Hoofdmenu

trichius?

Gestart door Jeanine, mei 17, 2007, 12:52:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Is dit een trichius? Zo ja, is het dan ook te zeggen welke?
Ik heb de twee soorten in het soorten overzicht gevonden, maar kan er niet achterkomen wat precies het verschil is. Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten? Ik ben pas een beginner.

Indien nodig ik heb nog andere foto's waar de kop of zijn achterste op staan.
m.vr.gr
Jeanine

Eddys

De penseelkever.
Ed

jack_windig

Dit is volgens mij Trichius zonatus een van de twee penseelkevers.
Op http://www.ahw.dds.nl/indexkevers.html staan de verschillen met de andere penseelkever Trichius fasciatus uitgelegd. Bij die laatste vormen de zwarte vlekken langs de voor- en achterrand van de dekschilden meestal een ononderbroken zwarte streep, niet onderbroken door geel zoals bij dit exemplaar.

Jack

JPH

Dit is idd Trichius zonatus.

Alleen wat op de door Jack Windig genoemde site staat gaat vaak, maar niet altijd op. Er bestaat veel variatie in bandpatronen. Van Trichius fasciatus heb ik namelijk ook(collectie-)exemplaren gezien met een onderbroken eerste bandje. Maar daarbij ziet het bandje er bij T. fasciatus dan weer net iets anders uit dan bij T. zonatus. Exemplaren met een gesloten eerste bandje zijn (in Nederland) wel altijd Trichius fasciatus.

Ik ben wel geintresseerd waar je deze foto gemaakt hebt, i.v.m. verspreidingsonderzoek dat ik naar o.a. deze soort doe.

Groetjes Jan-Pieter

Jeanine

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik zal hem invoeren als Trichius zonatus.

Jan-Pieter deze heb ik waargenomen in de Achterhoek, in Vorden op een bloem van de vuurdoorn.
m.vr.gr
Jeanine