Welke sprinkhaan is dit?

Gestart door Sander van den Berg, augustus 24, 2013, 21:03:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sander van den Berg

Welke sprinkhaan is dit? Ik heb alle soorten nagelopen, maar ik kan deze niet vinden...

florisbrekelmans

Net terug van vakantie?  ;D


Lijkt me een Eupholidoptera. Het zou ons helpen als we weten waar je bent geweest, of de buren wellicht.


Groet,


Floris

Sander van den Berg

Deze zit bijna iedere dag tegen mijn garagemuur... In Haaksbergen.

Rob S

Floris bedoelt dat dit geen inheemse soort is en mogelijk meegekomen is van vakantie.
Groeten

Rob Schaareman

Wim Bakker

Zeker geen inheemse soort. Je zou 'm voor determinatie kunnen verzamelen en opsturen naar EIS.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

florisbrekelmans

Sorry, dat bedoelde ik inderdaad: geen inheemse soort! Vandaar mijn vraag over je vakantie bestemming, welicht is het dier in auto of caravan meegelift.


Verzamelen en opsturen naar EIS is een optie (nagellakremover zonder aceton, op basis van ethyl acetaat, te koop bij o.a. kruidvat, op een propje wc-papier in een glazen potje is ideaal om deze exoot naar de eeuwige sprinkhaanvelden te brengen), maar het lijkt me dat op basis van goede detailfoto's de soort ook op naam gebracht kan worden.


Groet,


Floris

Sander van den Berg

We zijn niet recentelijk op vakantie geweest (genoeg buren wel natuurlijk).

Opsturen..? Ik vind 'm levend leuker. :)

Hij zit er nu ook weer, heb nog twee (betere?) foto's gemaakt.

Wim Bakker

Ik weet niet of het wat wordt met alleen foto's. Europa kent 26 Eupholidoptera soorten.

Het lijkt wel een beetje op Eupholidoptera hesperica, een zuid-Italiaanse soort, maar alleen een expert van zuidelijke soorten zal 'm echt kunnen determineren.

Zingt ie ook? Het klinkt als een kort triet ... triet.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Sander van den Berg

Ja, hij zong net in de schemering, klonk wel als triet... triet, o.i.d.

Heb nog meer foto's bekeken op internet, maar ben nog niet warm. Hij heeft ook zo'n karakteristiek 'gezicht', zie de eerste foto in mijn eerste bericht.

Wim Bakker

Misschien kun je een geluidsopname maken? Alle beetjes helpen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Beste Sander,


Eupholidoptera is een lastige genus, maar ik wil wel proberen om het beest op naam te (laten) brengen. We kunnen het proberen op uiterlijk en het beest meenemen in het DNA-barcodingproject van Naturalis. Misschien dat het dan lukt.


Het beestje moet dan wel gevangen worden en in Leiden terecht komen. Komend weekend zit ik in Ootmarsum. Misschien is er daar iets af te spreken? Groeten,


ROy
EIS-coordinator sprinkhanen

Sander van den Berg

Ik ben wel nieuwsgierig naar de soort (hoewel ik een leek ben op insecten gebied), maar niet zo nieuwsgierig dat ik 'm wil vangen. Hij zit hier nog steeds, tussen de struikjes of tegen de muur in de zon, en 's avonds een beetje te tsjilpen. Vind ik wel prima zo. :)

En we gaan vrijdag op vakantie trouwens...

Zijn mijn foto's niet duidelijk genoeg om de soort te identificeren?

RoyKleukers

Dag Sander,


We komen tot het genus Eupholidoptera, maar de soort kan op basis van de foto verder niet bepaald worden. Hartelijke groeten,


Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Robert Brunink

Hoi Sander,

Zit die er nog?
Ik moet deze week nog in Haaksbergen zijn, misschien kan ik een keer komen kijken?
Stuur anders het adres maar naar mijn mail.
En inderdaad, levend is veel leuker, mooi laten zitten!  :duim:

gr, Robert.