Hoofdmenu

reeks libellen

Gestart door feel4nature, september 22, 2005, 22:13:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

hier zijn ze dan...
het zijn geen echt duidelijke fotos maar misschien kunnen jullie er wat mee.

gr, Ali.

nr 1
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#1
en deze

nr 2
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#2
hier nog een, van de voorkant, en ik geloof dat je er dan niet echt iets mee kunt...

nr 3
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#3
deze was volgens mij eitjes aan het leggen.

nr 4
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#4
weer een rode

nr 5
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#5
weer een bruine

nr 6
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#6
deze is weer iets gekleurder

nr 7
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#7
en dan deze nog eens iets groter

nr 8
natuurlijk met groet, Ali.

Dragonfly

Misschien handig om er iets van nummertjes bij te zetten? :duim:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

feel4nature

ja hoor, is prima....

en al klaar...en nu maar wachten.

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

AvanderHeijden

nr 1 = Houtpantserjuffer Lestes viridis
nr 5 en nr 8 = Bloedrode heidelibel Sympetrum sanguineum
rest maak ik allemaal Steenrode heidelibel Sympetrum vulgatum van.

Viv Anch

#11
De boedrode een vrouwtje en mannetje had ik ook herkent en de houtpantser ... nr 3 is dat een steenrode? de poten zijn niet zo duidelijk ik dacht nog aan een bloedrode...ik twijfelde maar geef de experts graag gelijk
:P
was getekend Vivianne

feel4nature

dus als ik het goed begrijp heeft de steenrode gele pootjes en de bloedrode zwarte?
natuurlijk met groet, Ali.

Viv Anch

#13
Nou de bloerode heeft helemaal zwarte poten als een van de weinige. De bruinrode en steenrode lijken erg op elkaar er zijn kleine details zoals het wel (steenrode) of niet (bruinrode) aan wezig zijn van de "snor" en bij de een meer (steenrode) afstaande legschede dan de ander (bruinrode) (vrouwtjes dus). Het achterlijf van het mannetje is bij de steenrode meer cilindrisch en bij de bruinrde verdikt het tussen S3 en S7. En aan de zijkant van het borststuk heeft een uitgekleurde bruinrode aan de onderzijde citroengelige vlekken di enaar boven donkerder...bruiner grijzer worden. De poten avn beiden zijn zwart met geelgestreept.
Wat een details ik zie het ook niet altijd allemaal ...en zeker niet als ze vliegen.....maar op foto's is het vaak wel te zien moet je wel van de goed kant een foto maken....AHUM  LUKT NIET ALTIJD.
:blink:
was getekend Vivianne

AvanderHeijden

Steenrode en bruinrode hebben allebei een snor, alleen loopt bij de Bruinrode de snor niet langs de oogrand naar beneden en bij de Steenrode wel.

Overigens, zwarte poten komen juist bij best veel soorten heidelibel voor, maar de meeste kun je heel makkelijk uitsluiten op basis van duidelijk zichtbare kenmerken.

heidelibellen met zwarte poten:

Zwarte
Kempense
Band-
Bloedrode
Geelvlek
vaak ook Zwervende

heidelibellen met geel in de poten:

Steenrode
Bruinrode
Zuidelijke
vaak ook Zwervende


grunsven

Antoine, Geelvlek heeft wel een gele lijn op de poten.
Deze hoort verder ook echt bij Steen- en bruinrode naar mijn mening, zowel in formaat, bouw als gedrag.

Maar inderdaad. Band, Zwarte, Geelvlek en meestal Zwervende en Kempense zijn heel makkelijk uit te sluiten. Dan heb je Zuidelijke, Bruin-, Steen- en Bloedrode over.

Roy  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Viv Anch

#16
Je hebt gelijk wat de zwaret poten betreft maar ik bedoelde inderdaad degene die op de bloerdode en bruinrode en steenrode en zuidelijke lijken . klopt als een bus....
was getekend Vivianne

AvanderHeijden

CiteerAntoine, Geelvlek heeft wel een gele lijn op de poten.
Oeps je hebt gelijk Roy. Geelvlek is in het verkeerde lijstje gekomen. Maar goed, verwarring is amper mogelijk natuurlijk.

Wat mij betreft vallen Steenrode, Bruinrode en Zuidelijke in de categorie lastig, de laatste is denk ik al wel eens over het hoofd gezien tussen de twee andere. De andere soorten zijn in principe redelijk onmiskenbaar (Bloedrode indien volwassen man ook wel, vrouw en jonge man kunnen wel verward worden met andere rode soorten en soms met Zwarte).

grunsven

Inderdaad is een mooie bloedrode duidelijk anders, vorm van het achtelijf is anders, het warmbruine borstuk is typisch. Maar soms kunnen jonge beesten lastig zijn.
Zuidelijke is denk ik inderdaad een stuk lastiger dan mensen vaak denken.

Groet Roy

ps: is de 55 al gelukt?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Roy: nee zit nog steeds vast op 53 soorten dit jaar. Heb nu andere prioriteiten  ;)  

grunsven

Wat is dat nou "andere prioriteiten". koffiepotten zeker.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

feel4nature

ik heb al heel veel aan deze info, maar ik zou nog wel graag willen weten wat een snor is....

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

grunsven

Hedelibellen hebben een wart lijntje boven op hun "neus" dit loopt bij sommige soorten voor het oog naar beneden en bij andere soorten niet. je kunt dit mooi zijn op de foto's van mannetje Sympetrum vulgatum en striolatum op Antoine's site (fly.to/dragonflies)

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

CiteerWat is dat nou "andere prioriteiten". koffiepotten zeker.
:P Nee, koffiepotten zijn niet eens mijn grootste prioriteit momenteel... Volg de roddels beter, Roy! Heeft te maken met Sexbierum en walvistrip.