Hoofdmenu

7 stip lhb?

Gestart door Marc de Winkel, augustus 21, 2013, 22:19:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc de Winkel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, zag enkele topics lager ook een discussie over een anders getekend lhb.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78573067
onzeker Zevenstippelig Lieveheersbeestje - Coccinella septempunctata gezien op 2013-08-21 Veluwezoom - Herikhuizerveld
Foto's:






Toelichting:
Op Pinus sylvestris.
Bij voorbaat dank, Marc de Winkel
Mvg, Marc de Winkel

Gerrian

Wat een fraai beest. Op grond van de tekening op het halsschild denk ik in ieder geval een Coccinella. Afgaande op de verhouding tot de vinger, denk ik dat het een redelijk groot beest is (tenzij de vinger heel groot is natuurlijk).
Dan blijven 7-stip en schitterend over en daar durf ik geen uitspraak over te doen. Misschien ziet een ander meer?

Arp

erg leuk Marc  :duim:

Ik ben ze zelf nog niet zo tegen gekomen, maar voor mij is het inderdaad een 7-stip - het patroon valt mooi binnen de bandbreedte van bekende patronen voor deze soort (maar dat is dus boekjeswijsheid, want ik ken ze zelf niet allemaal) - zie ook de bijlage bij dit antwoord.

Qua habitus geloof ik niet dat het een magnifica is en die soort zou ook - alweer volgens de boekjes - veel minder variabel moeten zijn qua tekening. Stel je de "gewone" magnifica met 9-stippen voor (dus inclusief de vaak voorkomende schouderstip) en trek dan een dun verbindingsstreepje van laterale stip, naar schouderstip (1) dan eventueel terug naar de dorsale stip (2) en door naar de (laterale) kontstip (3) en zeer zelden weer terug naar de laterale stip om het cirkeltje te sluiten (4) - dan heb je zo'n beetje de hele gedocumenteerde variabiliteit gehad (zie bijlage).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marc de Winkel

Gerrian en Arp, bedankt. Mvg, Marc
Mvg, Marc de Winkel