Eurygaster maura = Eurygaster testudinaria

Gestart door thijsdegraaf, augustus 23, 2013, 23:05:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik heb hem bij de maura gezet, maar plaats hem ook nog eens op het forum, want de 'verzonken neus' is niet heel duidelijk. Het lijkt me vrij vlak. Er zijn op precies dezelfde plek meer waarnemingen van een maura.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/78617837 Eurygaster maura gezien op 2013-08-23 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bergen Noord Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Tja..Ik vind het lastig Harry. Ik vraag me ook af of alle inzendingen kloppen. http://waarneming.nl/soort/photos/20273

Arp

Voor mij is het ook testudinaria (verzonken tylus, bredere/puntigere schouders, antennesegmenten).

Van de waarnemingen van maura is er niet eentje goedgekeurd. We hebben er wel vaker discussie over gehad en ik zou die weer eens terug moeten zoeken om te zien wat Berend er toen over zei. Even uit m'n hoofd kwam de teneur erop neer dat maura vooral (alleen?) uit het zonnigezuie bekend was (of waren er nou ook een paar zeldzame meldingen uit de duinstreek?). De soort zit in elk geval veel droger en warmer dan testudinaria - ik ken ze zelf van gloeiend hete, kurkdroge graanakkers in Zuid-Frankrijk waar ik het zelf minder goed uit kon houden dan het wantsje (kennelijk). E.test. vind ik Nederland in vochte greppels, en bermen en niet eens noodzakelijkerwijs aan grassen, maar heb bijvoorbeeld ook nimfjes van wilde aardbei afgeplukt en ze met deze plant groot gekregen.

P.S. Okay, dat was dit:
Citaat van: Berend Aukema op juni 10, 2009, 23:50:24 PM
Eurygaster maura is recent alleen nog enkele keren in Zuid-Limburg waargenomen. In het algemeen komt ze in drogere biotopen voor dan E. testudinaria. Naast de verzonken clypeus zijn de mannetjes allen te onderscheiden met behulp van een genitaalpreparaat. De vrouwtjes zijn te onderscheiden aan de laatste achterlijfsegmenten (foto van de onderkant van de achterlijfspunt). De waarnemingen van E. maura op waarneming.nl zijn alle onbevestigd ...
Let op: Dat was 2009 - misschien is er wat veranderd?!?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Bedankt Arp. Ik heb hem veranderd. De waarneming van Luc is op precies dezelfde plaats. Verder zijn er nog een paar waarnemingen in dat gebied. Ik denk, dat er weinig overblijft. De slufter (waarneming Klaas de Jong) is ook bepaald geen droog gebied.

lucknijnsberg

Ha Thijs,
Ik verander mijne dan ook in testudinaria.
Groet Luc

thijsdegraaf

Ja het zijn lastige beestjes Luc. Nu moet ik nog op zoek naar zo'n mooie gekleurde.  ;D