Ringbanen en twitchers

Gestart door TjeerdBurger, augustus 07, 2013, 12:23:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: RWester op augustus 20, 2013, 13:11:58 PM
...
Binnen 30 minuten mag nu een uur zijn. Voor het welzijn van de vogel


Drie kwartier volgens de CES-handleiding:

"2.6. Net-controles
Algemene stelregel in de ringerij is dat het welzijn van de vogels altijd voor gaat! In verband met de kwetsbaarheid van de vogels tijdens het broedseizoen dienen de netten dan ook zeer regelmatig gecontroleerd te worden. Zorg dat ieder net steeds binnen 45 minuten wordt bezocht.
...
Het is noodzakelijk dat de vogels snel afgehandeld worden. Gemiddeld is 1 tot 2 minuten per vogel nodig.
"
Herman van der Meer

RWester

http://www.youtube.com/watch?v=PTksyKquwNo&feature=youtu.be


Een aardig filmpje hoe vandaag de gevangen Veldrietzanger in de Ooijse graaf bij Nijmegen aan belangstellenden werd getoond
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


M. Hoogteijling

Interessant filmpje en niet gehinderd door enige ringkennis vermoed ik dat ieder weldenkend mens snapt  dat zo'n vogeltje extra gestressd raakt als hij even rustig aan een man of 10 wordt getoond, een camera boven op z'n oog wordt gedrukt etc etc... Wat een onzin dat showen zeg.

Verder snap ik dat ringers het amper melden als er vogel doodgaan door te lang in net/doodgeknepen/stress of whatever. Vraag eens aan een willekeurige pro (schilder, arts, hypotheekadvseur) hoe vaak hij broddelwerk heeft afgeleverd.... Wat ze melden is in elk geval het topje van de ijsberg.

Ben niet tegen professioneel ringen, wel tegen dit soort ringtwitchpraktijken die met ringen en het doel ervan niets van doen hebben. Direct uit net halen, ring er om, meten, foto en klaar.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

BramtK

Ik denk dat je gelijk hebt Marijn, m.b.t. die verhoogde stress als gevolg van het tonen aan meer mensen. Ik weet bovendien uit eigen ervaring dat vogels in de hand kunnen schrikken van het geluid van een camerasluiter.

Voor wat betreft dat duur van het vasthouden; ik zie verschillende getallen langskomen maar ik weet nog steeds niet wat het moment van vangst is. In de hand of in het net. Als blijkt dat dat niet duidelijk is, dan kan je je afvragen of die richtlijn wel goed is.
Groeten,

Bram ter Keurs

birdy

#124
Dag Marijn en anderen,


Ik reageer even op de reactie van Marijn. Een clubje van 10 mensen heeft zich verzameld op de ringplek om een Veldrietzanger te bekijken. Dat dit niets met professioneel ringen te maken heeft betwijfel ik ten zéérste. Sterker nog ik weet zeker dat het tonen van deze vogels aan o.a. jonge vogelaars op de betreffende ringplek ervoor gezorgd heeft dat een aantal daarvan nu zélf ringers zijn geworden. Dus tot zover de "onzin" van het laten zien van dit soort krenten.


Daar komt bij dat de aanwezigen van vandaag Frank Majoor en Bram Ubels konden horen waar men op moest letten en heeft Frank daarna een prachtige uitleg gegeven over het verschil tussen Bosrietzanger en Kleine Karekiet, hoe het zit met het diagnostische kenmerk van vlekjes op de weerhaakjes van de tong (!) tussen beide soorten en hoe duidelijk de versmallingen zijn op de handpennen van bepaalde lastige soorten. Hulde voor Frank daarvoor en voor hem een uitgelezen kans om mensen die niet de tijd hebben om dagenlang vanaf de vroegste uurtjes mee te helpen met ringen. Daar komt nog bij dat zoveel hulp ook niet nodig is.


Door dit soort lessen en ook allerhande kleinere kenmerken van o.a. de Veldrietzanger te leren kennen vergroot je de kennis van vele anderen. Ik denk dat dat ook hoort bij het ringen van vogels, deel je kennis, zorg voor nieuwe enthousiastelingen en nieuwe ringers. Het heeft overigens ook nog de nodige euro's voor nieuwe ringen opgeleverd door dankbare bezoekers! Dat showen is dus zeker geen onzin en of dat vogeltje extra gestressed is vanwege 10 i.pv. 3 mensen betwijfel ik. Een gevangen vogel zit wel vaker een uurtje in een zakje te wachten op een ring. Mits je het ringen an sich onzin vindt kan je in dat punt volharden. Overigens is de vogel na een uur los gelaten. Er waren mensen, waaronder Aart Vink, waar toch echt niet op is gewacht. Een uur en dan gaat ie los, al komt de koning.


Groet!
Joost
Joost

bas.van.schooten

Zo dwaalgast heeft een extra grote kans om niet deel te nemen aan de broepopulatie. Als dat zo is draagt dit individu niks bij aan de bescherming van de soort.... Dat je je druk maakt over het langer vasthouden van een individu is meer van het niveau caviaknuffelen.
Ik denk dat er meer individuen blij zijn gemaakt door hem te tonen dan dat er aan extra leed is toegebracht aan de vogel. En vanuit een utiliristisch standpunt is dat een goed iets.

En waarom muggenziften over een vogel die wordt vrijgelaten als er in het middelandse zeegebied duizenden voor de consumptie worden weggevangen.

Folkert Jan

Citaat van: bas.van.schooten op augustus 20, 2013, 15:54:58 PM
Zo dwaalgast heeft een extra grote kans om niet deel te nemen aan de broepopulatie. Als dat zo is draagt dit individu niks bij aan de bescherming van de soort.... Dat je je druk maakt over het langer vasthouden van een individu is meer van het niveau caviaknuffelen.
Ik denk dat er meer individuen blij zijn gemaakt door hem te tonen dan dat er aan extra leed is toegebracht aan de vogel. En vanuit een utiliristisch standpunt is dat een goed iets.

En waarom muggenziften over een vogel die wordt vrijgelaten als er in het middelandse zeegebied duizenden voor de consumptie worden weggevangen.

Like  ;D
Zonder gekheid. Ben het totaal eens met dit punt.

Op je laatste punt: Deze vind ik ongepast. Ik denk dat je daar alle beschermers in Nederland te weinig credit mee geeft. Of ben je van mening dat deze mensen te weinig hebben gedaan de afslachting in het middelandse zeegebied te voorkomen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Klaas van Dijk

Beste Joost,

Bedankt voor je voortreffelijke bijdrage.

Groetjes, Klaas

Oenanthe

Citaat van: bas.van.schooten op augustus 20, 2013, 15:54:58 PM
Zo dwaalgast heeft een extra grote kans om niet deel te nemen aan de broepopulatie. Als dat zo is draagt dit individu niks bij aan de bescherming van de soort.... Dat je je druk maakt over het langer vasthouden van een individu is meer van het niveau caviaknuffelen.
Ik denk dat er meer individuen blij zijn gemaakt door hem te tonen dan dat er aan extra leed is toegebracht aan de vogel. En vanuit een utiliristisch standpunt is dat een goed iets.

En waarom muggenziften over een vogel die wordt vrijgelaten als er in het middelandse zeegebied duizenden voor de consumptie worden weggevangen.

Er is geen enkel bewijs dat dwaalgasten een kleinere kans maken om tot voortplanting te komen. De meeste eerstejaars vogels zullen hun eerste broedseizoen niet halen maar dat is geen reden om er dan maar nonchalant mee om te springen.

En over dat muggenziften: wie zijn verantwoordelijkheid afschuift op de misdragingen van anderen is geen knip voor de neus waard en zeker geen ringvergunning.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Ach ja, het laagste niveau is pas bereikt als iemand aankomt met het deelnemen aan de broedpopulatie. Wat een domheid.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: bas.van.schooten op augustus 20, 2013, 15:54:58 PM
Zo dwaalgast heeft een extra grote kans om niet deel te nemen aan de broepopulatie. Als dat zo is draagt dit individu niks bij aan de bescherming van de soort.... Dat je je druk maakt over het langer vasthouden van een individu is meer van het niveau caviaknuffelen.

Flauwekul. Je aanname dat zo'n beest niet zal gaan broeden is nergens op gebaseerd.

Citeer
Ik denk dat er meer individuen blij zijn gemaakt door hem te tonen dan dat er aan extra leed is toegebracht aan de vogel. En vanuit een utiliristisch standpunt is dat een goed iets.

Hier ga je er van uit dat het belang van twichers of hun lijstjes groter is dan dat van de vogel. Als conseqwuentie mag zo'n beest dan de nek worden omgedraaid als er genoeg (20?, 10? 100?) twichers toe staan te kijken.

Citeer
En waarom muggenziften over een vogel die wordt vrijgelaten als er in het middelandse zeegebied duizenden voor de consumptie worden weggevangen.

Dan moet je maar naar zuid-Europa gaan om bij het vangen aanwezig te kunnen zijn. Dat zal vast wel een aardig lijstje opleveren, en aan het eind van de dag ook nog een lekker hapje. Dan behandelen wij de vogels hier wel op een behoorlijke manier.
Herman van der Meer

dupont

Wat een veroordelend gedrag bij Maarten en Brammetje t.K. Unlike.  :angel:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

BramtK

Voor n.b. een admin vind ik het een achterlijke bijdrage. Ik veroordeel die bijdrage dus, ja. Wat is je punt? Ik hoop niet dat Bas ook betrokken is bij ringwerk, ik denk dat hij dan nog maar eens goed moet kijken naar de richtlijnen van het vogeltrekstation die hier worden aangehaald. Je hoort gewoon niet meer risico te nemen dan verantwoord, Davidje. Klets als die van Bas permitteer je je dan niet.


Ik ben nog steeds wel benieuwd wat nu precies het vangstmoment is. In het net of in de hand.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Ik denk dat sommige argumenten hier wel een wat serieuzere behandeling verdienen. Dat een dwaalgast minder kans heeft nog tot broeden te komen, is bijvoorbeeld helemaal niet zo'n gekke gedachte. Of dat bij een veldrietzanger uit Oost-Europa in dezelfde mate opgaat is als bij pakweg een baltimoretroepiaal uit Noord-Amerika, is natuurlijk de vraag maar het lijkt me altijd beter die vraag te stellen dan iemand voor dom uit te maken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Ik denk dat het beter is om de discussie toe te spitsen op een aantal elementen en ons niet door dit soort getrol te laten afleiden. Waarom het argument van Bas de plank misslaat, is hierboven al benoemd en daarnaast is het ook al een of twee keer aan de orde geweest in discussies over massale twitches van dwaalgasten in het vrije veld (en toen uitgebreid besproken).
Groeten,

Bram ter Keurs

M. Hoogteijling

#135
ha Joost en anderen, een heel verhaal om te zeggen dat je denkt dat het beestje niet extra gestressd is geraakt door dit publiekelijke vertoon. En wat anderen erbij halen over broedpogingen en middellandse zee-vangst daar lust ik er ook nog wel wat van. Zwaar irritant als een topicprobleem wordt vergeleken met veel grotere problemen die niets van doen hebben met het onderwerp: maak de context maar groot genoeg en het leidt lekker af van waar het om gaat, een veelgebruikte strategie. Ik geloof niet dat diegenen die nu gezien hebben er hierdoor zelf 1 ontdekken de komende jaren (lees nog even na welke diagnostische kenmerken ze volgen jou hebben geleerd). En gezien de namen zullen ze ook niet nóg enthousiaster worden om te vogelen. Het tonen heeft puur met een soort van twitchersbelang te maken.

Heb even opgezocht wat utilitarisme betekent en gelukkig zijn er ook utilitaristen die zich om het geluk van het dier bekommeren (oa Peter Singer). maar ach, ook hier geldt: een hoop dure woorden om het eigenbelang of het standpunt dat men aanhangt te ondersteunen. In dit geval het standpunt: de eventuele extra stress bij het beestje weegt niet op tegen het enorme plezier van diegenen die 'm op 1 cm willen zien/fotograferen. Lijkt mij niet de taak van ringers.

Om nog even in de sfeer van middel van middellandse zee en caviaknuffelen te blijven: echt belangrijk is natuurlijk dat Samson gaat scheiden....



Citaat van: birdy op augustus 20, 2013, 15:37:58 PM
Dag Marijn en anderen,


Ik reageer even op de reactie van Marijn. Een clubje van 10 mensen heeft zich verzameld op de ringplek om een Veldrietzanger te bekijken. Dat dit niets met professioneel ringen te maken heeft betwijfel ik ten zéérste. Sterker nog ik weet zeker dat het tonen van deze vogels aan o.a. jonge vogelaars op de betreffende ringplek ervoor gezorgd heeft dat een aantal daarvan nu zélf ringers zijn geworden. Dus tot zover de "onzin" van het laten zien van dit soort krenten.


Daar komt bij dat de aanwezigen van vandaag Frank Majoor en Bram Ubels konden horen waar men op moest letten en heeft Frank daarna een prachtige uitleg gegeven over het verschil tussen Bosrietzanger en Kleine Karekiet, hoe het zit met het diagnostische kenmerk van vlekjes op de weerhaakjes van de tong (!) tussen beide soorten en hoe duidelijk de versmallingen zijn op de handpennen van bepaalde lastige soorten. Hulde voor Frank daarvoor en voor hem een uitgelezen kans om mensen die niet de tijd hebben om dagenlang vanaf de vroegste uurtjes mee te helpen met ringen. Daar komt nog bij dat zoveel hulp ook niet nodig is.


Door dit soort lessen en ook allerhande kleinere kenmerken van o.a. de Veldrietzanger te leren kennen vergroot je de kennis van vele anderen. Ik denk dat dat ook hoort bij het ringen van vogels, deel je kennis, zorg voor nieuwe enthousiastelingen en nieuwe ringers. Het heeft overigens ook nog de nodige euro's voor nieuwe ringen opgeleverd door dankbare bezoekers! Dat showen is dus zeker geen onzin en of dat vogeltje extra gestressed is vanwege 10 i.pv. 3 mensen betwijfel ik. Een gevangen vogel zit wel vaker een uurtje in een zakje te wachten op een ring. Mits je het ringen an sich onzin vindt kan je in dat punt volharden. Overigens is de vogel na een uur los gelaten. Er waren mensen, waaronder Aart Vink, waar toch echt niet op is gewacht. Een uur en dan gaat ie los, al komt de koning.


Groet!
Joost
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Het vangen en ringen van vogels zal altijd slachtoffers veroorzaken, hoe voorzichtig je ook te werk gaat. Het gaat er natuurlijk wel om dat je dit aandeel zo klein en zo laag mogelijk houdt. Goede wetenschappers / vogelringers doen hier niet geheimzinnig over en verschillende onderzoekers en vogelringers houden nauwgezet bij hoeveel vangstslachtoffers er vallen (zie bv de link naar het artikel wat Maarten eerder in deze draad gaf). Ik kan me ook een oud artikel herinneren van Kees Swennen (onderzoeker van Eidereenden) waarbij het aantal vangstslachtoffers gedetailleerd staat beschreven.

Je kunt zelfs nog een stap verder gaan. Ruim 29 jaar geleden, in het begin van 1984, was ik deelnemer van de eerste WIWO-expeditie naar waddengebieden in Tunesië. Het onderzoek had drie peilers:
* een goed beeld krijgen van de aantallen overwinterende wad- en watervogels in dit gebied,
* een beeld krijgen van het voedselaanbod voor de wadvogels (met name steltlopers),
* een beeld krijgen van de herkomst / conditie (etc.) van de steltlopers die in dit gebied overwinterden.

We hebben hier dus steltlopers gevangen met mistnetten, 's nachts tijdens hoog water en tijdens perioden dat er geen maan was, en op dezelfde manier zoals dat vroeger en nu in de Nederlandse Waddenzee plaatsvindt. Je weet dan van te voren dat er slachtoffers zullen vallen. Je kunt dit negeren cq de slachtoffers wegflikkeren, maar je kunt ze ook voor nader onderzoek gebruiken. Het laatste hebben we gedaan. De resultaten staan in het WIWO-rapport wat hier over is verschenen (nog niet gedigitaliseerd).

Een aantal jaren later zijn dezelfde gegevens gebruikt in een Engelstalige publicatie in Ardea. Titel: The estimation of fat reserves in coastal waders before their departure from northwest Africa in spring. ARDEA 78: 221 - 236. Het artikel is gratis te downloaden via de site van de NOU ( http://nou.nu/ardea/ardea_show_abstract.php?lang=nl&nr=281 ).

Er zijn meer van dit soort wetenschappelijke artikelen geschreven, puur gebaseerd op vangstslachtoffers die er, hoe voorzichtig je ook bent, altijd zullen zijn. Blijft natuurlijk pal overeind staan dat je je altijd ervan bewust moet zijn dat er grenzen zijn en dat hier altijd discussie over mogelijk moet zijn.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Max Berlijn

#137
Allen,
Ik vond het erg leuk dat deze ringvangst voor die "die in de buurt waren" via de RBA te "twitchen" was. Helaas was het voor mij drie kwartier te ver maar het filmpje gaf een mooie indruk van hoe zo iets gaat. Zelf denk ik dat het voor de vogel niet veel uitmaakt of er nu 15 of 100 paar ogen op hem gericht zijn (met gepaste afstand). Indien eenieder moeite heeft met de handelingen met de geringde vogel (in de hand ophouden, veren glad strijken, vleugel openen) dan denk ik dat die persoon dan een tegenstander van het ringen van vogels is (was uiteraard kan). Volgens mij gebeurt er met de Veldrietzanger op zich niet veel meer dan met andere geringede vogels in NL alleen kijken er wat meer ogen naar.

PS: Trouwens ik ben nog meer jaloers op het feit dat jullie hem na loslaten ook nog zien zitten in de struik. Hoe lang was dat?...wat was ik er graag bij geweest k%$#@!!@# Limburg :-)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Max langer dan 2 seconden zat ie niet in de struik...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Russer

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 20, 2013, 17:38:28 PM
Max langer dan 2 seconden zat ie niet in de struik...

Toch verbaas ik mij altijd hoe snel Max, vanuit het verre zuiden, bij een twitch aanwezig is 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

BramtK

Hoi Klaas, bedankt voor je bijdrage. Ik kan me daar goed in vinden. Vooral als het gaat om het zo klein mogelijk houden van het aantal slachtoffers. Ik ben nog steeds benieuwd naar de richtlijnen van het vogeltrekstation omtrent het vasthouden van kleinere zangers. Hoe lang mag dat nou en wanneer gaat de klok lopen; op het moment dat de vogel het net invliegt of dat je hem uit dat net haalt? Wie weet het antwoord daarop?

Ik zie trouwens dat de ringbaan van de Veldrietzanger ook een CES site is.
Groeten,

Bram ter Keurs

M. Hoogteijling

#141
@Klaas en @ Max
Voor mezelf sprekend: Als ik tegen ringen was geweest had ik dat wel gezegd en er een topic over gestart. Waar het even om ging was of de vogel door hem te tonen extra gestressd raakt, hoe professioneel de ringers ook te werk gaan. Kijk nog even naar het filmpje, 1min13. Camera zit in z'n oog..... Maar goed: wie 'm graag zo wil zien denkt dat het beest geen extra stress krijgt en anderen wel....

De oorspronkelijke vraag van dit topic was overigens wat we ervan vinden als we twitchers/belangstellenden gaan toelaten. En wat als er 200+  man willen komen kijken...  Aangezien ik lees Max, dat jij erg baalt dat je er niet naar toe kon, ben ik oprecht benieuwd waarom je zo baalt. Of het een huismus is of een Bruine Klauwier maakt voor mij namelijk niet uit. Een vogel in de hand van een ringer is voor op dat moment hetzelfde als een kooivogel en daar rij ik niet voor om
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 20, 2013, 17:20:14 PM
Beste mensen,

Het vangen en ringen van vogels zal altijd slachtoffers veroorzaken, hoe voorzichtig je ook te werk gaat. Het gaat er natuurlijk wel om dat je dit aandeel zo klein en zo laag mogelijk houdt. Goede wetenschappers / vogelringers doen hier niet geheimzinnig over en verschillende onderzoekers en vogelringers houden nauwgezet bij hoeveel vangstslachtoffers er vallen (zie bv de link naar het artikel wat Maarten eerder in deze draad gaf). Ik kan me ook een oud artikel herinneren van Kees Swennen (onderzoeker van Eidereenden) waarbij het aantal vangstslachtoffers gedetailleerd staat beschreven.
...

In Meijendel is in het verleden jaarlijks verslag gedaan, intern en aan de terreinbeheerder/vergunningverlener, van wat ons bekend was over het aantal slachtoffers als gevolg van het gebruik van slagnetten. Een groot deel van de slachtoffers uit die periode, in meerderheid Graspiepers, is opgenomen in de collectie van het Rijksmuseum van Natuurlijke Historie in Leiden (nu Naturalis).
De cijfers werden dus niet in de openbare jaarverslagen gepubliceerd en ook was niet iedere ringer of medewerker even happig om dat soort gegevens te noteren.
Herman van der Meer

birdy


Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 20, 2013, 17:19:01 PM Ik geloof niet dat diegenen die nu gezien hebben er hierdoor zelf 1 ontdekken de komende jaren (lees nog even na welke diagnostische kenmerken ze volgen jou hebben geleerd). En gezien de namen zullen ze ook niet nóg enthousiaster worden om te vogelen. Het tonen heeft puur met een soort van twitchersbelang te maken.



Tja Marijn... dat kan jij denken maar jij kent mij helemaal niet en je weet dus ook niet of ik me nu toch weer ga melden als assistent van de ringers... De ringers zullen ook niet gebeld hebben in de hoop dat de bel-actie het effect heeft dat er iemand wakker geschud wordt en over 5 jaar super fanatiek vogels gaat ringen.  Dat is ook denk ik niet het doel waarom ringers een paar mensen bellen als ze een mega gevangen hebben. 


Ze bellen omdat het waanzinnig is dat er een Veldrietzanger gevangen is. Overigens is het aantal mensen dat gebeld wordt behoorlijk beperkt.  Dat het als bewezen effect heeft dat er dáárdoor  in de loop van -tig jaar ook jonge vogelaars op af zijn gekomen die nu zelf ringen is reden genoeg om dat vooral door te zetten. Voor hetzelfde geld neem ik mijn 6 jarige neefje mee die het super-cool vindt en ook een verrekijker wil hebben. Fantastisch effect dat steeds maar weer bewezen wordt. Dus, al denk jij dat wij er niet nóg enthousiaster van worden (ik denk van wel).. Je weet niet wie er volgend jaar bij staan. Misschien mijn neefje wel. Maar goed, net als een aantal anderen, denk ik niet dat het stressniveau er groter van wordt wanneer het aantal mensen dat er bij aanwezig is stijgt van de oorspronkelijke drie mensen naar tien.


Over stress van een cameralens op 1 cm afstand: Bij het tonen en fotograferen van de vogel (2-3 minuten?) zou die vogel ongetwijfeld maar wat graag wegvliegen maar dat stressniveau is ongetwijfeld vele malen minder hoog dan het stressniveau dat bereikt wordt op het moment dat de vogel vastzit in het mistnet.  Zonder exacte cijfers te kennen is het aantal vogels dat het ringen niet overleeft door stress ongetwijfeld verwaarloosbaar klein. Ik ben er redelijk wat keertjes bij geweest op verschillende ringplekken en ik heb het geluk gehad nog nooit een dode vogel daarbij te zijn tegengekomen. Al ben ik daarin natuurlijk niet leidend..
Joost

Oenanthe

Om even terug te komen op het oorspronkelijke thema van dit topic: als ik dit lees vraag ik me af waarom we eigenlijk de discussie begonnen zijn:

http://waarneming.nl/waarneming/view/78534907

En Bram: veel ringstations doen mee aan het CES project maar dat betekent niet dat daar buiten de projectperiode geen andersoortig onderzoek mag plaatsvinden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Wat is er loos met die waarneming, Maarten?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: Oenanthe links=topic=242170.msg1465440#msg1465440 date=1377016441
Om even terug te komen op het oorspronkelijke thema van dit topic: als ik dit lees vraag ik me af waarom we eigenlijk de discussie begonnen zijn:

http://waarneming.nl/waarneming/view/78534907

En Bram: veel ringstations doen mee aan het CES project maar dat betekent niet dat daar buiten de projectperiode geen andersoortig onderzoek mag plaatsvinden.
De discussie is begonnen omdat blijkbaar best wat mensen  het interessant vinden om zulke vogels in de hand te zien.
Niet alleen vanwege de reden die Joost noemt, voor mij bv ook omdat het erg leerzaam is een vogel van dichtbij te zien (zeker, zoals gisteren, in het bijzijn van Kl Kar en Bosriet!).
Dat ringvangsten niet tellen voor lijsten werkt alleen maar positief want dan komen er minder mensen opaf. (Dus niet alleen ivm aantal mensen die de vogel zien maar voornl de druk op het gebied waar wordt geringd en de ringers zelf!

Ik krijg nogal het idee dat de mensen die het tonen van vogels afkeuren niet allemaal even veel verstand hebben van wat ringonderzoek inhoudt en hoeveel kennis de ringers hebben (jaarlijks honderden vogels in hun hand). Nou ben ik onlangs pas weer actief in contact gekomen met ringen, en heb dus zeker niet de wijsheid in pacht.
Wat ik wel zie is dat er nogal ongenuanceerd met oordelen wordt gestrooid.
"Schoenmaker blijf bij je leest"?
Steven Wytema


Oenanthe

Citaat van: Vincent Hart op augustus 20, 2013, 19:22:37 PM
Wat is er loos met die waarneming, Maarten?

Waarom vraag je mij dat Vincent? Ik vind er niets mis mee maar jij hebt een commentaar geplaatst. En door het gebruik van het woord competitievervalsing wek je de indruk dat waarnemers in een wedstrijd verwikkeld zijn en niet vals mogen spelen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

RWester


Over de Veldrietzanger
http://waarneming.nl/waarneming/view/78535333


Citaat in waarneming
´Eerste ronde enkele 10-tallen vogel, tweede ronde nog geen tien. Ik loop naar 'n net om er eentje uit te halen en ineens word ik alert: vogel is 'n heel stuk kleiner dan boskar (eigenlijk slechts net iets groter dan 'n Fitis) en met 'n opvallende en lange wenkbrauwstreep. Oeps, iets bijzonders?! Niet te lang kijken, goed in 't zakje doen, zorgvuldig dicht maken en wachten op maestro Bram. Niet te veel verwachtingen wekken, maar 't duurde nog geen sekonde of door de hele Ooijse Graaf klonk Bram's kreet: "VELDRIETZANGER!!". Vervolgens is-ie door Bram en Christian geringd en uitgebreid gemeten. Paar kleine veertjes voor DNA-onderzoek. Wordt bij 't CDNA ingediend.´ 


Ik extrapoleer zo even dat het aantal gevangen vogels ook in de derde ronde erg laag was. Of zat de Veldriet tussen die minder dan tien vogels van de tweede ronde?


Met zeker meer dan één gecertificeerde ringer vandaag aanwezig hadden deze vogels in/rond, of zelfs minder dan tien minuten verwerkt kunnen worden (verwerktijd zangers 1 a 2 minuten). Over de documentatie van de Veldrietzanger heeft men dus 50 minuten gedaan. Tijd waarin gewacht wordt op belangstellenden die puur voor de soort komen en uitleg krijgen over kenmerken die men niet of amper in het veld kan waarnemen. Ringen, meten en loslaten. Zo stelt het protocol. Of er nu wel of niet een educatief randje aan zit. Bel dan als er Bosrietzangers en Kleine karekieten zijn gevangen. Hiermee hebben vogelaars vaker te maken en kan uitleg zeker nuttig zijn. Ook voor een twitcher


Ringwerk heeft ongetwijfeld nog enig nut, maar ik vind dat er steeds meer van alles wat los en vast zit geringd moet worden voor de wetenschap. En daar hoort PR bij. En dan denk ik: vangen, documenteren en direct loslaten. Wil je een gevangen zeldzaamheid zien, zorg dan dat je al op de baan bent.


Daarnaast vind ik het lachwekkend dat mensen bij hun Veldriet-waarneming schrijven dat het gebied 'niet vrij toegankelijk' is. Terwijl ze op andere momenten net zo makkelijk achter dat bordje of over dat hekje stappen...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


M. Hoogteijling

goed verwoord en even terug naar de basis waar niet voor iets een protocol achter zit. Overigens snap ik best wel wat van de zin om zo'n bijzonderheid in de hand te zien.

Citaat van: RWester op augustus 20, 2013, 19:36:56 PM

Over de Veldrietzanger
http://waarneming.nl/waarneming/view/78535333


Citaat in waarneming
´Eerste ronde enkele 10-tallen vogel, tweede ronde nog geen tien. Ik loop naar 'n net om er eentje uit te halen en ineens word ik alert: vogel is 'n heel stuk kleiner dan boskar (eigenlijk slechts net iets groter dan 'n Fitis) en met 'n opvallende en lange wenkbrauwstreep. Oeps, iets bijzonders?! Niet te lang kijken, goed in 't zakje doen, zorgvuldig dicht maken en wachten op maestro Bram. Niet te veel verwachtingen wekken, maar 't duurde nog geen sekonde of door de hele Ooijse Graaf klonk Bram's kreet: "VELDRIETZANGER!!". Vervolgens is-ie door Bram en Christian geringd en uitgebreid gemeten. Paar kleine veertjes voor DNA-onderzoek. Wordt bij 't CDNA ingediend.´ 


Ik extrapoleer zo even dat het aantal gevangen vogels ook in de derde ronde erg laag was. Of zat de Veldriet tussen die minder dan tien vogels van de tweede ronde?


Met zeker meer dan één gecertificeerde ringer vandaag aanwezig hadden deze vogels in/rond, of zelfs minder dan tien minuten verwerkt kunnen worden (verwerktijd zangers 1 a 2 minuten). Over de documentatie van de Veldrietzanger heeft men dus 50 minuten gedaan. Tijd waarin gewacht wordt op belangstellenden die puur voor de soort komen en uitleg krijgen over kenmerken die men niet of amper in het veld kan waarnemen. Ringen, meten en loslaten. Zo stelt het protocol. Of er nu wel of niet een educatief randje aan zit. Bel dan als er Bosrietzangers en Kleine karekieten zijn gevangen. Hiermee hebben vogelaars vaker te maken en kan uitleg zeker nuttig zijn. Ook voor een twitcher


Ringwerk heeft ongetwijfeld nog enig nut, maar ik vind dat er steeds meer van alles wat los en vast zit geringd moet worden voor de wetenschap. En daar hoort PR bij. En dan denk ik: vangen, documenteren en direct loslaten. Wil je een gevangen zeldzaamheid zien, zorg dan dat je al op de baan bent.


Daarnaast vind ik het lachwekkend dat mensen bij hun Veldriet-waarneming schrijven dat het gebied 'niet vrij toegankelijk' is. Terwijl ze op andere momenten net zo makkelijk achter dat bordje of over dat hekje stappen...
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling