2 onbekende juffers...

Gestart door Stijn Schreven, mei 17, 2007, 22:33:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Vandaag ook nog deze twee juffers gezien. Kan iemand ze determineren?

Foto 1 lantaarntje? (is het normaal dat deze een bruin borststuk hebben?)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Foto 2 watersnuffel of variabele waterjuffer?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

kroonp

#2
Euh, als je ze van zo dichtbij hebt kunnen bekijken, dan moet determineren toch niet moeilijk meer zijn  :whistle:

Hoe komt het trouwens dat die watersnuffel een poot mist? Toch niet van het vangen he? -_-
Groet

Peter Kroon

Stijn Schreven

#3
Ik had eerlijk gezegd het gebrek van een pootje niet opgemerkt, maar nu zie ik het  :unsure:
Ik heb deze twee gevangen omdat ik nog niet goed kan determineren. Daarom zet ik ze ook op dit forum. Bij de tweede twijfelde ik tussen variabele en watersnuffel (daar ken ik de kenmerken namelijk niet van, en van lantaarn en azuur wel). Bij de eerste vond ik het vreemd dat de juffer zo'n bruine kleur had. Ik weet wel dat vrouwtjes dat soms hebben, maar dan zijn ze geheel bruin. Ze waren nogal vliegerig, daarom besloot ik er toch een te vangen.
Ik hoop niet dat dit op een nieuwe discussie over vangen uitloopt, het gaat mij nu alleen om determinatie en die discussie hangt me een beetje de keel uit eerlijk gezegd. ;)  
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

kroonp

#4
Sorry, ik kon het niet laten om zo te reageren. Ook n.a.v. die discussie  :angel:

Ik snap ook wel dat het soms makkelijk is om die beestjes even te vangen. Maar het determineren is mij zelf altijd prima gelukt zonder ze te vangen. En als je ze dan vangt en je maakt er zulke mooie foto's van dan moet het toch niet moeilijk zijn om ze te determineren.
Je zit zelf al in de goede richting. Dus als je gewoon ff bij het soortenoverzicht van waarneming.nl kijkt of in een veldgids dan moet je er makkelijk uit kunnen komen.

De eerste is inderdaad een lantaarntje. Wat kleur van het borststuk betreft zijn ze heel variabel. Kijk hier maar eens: http://www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenIsch.html

De tweede is een watersnuffel man. Een variabele heeft, een enkele uitzondering nagelaten, een onderbroken schouderstreep. In ieder geval nooit zo'n brede. HET kenmerk van de watersnuffel is dat ze maar 1 zwart streepje hebben op de zijkant van het borststuk, alle andere soorten hebben er 2. Verder nog het paddestoelachtige figuurtje op S2 en het ontbreken van lange zijspitsen aan de zwarte tekening op het achterlijf.
Groet

Peter Kroon

Stijn Schreven

Bedankt voor de tips. Ik ben al bezig minder te vangen en meer te kijken. ;)  
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.