2014 Jaar van de Spreeuw: spreker gezocht

Gestart door Tinok, augustus 28, 2013, 21:06:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,

Vandaag kregen van we van Sovon te horen dat 2014 het jaar van de Spreeuw is. Nu willen we graag voor onze lezingen avonden, van onze IVN afdeling, daar een spreker voor uitnodigen. Ik heb gezocht op internet maar dit is duidelijk niet de meest sexy vogel want.... niks gevonden.
Weet iemand hier een goede spreker met een lezing over spreeuwen? Of iemand die onderzoekt doet naar deze vogels? Of iemand die er wel een lezing over zou willen houden en maken?
Ik heb uiteraard ook al Gert gemaild van Sovon maar het leek me handig hier ook nog even rond te vragen.
Veel dank alvast.


groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Henri25

Wat voor lezing zoek je precies? Charlotte Hemelrijk (RuG) doet onderzoek aan zelforganisatie.. natuurlijk ook een bekend begrip uit de spreeuwenwereld :)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Tinok

Hoi Henri,

hm tja goede vraag:
een lezing voor leken die wel geintresseerd zijn in natuur, voor ivn leden en mensen die het in de krant lezen. Meestal is het een lezing over een dier of plantentype oid waarin vertelt wordt hoe ze leven en andere leuke wetenswaardigheden.

Charlotte Hemelrijk heeft een lezing gehouden op tv over die zwermen toch? Leek me ook wel erg leuk maar misschien iets te hoog gegrepen. Moet wel te volgen zijn voor de gewone mens. Ik ga nog eens op haar googlen. Dank
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Henri25

Citaat van: Tinok op augustus 28, 2013, 21:24:09 PM
Hoi Henri,

hm tja goede vraag:
een lezing voor leken die wel geintresseerd zijn in natuur, voor ivn leden en mensen die het in de krant lezen. Meestal is het een lezing over een dier of plantentype oid waarin vertelt wordt hoe ze leven en andere leuke wetenswaardigheden.

Charlotte Hemelrijk heeft een lezing gehouden op tv over die zwermen toch? Leek me ook wel erg leuk maar misschien iets te hoog gegrepen. Moet wel te volgen zijn voor de gewone mens. Ik ga nog eens op haar googlen. Dank

Uhmm.... dan moet is het misschien wel iets te hoog gegrepen. Dat is idd wel Charlotte Hemelrijk waarover je het hebt. Leuk onderwerp, en super intressant! Kijk maar eens of je er wat mee doet, verder kan ik je niet helpen  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Tinok

ik heb even verder gekeken en het stukje van de wereld draait door en het is wel erg leuk. Misschien dat ik haar vakgroep kan benaderen voor een lezing. Is alleen wel heel eind rijden van groningen naar wilnis;-)
Was in elk geval een leuke tip om me eens verder in te verdiepen dus bedankt Henri
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

lycopoda

Bij dit onderwerp komt gelijk de naam Joost Tinbergen bij me op. Er is een leuke film over zijn spreeuwenonderzoek op Schiermonnikoog, inclusief fietsende ecologen achter de spreeuwen aan.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

Margreet Kwh

Dit is ook een leuk natuurbericht, over een onderzoek in Zwolle, verband tussen spreeuwen en korstmos.
http://www.natuurbericht.nl/?id=9998
En verder denk ik meteen aan de ex-libris van Jac.P. Thijsse, "onbekommerd", met een aantal zingende spreeuwen door Hoytema.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Henri25

Citaat van: lycopoda op augustus 28, 2013, 22:08:06 PM
Bij dit onderwerp komt gelijk de naam Joost Tinbergen bij me op. Er is een leuke film over zijn spreeuwenonderzoek op Schiermonnikoog, inclusief fietsende ecologen achter de spreeuwen aan.

Das ook zeker een aanrader  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Tinok

Hoi Margreet,

Ja dat onderzoek naar spreeuwen bemesting van daken heb ik ook met veel plezier gelezen. Wie weet dat dat nog wat is. Goede tip, was het vergeten;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Nog even de film opgezocht van Tinbergen. Wel erg leuk, helaas alleen een fragment van 3 min gevonden bij beeld en geluidmuseum. Mocht iemand een idee hebben hoe ik aan de volledige 40 min kom dan hoor ik het graag. Hij is inmiddels prof. Geloof niet dat ik hem uit durf te nodigen voor een ivn avondje;-)
We zoeken dus nog even verder maar bedank zover voor de tips want ik heb wel weer erg leuke dingen gezien zo.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

peterlindenburg

Profs zijn ook maar gewoon mensen hoor, gewoon uitnodigen! ;)