HELP aub

Gestart door hiskodevries, augustus 27, 2013, 10:56:37 AM

Vorige topic - Volgende topic



florisbrekelmans

De doorntjes zijn toch het beste te doen door met een insectennet flink over de bodem en door ijle vegetaties op vochtige locaties te zwiepen. Bijkomend voordeel is dat je het doorntje direct kan vastpakken en kan determineren. Goede locaties zijn (kale) oevers van sloten, karresporen in weilanden, kale plekken bij de ingang van weilanden, braakliggende terreinen met ijle begroeiing, allerlei typen oevers van allerlei typen wateren, vochtig hooiland, natuurontwikkelingsterrein, etc.


In elk kilometerhok op het vasteland van Nederland moet tenminste één soort doorntje voorkomen (durf ik wel te stellen....wellicht een enkel hok op de Veluwe daargelaten).




Groet,

Floris

Wim Bakker

Overigens is dit wel een slechte tijd om doorntjes te inventariseren, omdat er juist nu van de doorntjes veel nimfjes zijn die vaak worden uitgescholden voor Gewoon Doorntje...

Beste tijd om doorntjes te inventariseren is het voorjaar. Dan zijn er minder nimfjes van doorntjes.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Ik ben het eens met Floris vwb het biotoop van zanddoorntje en bemonsteringswijze (slepen). Echter ik ben er niet van overtuigd dat in elk kilometerhok doorntjes zouden moeten zitten. Ik heb twee excursies in het poldergebied van Friesland gedaan en daar waren toch maar weinig geschikte plekken: uitgebreide raaigrasweides en sloten met steile oevers. Toch kijk je er natuurlijk snel overheen, als ze niet in typisch biotoop zitten. Groeten,


Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

marcel123

Is er een biotoopverschil tussen zanddoorntjes en zeggedoorntjes?

JohanvantBosch

Citaat van: optilete op september 05, 2013, 22:27:51 PM
Is er een biotoopverschil tussen zanddoorntjes en zeggedoorntjes?
De heren deskundigen mogen dat beantwoorden, maar er is in elk geval overlap. Ik heb beide soorten al een paar keer samen gevonden.

RoyKleukers

In de polder komen beide soorten inderdaad vaak samen voor. Op de zandgronden zitten zanddoorntjes vaak langs allerlei stilstaande watertjes, zoals vennen en vijvers. Zeggedoorntjes zijn vaak meer gebonden aan stromend water, bijvoorbeeld graslanden in beekdalen. Het zeggedoorntje komt ook veel voor in het rivierengebied. Ik kom daar eigenlijk nooit zanddoorntjes tegen, maar het is een soort in uitbreiding, dus het is zeker niet onmogelijk.
Groeten,


Roy
EIS-coordinator sprinkhanen


Robert Brunink

Citaat van: optilete op september 05, 2013, 22:27:51 PM
Is er een biotoopverschil tussen zanddoorntjes en zeggedoorntjes?

Ik kom Zanddoorntjes in Twente veel tegen in nieuw aangelegde natuur, dus plassen/sloten/vennen met daaromheen veel zand en weinig begroeiing. Dit soort gebiedjes weten Zanddoorntjes al binnen een jaar te vinden. Zeggendoorntjes kom ik ook tegen in nieuwe gebieden, maar in veel mindere mate. Vaak zie ik die pas na enkele jaren (in redelijke aantallen) in die natte gebiedjes, want dan is er vaak meer begroeiing om het water aanwezig. Ook kom ik Zeggendoorntjes tegen langs (drooggevallen) sloten, rondom oudere kikkerpoelen en in bestaande natte natuurgebieden (moerassig, venig, zompig). Op zulke plekken moet ik dan weer heel lang zoeken naar Zanddoorntjes, want die soort is voor mijn gevoel nog meer dan het Zeggendoorntje op zoek naar pionierssituaties.

Gert Veurink

heel weinig tijd dit jaar, maar doe mn best... nieuw voor Zwolle volgens mij: http://waarneming.nl/waarneming/view/78935691

en ja ik heb de 'gewone soorten' ook ingevoerd. Leuk ook die opmars van moerassprink hier en ik had 1 snortikker tussen de ratelaars, heb ik hier ook niet vaak.

Heb niet alles gelezen maar is hier nog een hok in de buurt of juist in de buurt van rotterdam dat moet gebeuren?
groet!
Gert Veurink





florisbrekelmans


Hoi,


Interessant, de doorntjesdiscussie. Ik ken Friesland niet goed, maar als ik er zou wonen zou ik de uitdaging aangaan Roy!

Het biotoop van de doorntjes verschilt per soort, maar zoals Robert ook aangeeft zie ik zanddoorntje vooral als (super)pionier op kale, vochtige grond. Zeggedoorntje kunnen ook pionieren, maar zijn tevens permanent aanwezig in dichte vegetaties op vochtige grond (weilanden, graslanden, hooilanden, zeggenvegetaties etc.). In dergelijke situaties tref je zanddoorntje toch beduidend minder aan.


Vandaag situaties gezien waar je eigenlijk altijd wel gewone doorntjes kan vinden: afgegraven landbouwgrond (tbv natuurontwikkeling) met een pioniervegetatie op arme zandgrond. Tussen de jonge heideplantjes, dwergzegge, moeraswolfsklauw, kleine zonnedauw etc. zijn altijd wel doorntjes te vangen.




Groet,


Floris



florisbrekelmans

Heb vandaag overigens een trip gemaakt naar omgeving Coevorden - Hardenberg met weidesprinkhaan als doel. Niet gelukt helaas. Tegen de tijd dat ik in Twente was, tussen Duitse grens en Ootmarsum, was de lucht betrokken en vielen de eerste spatten. Dat gebied heeft zoveel interessante locaties, het moet daar gewoon ergens lukken.


Eigenlijk ook niet eens zoveel bijzonders gezien vandaag. Overal snortikkers, bruine en ratelaars, kustsprinkhaan her en der. De graslanden in de uiterwaarden langs de Vecht thv de Duitse grens zijn helaas slecht te bereiken, toch nog een greppelsprinkhaan gescoord. Leuk ook dat wekkertjes er zo algemeen zijn, evenals bramensprinkhaan. Opvallend genoeg geen zuidelijke spitskoppen of sikkels gezien in vegetaties waar het >50 km zuidelijker zeker raak zou zijn geweest.


Volgend jaar beter...


Groet,


Floris

Robert Brunink

Citaat van: florisbrekelmans op september 06, 2013, 23:12:50 PM
Heb vandaag overigens een trip gemaakt naar omgeving Coevorden - Hardenberg met weidesprinkhaan als doel. Niet gelukt helaas. Tegen de tijd dat ik in Twente was, tussen Duitse grens en Ootmarsum, was de lucht betrokken en vielen de eerste spatten. Dat gebied heeft zoveel interessante locaties, het moet daar gewoon ergens lukken.


Eigenlijk ook niet eens zoveel bijzonders gezien vandaag. Overal snortikkers, bruine en ratelaars, kustsprinkhaan her en der. De graslanden in de uiterwaarden langs de Vecht thv de Duitse grens zijn helaas slecht te bereiken, toch nog een greppelsprinkhaan gescoord. Leuk ook dat wekkertjes er zo algemeen zijn, evenals bramensprinkhaan. Opvallend genoeg geen zuidelijke spitskoppen of sikkels gezien in vegetaties waar het >50 km zuidelijker zeker raak zou zijn geweest.


Volgend jaar beter...


Groet,


Floris

Ik zag al dat je daar was geweest, ik had de kaart van die omgeving afgelopen week toevallig al goed bekeken. Met name voor Bramensprinkhaan, want volgens mij komt die op veel meer plekken langs de Vecht voor dan dat tot nu toe bekend is. Het zou mij niets verbazen dat die voorkomt op veel plekken in het traject Gramsbergen - Hardenberg (daar had jij hem ook al in de buurt) - Rheeze - Beerze - Stegeren - Junne - Ommen - Varsen - Dalfsen - Zwolle enz. Misschien een keer iemand met een bootje over de Vecht?  ;D

Zuidelijk Spitskopje heb ik in die omgeving ook nog niet kunnen vinden. Vorig jaar het hele gebied van Dal van de Mosbeek (en in 2011 Boswachterij Ommen) uitgekamd, maar helaas ..... Ook nog geen Sikkels kunnen vinden in Noord-Twente en daarboven!  :(
Ik heb de afgelopen tijd wat rondgereden in midden- en Noord-Twente en ten noorden daarvan, maar het Zuidelijk Spitskopje zit hier nog lang niet overal. Vaak zijn het enkelingen en meestal ook nog van het langvleugelige type. Volgens mij moet je in Overijssel naar Zuidelijk Spitskopje boven de lijn Zwolle - Kloosterhaar nog behoorlijk goed zoeken, maar dat zal de komende jaren snel gaan veranderen. Maar of het met deze soort hier helemaal "vol" komt te zitten betwijfel ik, want in deze regio worden de bermen wel erg rigoreus bijgehouden. Ik heb vandaag bermen gezien waar je de tranen van in de ogen springen, op sommige plekken stond niets meer, zelfs de sloten waren compleet leeg gemaaid. En volgens mij wordt op de meeste plekken het maaisel direct afgezogen, dus niet iets waar sprinkhanen (en veel andere insecten) vrolijk van worden.

En Weidesprinkhaan, tja ...... Ik denk dat er best wel geschikte plekken in Oost-Nederland zitten, maar waar zit die dan? Het boekwerk 'Fauna der Heuschrecken in Niedersachsen' heb ik al flink doorgespit, maar er is geen populatie Weidesprinkhaan ten oosten van Hardenberg bekend (dit hoeft trouwens niets te zeggen). De dichtstbijzijnde is bij Denekamp over de grens. Dus wie heeft er nog wat tijd over?  :duim:

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

tsja, dit weekend geen nieuwe gevulde uurhokken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Die laatste hokken liggen in uithoeken van het land of in het water, dus het wordt wel steeds lastiger om nog een nieuw hok te vullen. Wel mooi dat er in korte tijd zoveel gevuld is.
Ik leg me nu toe op aanvullen van hokken: gisteren één nieuwe soort (ratelaar) in 195,475 en vorige week vijf soorten erbij in 200,470. Het zijn maar kruimeltjes en ook nog eens allemaal algemene soorten, maar de kaart wordt er wel mooier van vind ik.

hiskodevries

Gerrian uiteraard nog belangrijker dan 1 uurhok vullen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AnneFroukjeSchotanus

Interessant die discussie over doorntjes. Ik heb ook wel eens tegen mijzelf gezegd: er moet toch in elk hok een undulata zitten.
Friesland is op de klei toch behoorlijk leeg en regelmatig bouwland of grasland tot op de weg. Maar volgend jaar een nieuwe uitdaging.

jaapbouwman

Zanddoorntje is denk ik van de Nederlandse sprinkhanen het best in staat om nieuwe leefgebied te koloniseren. Ze zijn er zo ontzettend snel bij op natuurontwikkeling. Zoals de naam aan aangeeft is het wel een echte zandsoort (hoewel hij ook wel op ander plekken kan opduiken natuurlijk) en dan met name op natte zandige plekjes. Misschien hadden we Zeggedoorntje eigenlijk Kleidoorntje moeten noemen want die vind ik dan weer veel vaker in het rivierengebied op kleiige en slikkige randjes maar zoals eerder al genoemd ook wat vaker tussen de vochtige vegetatie. Maar ja ze kunnen allebei goed vliegen en ook door elkaar heen komt regelmatig voor.  Kortom ze kunnen allebei overal.

groet!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Noord Brabant is nu ook klaar, het laatste hok leverde nog aardig wat soorten op http://waarneming.nl/hokken/species_list/144491?g=14&s=0&to=2013-09-25&from=2005-01-01
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Van dit hok 55,440 http://waarneming.nl/hokken/species_list/144189?g=14&s=0&to=2013-10-27&from=2005-01-01 ( nieuwe maasvlakte) schijnen in Telmee wel waarnemingen te zitten (Bron Bureau stadsnatuur) maar krijg ze daar maar eens uit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Komend weekend op Vlieland wil ik wel kijken of er nog wat te halen valt (mits ze nog actief zijn/leven). O.a. Duinsabelsprinkhaan zie ik daar nog niet op de kaartjes verschijnen, terwijl die er volgens mij toch moeten zitten. Zal vast op het randje  van de 'vliegtijd' (hoe heet dat bij sprinkhanen?) zijn, maar aangezien ik ze afgelopen weekend ook nog bij Ouddorp tegenkwam lijkt het me niet onmogelijk. Iemand nog andere tips....?