Gewonepantserjuffer?

Gestart door Ringneck, september 09, 2005, 14:31:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

AvanderHeijden

#1
:hehe: [size=8]Heej, pssssst... Maak er maar Houtpantserjuffers van!!![/size]

Ringneck

Beste Antonie,

Deze is dan ook een houtpantserjuffer, ik wist niet dat het mannetje blauwe ogen had :wub:  Ik was altijd onder de veronderstelling dat ze bruine ogen hadden.

http://community.webshots.com/photo/181183...191373922mSGTDO


Mannetje met bruine ogen?

http://community.webshots.com/photo/181183...181235624kILYIn
Of is dit een andere soort?

Ik ben maar een kleine jaar bezig met het fotograferen van juffers en nog geen jaar geleden wist ik niet dat er verschillende juffers waren.
:sorry:

Mijn echte expertise ligt op het vlak van vogels, daar ben ik ongeveer 20 jaar mee bezig. Sinds de aanschaf van een redelijke digitale camera ben ik me meer gaan verdiepen in de wereld van de insecten.

Sorry for wasting your time,
Rob
Jersey, Channel Islands
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Mark van Veen

Bij de pantserjuffers is de houtpantserjuffer er snel uit te halen omdat het pterostigma (vleugelvlekje) geheel licht is (donker omrand door aders). Dat is bij geen van de andere soorten zo.
groet,

Mark van Veen

AvanderHeijden

Pas op met dat kenmerk, Mark!!! Bij jonge individuen van alle andere Pantserjuffers is het pterostigma ook nog wel eens licht van kleur. Voor oudere dieren (en als ze paren kun je daar wel vanuit gaan) gaat het wel op hoor.

Betrouwbaarder kenmerk voor de Houtpantserjuffer is het 'schiereilandje' op de zijkant van het borststuk, waar het donker van de rug een stukje in het licht van de zijkant uitsteekt.

Kleur van de ogen is leeftijdsafhankelijk maar ik heb ook juist bij de Houtpantserjuffer wel het idee dat het erg variabel is.

Bij je twee laatst geposte foto's moet ik dus nog vermelden dat het dus ook hier Houtpantserjuffers betreft.

Ringneck

Bedankt voor jullie reacties.

Deze fotos zijn echt pantserjuffers, daar was en ben ik zeker van alleen ben ik toen vanuit gegaan dat alleen de pantserjuffer blauwe ogen had en dat is mijn vergissing geweest.

http://community.webshots.com/photo/181183...446510633cDmjNZ

http://community.webshots.com/photo/181183...446510726iRpAoN
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Goyatlah

CiteerDeze fotos zijn echt pantserjuffers, daar was en ben ik zeker van alleen ben ik toen vanuit gegaan dat alleen de pantserjuffer blauwe ogen had en dat is mijn vergissing geweest.

Klopt, houtpantsers hebben nooit berijping en altijd witte pterostigma's.

Misschien kan iemand me hierbij helpen:

Uitsluipende Lestes

Lijkt me toch Houtpantser (zie ook de verdere fotos: 2 verschillende exemplaren op zelfde plaats en dag). Probleem is alleen dat ik op deze plek later alleen maar Gewone pantsers (in ruime hoeveelheden) heb gezien.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Viv Anch

#7
Hier nog meer houtpantsers...ze zijn nu volop aan het paren
Heb wel foto's van gewone houtpantser (andere pc) ziet er echt aders uit...soms zie je ze ineens een tijdje niet ik mis ze af en toe dan ineens stikt het ervan. Volgens mij zien we ze vaak over het hoofd omdat ze zo lekker stil in het groen hangen.
groetjes Viv
was getekend Vivianne

Platbuik

#8
CiteerHier nog meer houtpantsers...ze zijn nu volop aan het paren
Hier ook  :wub:

Parenclub?

Omgeving Den Bosch.

A. van Leur (Þlatbuik).
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

AvanderHeijden

Sodemieters, dat zijn er wel heel erg veel tegelijk!

De foto's van Goyatlah zijn inderdaad uitsluipende Houtpantsers, het 'schiereilandje' op de zijkant van het borststuk is op de meeste foto's goed te zien.

Stippen

#10
Houtpantserjuffer zet eitjes af op elzentakje.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

AvanderHeijden

WOEIIIII!!!! Kees, we willen meer foto's van jou op dit forum!!!  :lol:


Afgelopen zaterdag heb ik bij een vennetje in Drenthe nog staan kijken naar eiafzettende Houtpantsers. Ze zaten er niet echt massaal, maar het was aan de struik (Vuilboompje) duidelijk te zien dat ie favoriet was. De takken die aan de kant van het ven zaten waren helemaal geribbeld van de littekens van eieren.