Hoofdmenu

albifrons

Gestart door JohanvantBosch, augustus 09, 2013, 18:31:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/78250503
Spectaculaire waarneming!
Ik ben erg benieuwd naar de foto's maar met de reputatie/ervaring van deze waarnemer verwacht ik dat het wel goed zit.

Anne Hueber †

Betrouwbare waarnemer.....deze waarnemer is zeer betrouwbaar.
Foto's worden later toegevoegd.
En de lokatie......heel ergens anders dan van welke plek we deze soort kennen.

RubenWinter

Limburg?! Is de soort daar überhaupt ooit gezien?
Groeten,

Ruben Winter

Johannes Klapwijk

Als niet admin zie je er alleen helemaal niks van?


Er is dus toch nog een oostelijke gevonden en niet bij de delleboersterheide?


Gaaf!!!!!

RubenWinter

Hier kan je zien dat de soort in limburg gezien is. En hier zie je ongeveer de locatie.
Groeten,

Ruben Winter

Anne Hueber †

Citaat van: ikheetruben op augustus 09, 2013, 18:51:16 PM
Limburg?! Is de soort daar überhaupt ooit gezien?

Naar mijn weten was er ooit een (kleine) populatie in Limburg.....geen idee, of dat in hetzelfde gebied was.

e.walstra

Lees net dit topic en  :o dit zou echt super zijn als dit waar is!
Maar zoek zelf al meerdere jaren naar de oosterlijke op de delleboer
maar heb er een hard hoofd in dat daar uberhaubt een gezonde populatie zit.
Maar goed dat hoeft niets te zeggen over deze waarneming. Maar ben erg
voorzichtig met blij zijn.

Erwin

e.walstra

Oja en de vliegtijd is vrij laat vind ik. Zag dat er vanaf 2000 maar twee waarnemingen gemeld zijn in augustus waarvan deze er 1 is.

JohanvantBosch

Citaat van: e.walstra op augustus 09, 2013, 19:19:24 PM
Lees net dit topic en  :o dit zou echt super zijn als dit waar is!
Maar zoek zelf al meerdere jaren naar de oosterlijke op de delleboer
maar heb er een hard hoofd in dat daar uberhaubt een gezonde populatie zit.
Maar goed dat hoeft niets te zeggen over deze waarneming. Maar ben erg
voorzichtig met blij zijn.

Erwin
Je kunt er toch gewoon blij mee zijn omdat het een mooie waarneming is? Onafhankelijk van de rest van wat je typt? Een zwerver is ook gaaf toch?

RubenWinter

Lijkt me dat Erwin bedoelt dat hij "voorzichtig is met blij zijn" omdat het nog niet helemaal zeker is dat inderdaad de oostelijke witsnuit gezien. Zou natuurlijk ook een invoerfoutje kunnen zijn.
Groeten,

Ruben Winter

frankneijts

Citaat van: Anne Hueber op augustus 09, 2013, 19:06:04 PM
Citaat van: ikheetruben op augustus 09, 2013, 18:51:16 PM
Limburg?! Is de soort daar überhaupt ooit gezien?

Naar mijn weten was er ooit een (kleine) populatie in Limburg.....geen idee, of dat in hetzelfde gebied was.

In de 'Atlas' zijn alle oude waarnemingen van albiforns vermeld (evenals in Geijskens & van Tol) maar daar is niks uit Limburg blij. Het dichtst bij Limburg zijn waarnemingen in Noord-Brabant (Oisterwijkse Vennen in de 20-er en 30-er jaren en Valkenswaard in de 50-er jaren v.d. 20e eeuw) en Gelderland (Hatert 1964).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

Citaat van: ikheetruben op augustus 09, 2013, 19:36:03 PM
Zou natuurlijk ook een invoerfoutje kunnen zijn.

Nou.....een invoerfoutje van die persoon, dat kan ik me echt niet voorstellen.

Anne Hueber †

Citaat van: frankneijts op augustus 09, 2013, 19:52:55 PM
Citaat van: Anne Hueber op augustus 09, 2013, 19:06:04 PM
Citaat van: ikheetruben op augustus 09, 2013, 18:51:16 PM
Limburg?! Is de soort daar überhaupt ooit gezien?

Naar mijn weten was er ooit een (kleine) populatie in Limburg.....geen idee, of dat in hetzelfde gebied was.

In de 'Atlas' zijn alle oude waarnemingen van albiforns vermeld (evenals in Geijskens & van Tol) maar daar is niks uit Limburg blij. Het dichtst bij Limburg zijn waarnemingen in Noord-Brabant (Oisterwijkse Vennen in de 20-er en 30-er jaren en Valkenswaard in de 50-er jaren v.d. 20e eeuw) en Gelderland (Hatert 1964).

Okee, bedankt Frank voor de info.
Ik had nog niet in het 'boek der boeken' gekeken ;D

e.walstra

Ik bedoel inderdaad dat het prachtig zou zijn, maar dat ik graag meer foto`s en eventueel andere waarnemers zie voordat ik een vakantie naar limburg plan om te gaan kijken.  ;D

Erwin

frankneijts

Citaat van: Anne Hueber op augustus 09, 2013, 19:54:34 PM
Citaat van: ikheetruben op augustus 09, 2013, 19:36:03 PM
Zou natuurlijk ook een invoerfoutje kunnen zijn.

Nou.....een invoerfoutje van die persoon, dat kan ik me echt niet voorstellen.

Iedereen maakt fouten, ook de beste waarnemers. Daarmee bedoel ik dan zelfs niet alleen invoerfouten of typo's maar ook regelrechte ID-fouten. Het is daarom dan ook een prima gewoonte om ook de betrouwbaarste waarnemer voor zeer bijzondere waarnemingen (en dat ìs een Oostelijke witsnuit in Limburg in augustus!) om onweerlegbaar bewijs te vragen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

Citaat van: frankneijts op augustus 09, 2013, 20:10:25 PM
Het is daarom dan ook een prima gewoonte om ook de betrouwbaarste waarnemer voor zeer bijzondere waarnemingen (en dat ìs een Oostelijke witsnuit in Limburg in augustus!) om onweerlegbaar bewijs te vragen.

Zonder bewijsplaatje zet ik 'm ook niet in deze lijst ..... :police: ;D

auk

Ben inmiddels wel benieuwd wie de waarnemer was..... Zou wel gaaf zijn...

Gr. Albert
Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk

JohanvantBosch

Volgens de KD valt dit net binnen de vliegtijd. In een jaar als dit waarin veel soorten later begonnen, zou ik dat niet raar vinden.

Verder ben ik het helemaal met Frank eens. Iedereen kan fouten maken, ook de meest betrouwbare waarnemers.

Gert Veurink

Had dit hele topic over het hoofd gezien en had de waarnemer gevraagd om zoveel mogelijk documentatie. Niet alleen nieuw voor limburg, ook een fenologierecord volgens mij. De meest spectaculaire waarneming van het jaar lijkt me. Supergaaf!
groet!
Gert Veurink



e.walstra

Zie net ook de foto`s van het diertje  :duim: super inderdaad de waarneming van het jaar.  :duim:

RubenWinter

Die foto's nemen natuurlijk alle twijfel weg. Echt een geweldige waarneming  :duim:
Groeten,

Ruben Winter

Marcel_Wasscher

Foto's zien er natuurlijk helemaal goed uit. De grote aantallen een paar jaar terug bij Delleboersterheide waren voor West-Europa (zeer) uitzonderlijk: het lijkt er op dat de soort in dit deel van Europa geen goede concurrentiekracht heeft en daar waarschijnlijk even geprofiteerd had van het opschonen van het ven (wat vanaf begin jaren 90 plaatsvond). Waarnemingen van 1-2 individuen zijn de regel, in Oost-Europa en Zuid-Zweden is de soort overigens minder zeldzaam en kan ze plaatselijk wel in grotere aantallen voorkomen.
Maar zeker een prachtige waarneming en mogelijk zo laat door het late begin van de zomer.
Marcel Wasscher

nick w

Citaat van: ikheetruben op augustus 10, 2013, 14:55:23 PM
Die foto's nemen natuurlijk alle twijfel weg. Echt een geweldige waarneming  :duim:
ja mooi!  :duim: :right: :rolleye:

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Fantastisch! Proficiat! Nu hopen dat er meer zit. Zou erg gaaf zijn om een vervanger voor de naar mijn idee verdwenen populatie op de Delleboersterheide te hebben.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

dutchway

Wow wat een mooie libel
Groeten van Lia

Weia

Citaat van: ewoudploeg op augustus 11, 2013, 22:52:56 PM
Zou erg gaaf zijn om een vervanger voor de naar mijn idee verdwenen populatie op de Delleboersterheide te hebben.
Daar is er dit jaar ook 1 gezien. Dus twee populaties van 1...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

hmmm, dat is niet genoeg. Hopen dat er meer zaten dan er gezien zijn....

Groet,
Nick W