in de juiste biotoop zoekt en het is (vind ik) veel leuker om zelf dingen spontaan te vinden. Of juist de verrassingen die verdwaald zijn, zoals bij ons bijv. in het voorjaar een strandplevier die in de Waverhoek zat.
Maar ik begrijp wel dat als je twitcht en dipt, dat dat niet leuk is.

Vogelen is gewoon leuk!
Marianne

redcheesehead

#50
Goedemorgen
Ook ik ben maar een beginneling op dit gebeid
En heb heel wat foto's van diverse vogels geschoten met de camera
Leuke was dat ik spontaan in Zwijndrecht in het Noordenpark
Zomaar een Grote Bonte Specht tegenkwam
Meerder op een zeer goed geluk
Ik miste In de Werkendamse Biesbosch
De Vis Arend was op de plek maar wist niet dat hij daar was
Had wel gehoord dat er een vis arend nest was ergens daar
Ik woon zelf in England en heb daar het geluk om diverse vogels , vlinders en andere dieren te fotograveren
In de Dordrechtse Biesbosch heb ik weken moeten zitten om eindelijk wat me ook gelukt is de Bever te fotograveren tegen de avond
Waar ik ook gelijk de Gaai tegenkwam en op de gevoelige plaat vast legde
Wat ik telkens mis hier in England in een natuur reservaat
Is de Ijsvogel Hij word bijna dagelijk waar genomen nabij een vogelhut
Maar ben steeds te laat net als gisteren zeker een half uur te laat jammer genoeg
Maar het is een van de most wanted vogels die ik graag op de plaat vast legt

Groetjes Nick

HPM

Vorige week zag ik vanuit mijn luie zetel in het centrum van Den Haag nog een Visarend overvliegen.  Op zoiets moet je natuurlijk niet gaan zitten wachten.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op september 05, 2013, 10:16:36 AM
Vorige week zag ik vanuit mijn luie zetel in het centrum van Den Haag nog een Visarend overvliegen.  Op zoiets moet je natuurlijk niet gaan zitten wachten.

Mwoah... als je op de oever van de Keersluispas gaat zitten zie je ze op een gegeven moment heus wel. Met een beetje pech aan de overkant en met een beetje geluk op 20 meter boven je hoofd.Op de Grote Praambult maak je ook een goede kans.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redcheesehead

Nee zeker niet
en als je dat kan fotograferen is het helemaal schitterend
en op me most wanted list sta ook nog de koekoek
in de Biesbosch hoorde ik hem vaak dit voorjaar
maar zien ho maar

Jorick

Hi Peter ea,

Sinds mei 2012 serieus aan het vogelen en invoeren en zit op een levenslijst van 237 in NL. Wat ik lastig blijf vinden is het gebrek aan ervaring. Soms weet je iid dat iets ergens moet zitten maar herken je het gewoon niet. Ik vind het altijd erg fijn als ik bij een crack aan kan haken. Dan leer je kenmerken en kleine verschillen zoveel sneller...
Steltlopers vind ik niet makkelijk en de ruikleden lijken zo vaak op elkaar. Dat is volgens mij een kwestie van heel vaak zien.
Visueel ga ik gelukkig met sprongen vooruit. Ik ga steeds beter en makkelijker dingen op zicht herkennen, ook soorten die ik nog nooit gezien heb. Alleen op gehoor?... Drama... Dat komt maar niet van de grond.. Maar dat is blijven oefenen.
En over dingen missen, ach... Natuurlijk wil ik ook het liefst alles zien, maar het mooiste vind ik lekker op de fiets stappen en zoveel mogelijk zelf tegenkomen.
Zo heb ik dit jaar 2 kleine bonte spechten gezien en allebei zelf gevonden. Hoog in de boom trouwens. evenals de eerst gedocumenteerde draaihals in ons gebied van 2013, eerste bonte strandloper van ons gebied van 2013. Dat is dan toch echt genieten...
Wat niet betekent dat ik niet baalde toen de bijeneter in ons gebied gevlogen was en ik hem op een half uur had gemist...  :'(

Mijn lijstje met enige willekeur:
1. morinelplevier
2. zwarte wouw
3. zeearend (in vwgarnhem gebied, daarbuiten al vaak gezien)
4. kemphaan man in prachtkleed
5. barmsijs en frater

Om over de verschillende soorten moeilijke ruiters, plevieren, sperwergrasmus, bladkoning, jagers, rovers, moeilijke meeuwen & sterns nog maar te zwijgen.  :rolleye:

ps Mocht je in de buurt van Arnhem zijn: Raaf bijna 100% op het Rozendaalse veld dan wel Arnhemse heide.

Veel plezier!

groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 05, 2013, 10:29:05 AM
Citaat van: HPM op september 05, 2013, 10:16:36 AM
Vorige week zag ik vanuit mijn luie zetel in het centrum van Den Haag nog een Visarend overvliegen.  Op zoiets moet je natuurlijk niet gaan zitten wachten.

Mwoah... als je op de oever van de Keersluispas gaat zitten zie je ze op een gegeven moment heus wel. Met een beetje pech aan de overkant en met een beetje geluk op 20 meter boven je hoofd.Op de Grote Praambult maak je ook een goede kans.

Mijn Visarend laat zien dat je overal kans hebt op leuke dingen enm niet alleen als je speciaal ergens naartoe gaat om vogels te kijken. En ik vond een Visarend in een decor van wolkenkrabbers toch wel een mooi gezicht.
Maar gisteren vloog er hier een groep Huismussen rond, wat maar een klein beetje minder bijzonder is en eigenlijk werd ik er blijer van. Die Visarend was een moment, die Huismussen geven hoop voor de toekomst.
Herman van der Meer

Guus Jenniskens

tja, top 5 "Most wanted".
Blijft toch lastig om een keuze te maken maar ik ben er toch uitgekomen.

1. Reuzestern (Al veel te vaak "gedipt" tja, is ook een lastige soort voor Limburg).
2. Hop (Blijft pittig zelfs in Limburg). 
3. Woudaap. 
4. Bijeneter
5. Roodpootvlak ( Adult man  ;D)

Nou, het is een pittig lijstje om te combineren maar ik heb nog heel wat jaren te gaan voor deze soorten.  ;)
Met vriendelijke groet, Guus Jenniskens

thomas u

Euhm, mag ik vragen wat dippen is? :angel:

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: familieurgert op september 05, 2013, 15:07:43 PM
Euhm, mag ik vragen wat dippen is? :angel:
Gericht naar een soort gemelde soort gaan, maar hem niet zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

thomas u