Zwarte kever met uitsteeksels naast antennes

Gestart door vosje50, augustus 24, 2013, 19:20:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Een aparte kever met naast de antennes nog wat 'uitsteeksels'.
Ik kom er niet uit. Iemand die weet welke kever dit is?

Bij voorbaat dank.
Janny Heijkoop

beetlestitch

aphodius rufipes lijkt mij zo als deze ongeveer 1 cm. lang is. ook altijd de vindplaats vermelden . groeten toon
Toon Keukelaar

vosje50

Hallo Toon,

Dit kevertje liep op de betonnen dorpel voor de voordeur. Op de dorpel is een metalen opstaande rand met een kier ertussen. Het kan zijn, dat hij uit die kier kwam toen ik om 22.30 u. naar buiten was gegaan om wat nachtvlinders bij de buitenlamp te fotograferen. Even later zag ik hem daar lopen
Voor de deur is een stuk betegeld,  ca. 6 x 6 mtr, daarvoor een asfalt pad, rechts van het verharde gedeelte staat een huis, links van het verharde gedeelte (ca. 2,5 mtr.) is een rand struiken van een meter breed, daarachter gazon. Daarnaast een stukje land met wat schapen.
Het kevertje was 1,6 à 1,8 mm lang.

Groet,
Janny

Douwe van der Ploeg

Toon bedoelt de vindplaats als in locatie in het land (en welk land?). De kevers in Italië zijn bijvoorbeeld heel anders dan hier, net als sommige soorten alleen op zandgrond zitten of bijvoorbeeld alleen in Limburg.

Het is handig om waarnemingen altijd EERST in te voeren op waarneming.nl (bijvoorbeeld als kever onbekend) en daarna de knop "Determineren via het forum" te gebruiken. Zo komt er gelijk belangrijke data mee zoals datum en locatie, maar ook staat de foto dan slechts één keer op het forum (wat geld scheelt).
Douwe van der Ploeg

vosje50

Oh, ja, had ik even geen erg in. Het was natuurlijk niet ingevoerd.
De plaats is Oud-Alblas dorp e.o. (Alblasserwaard ZH, lintbebouwing, lang de Alblas).
Inderdaad had ik hem ook in kunnen voeren met kever onbekend en dan determineren via Forum. Meestal doe ik dat ook op die manier.

Groet,
Janny

beetlestitch

opgelost. de kever lengte is in mm opgegeven maar zal in cm moeten zijn denk ik. kever komt op schapenmest af. groeten toon.
Toon Keukelaar

vosje50

#6
Hallo Toon,

Het moest inderdaad 1,6 à 1,8 cm zijn.
Bedankt! Ik ga hem invoeren.
Leuk om weer wat bijgeleerd te hebben.

Ik zag dat dit kevertje met meerdere namen benoemd wordt.

Op Waarneming: Rondkopveldmestkever
Nederlands soortenregister geeft: Roodpootveldmestkever
Belgisch soortenregister geeft als Nederlandse namen:
Roodpootveldmestkever, Veldmestkever en Roodkopveldmestkever

Met vriendelijke groet,
Janny Heijkoop