Xanthogramma stackelbergi/dives?

Gestart door RubenWinter, augustus 29, 2013, 23:39:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

RubenWinter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78778740
onzeker Gewone Citroenzweefvlieg - Xanthogramma pedissequum gezien op 2013-08-29 Zwolle - Zuid
Foto's:




Toelichting:
Op basis van de volgende kenmerken uit "Hoverflies of Northwest Europe" van M.P. van Veen kwam ik uit op X. stackelbergi: "Wing: the dark patch small, extends only to the cell just below the stigma; abdomen viewed from below: the membrane  between the sternites and the tergites entirely yellow on segments 3-5". Klopt mijn determinatie?
bij voorbaat dank Ruben Winter

Indien nodig kan ik nog meer foto's plaatsen.
Groeten,

Ruben Winter

Certhia

Het is idd X. dives of stackelbergi. Welke van de twee durf ik niet te zeggen.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

RubenWinter

Bedankt voor je bevestiging Marc  :duim:
Enig idee trouwens hoe het zit met het toevoegen van deze twee soorten aan waarneming.nl, of is daar nog meer onderzoek voor nodig?
Groeten,

Ruben Winter

Certhia

#3
Geen idee. Maar een van de admins weet dit vast. Ik weet niet hoe ver men is met het uitzoeken van de verschillen tussen beide soorten.
Edit: sp
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

andre.schulten

Even Sander Bot aan z'n jasje trekken..

RubenWinter

Heb Sander een pb gestuurd. Ik ben benieuwd.
Groeten,

Ruben Winter

RubenWinter


Antwoord van Sander:

Citaat van: Sander Bot
Hoi Ruben,

Ik ben bezig met een paper over de herkenning, maar ben nu afhankelijk van mijn co-auteur, en die heeft voorlopig ff geen tijd, dus dat is wel jammer. Zal hem binnenkort weer eens porren. Tot die tijd is niet duidelijk wat nou het verschil is tussen dives/stackelbergi, maar een verzamelsoort voor beide is wel alvast een idee. Gele band langs sterniet 3 en 4 is hét kenmerk om pedissequum uit te sluiten, hoewel op een foto doorgaans niet zichtbaar.

groeten, Sander
Groeten,

Ruben Winter

Sander Bot

Ruben, ik vind ook dat er weer eens wat moet gebeuren.
Binnenkort gaat er weer aan gewerkt worden. Maar het resultaat kan even duren: alle dives/stackelbergi uit Nederland bestuderen, verschillen proberen te vinden, dat allemaal opschrijven en publiceren kan ff duren. Ondertussen een verzamelsoort dives/stackelbergi aanmaken is goed idee, ben geen taxonomist op wrn.nl, maar ben er mee bezig om dat te regelen, als dat rond is hoor je het


groeten, Sander

Douwe van der Ploeg

Die verzamelsoort stond al in het systeem, heb m voor je geactiveerd voor NL: http://waarneming.nl/soort/info/199432
Douwe van der Ploeg

RubenWinter


Citaat van: Sander Bot op september 01, 2013, 17:47:32 PMRuben, ik vind ook dat er weer eens wat moet gebeuren.Binnenkort gaat er weer aan gewerkt worden. Maar het resultaat kan even duren: alle dives/stackelbergi uit Nederland bestuderen, verschillen proberen te vinden, dat allemaal opschrijven en publiceren kan ff duren. Ondertussen een verzamelsoort dives/stackelbergi aanmaken is goed idee, ben geen taxonomist op wrn.nl, maar ben er mee bezig om dat te regelen, als dat rond is hoor je hetgroeten, Sander


Heel goed, maar geen haast: het lijkt me het belangrijkst dat het goed gebeurt.

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 01, 2013, 18:15:09 PM
Die verzamelsoort stond al in het systeem, heb m voor je geactiveerd voor NL: http://waarneming.nl/soort/info/199432


Geweldig Douwe, bedankt!  :duim:
Heb de soort inmiddels veranderd en de waarneming op zeker gezet.
Groeten,

Ruben Winter

Certhia

Ik neem aan dat er al wel iets van een verschil bekend is aangezien er anders geen reden zou zijn om ervan uit te gaan dat er twee soorten zijn. M.a.w. op welke gronden worden tot nu toe dives en stackelbergi als twee soorten beschouwd? Genitaliën?
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."



Auratus

Groet,

Jan

andre.schulten

o ja.. verhip. niet gezien..
maar ja ik ben dan ook niet zo'n 'splitter', van mij mag het best X. stackeldives worden..   B) :lol:

JonasM

Hey allen,
Heel benieuwd naar die paper, Sander, wie is de co-auteur? Wanneer denk je het gepubliceerd te hebben?

In elk geval, de kenmerken tussen beide soorten zijn al gekend: voornamelijk achtertibia en vleugeltop kunnen vrij snel gebruikt worden.
Daaruit blijkt dat dit X. stackelbergi is.

Uit de Benelux zijn nog geen betrouwbare waarnemingen van X. dives opgedoken, ook (nog?) niet via foto's op w.be/w.nl.
Groetjes Jonas

Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Certhia

Vrouwtje, heldere vleugeltoppen zou dus kunnen duiden op stackelbergii
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."