Ringbanen en twitchers

Gestart door TjeerdBurger, augustus 07, 2013, 12:23:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 12, 2013, 15:02:52 PM
Ik heb alles gelezen, maar jij geeft hier de suggestie dat het door vogelaars komt dat die hut is afgebrand

Ik suggereerde alleen een mogelijk gevolg. Rinse had het over rotte appels tussen de vogelaars.
Jij had het over twitchers. Daar zitten ongetwijfeld ook rotte appels tussen.
Er bestaan niet alleen dierenliefhebbers die iets tegen ringen hebben maar ook dierenliefhebbers die radicaal iets tegen ringen hebben en niet schromen om dingen die daar mee te maken hebben te slopen of in brand te steken.
Er zijn ook vogelliefhebbers die ringstations als bron voor vangnmaterialen zien.
Of er onder dat soort liefhebbers ook vogelkijkers of twitchers zitten weet ik niet. Dat lijkt wel aannemelijk.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Volgens mij geeft hij de suggestie dat een kwaadwillende eerst even kan komen kijken hoe het terrein eruit zich op zo'n excursie, om vervolgens later met snode plannen weder te keren.. Een makkelijke manier van verkennen. Nu is brandstichten relatief kinderspel (of protest van anti-ringers), maar stel je voor dat iemand er met netten vandoor gaat..
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 12, 2013, 15:53:07 PM
..., maar stel je voor dat iemand er met netten vandoor gaat..

Dat is bij ons geloof ik nooit gebeurd (wel meerder malen ingebroken) maar bij andere ringstations wel.
Herman van der Meer

rinsevdvliet

Herman e.a.,

Helaas gebeuren er vaker vervelende dingen dan je misschien zou denken. Daardoor worden ringers voorzichtig.

Hgr,
Rinse van der Vliet

Douwe van der Ploeg

En wat dat betreft geef ik ze groot gelijk.
Douwe van der Ploeg

Oenanthe

Citaat van: HPM op augustus 12, 2013, 16:08:00 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 12, 2013, 15:53:07 PM
..., maar stel je voor dat iemand er met netten vandoor gaat..

Dat is bij ons geloof ik nooit gebeurd (wel meerder malen ingebroken) maar bij andere ringstations wel.

Toch wel Herman, maar dat was na jouw tijd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op augustus 13, 2013, 12:10:12 PM
Citaat van: HPM op augustus 12, 2013, 16:08:00 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 12, 2013, 15:53:07 PM
..., maar stel je voor dat iemand er met netten vandoor gaat..

Dat is bij ons geloof ik nooit gebeurd (wel meerder malen ingebroken) maar bij andere ringstations wel.

Toch wel Herman, maar dat was na jouw tijd.

Dat was dus niet 'bij ons' :)
Overigens heb ik zelf wel eens twee inbrekers betrapt. Midden op de dag. Die zagen er meer uit als kwajongens dan als rotte twitchers. (FJ: Hoe herken je twitchers dan?)
Herman van der Meer

Folkert Jan

Petjes, stickers en shirts van DB  ;D

Ik noemde het twitchers, omdat het in het topic de hele tijd ging over vogels vasthouden voor twitchers. Je mag er ook best vogelaars in lezen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Citaat van: HPM op augustus 09, 2013, 15:20:05 PM
Citaat van: rinsevdvliet op augustus 09, 2013, 13:28:02 PM
...
-Doordat vele vogelaars een aversie hebben van ringwerk zal een deel van de ringers niet gestimuleerd worden om zomaar openheid van zaken (terrein) te geven (er hoeft zich maar één twijfelende rotte appel onder de bezoekers te bevinden...). Toegegeven een schimmige gesloten wereld zal vaak ook averechts werken, maar dat zal niet iedere ringer beseffen/beamen.
...

Hierbij een illustratie van wat het gevolg kan zijn.
In de nacht van 24 op 25 augustus 1994 werd de historische hut van de vinkenbaan in Meijendel in brand gestoken en brandde compleet met belangrijke en kostbare inventaris geheel af.
Als gevolg daarvan heeft het ringwerk in Meijendel jarenlang stil gelegen.

Herman,
Ik besef me dat je iets suggereert en niet beweert. Maar jouw suggestie kun je op geen enkele wijze onderbouwen. Ik zie het als een kwajongensstreek. Niets meer en niets minder. Ik geloof werkelijk niet dat er vogelaars rondlopen die een hut van ringers in de hens steekt. Als jij dat werkelijk wel denkt dan vind ik dat erg jammer. Daar houd ik het bij.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jeroen Nagtegaal

David, hoe verklaar je dan het doorknippen van netten? Ook kwajongens streek? Overigens is vogelaars nog altijd een ruimbegrip, zo is bijvoorbeeld Nico de Haan voor de een wel, en de ander geen vogelaar...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dupont

#70
Ik bedoel overigens wel 'kwajongensstreek'. Jeroen, ik geloof niet dat normaal/goed geïnformeerde vogelaars dit doen. Hoogstens 'natuurliefhebbers' die menen dat er sprake is iets illegaals of iets wat zeer slecht is voor de te ringen vogels. Of zogenaamde 'onverlaten'.

Nogmaals, de suggestie die Herman doet 'bevalt' mij (dus) niet.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Erwin Reinstra

http://www.encyclo.nl/begrip/vogelaar

Zowel observeerders als vangers zijn dus vogelaars volgens de definitie.
En Ella natuurlijk.
Nico observeert vogels, dus is hij een vogelaar.
Een kind dat naar eendjes of duiven kijkt, al dan niet tijdens het voeren, is dus ook een vogelaar.
Evenals een Italiaan die in de herfst vogels met netten vangt voor zijn dagelijkse maaltijd.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2013, 11:34:06 AM
David, hoe verklaar je dan het doorknippen van netten? Ook kwajongens streek?...

En het stelen van netten? Wat moeten kwajongens daarmee?
Herman van der Meer

dupont

Citaat van: HPM op augustus 15, 2013, 12:26:18 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2013, 11:34:06 AM
David, hoe verklaar je dan het doorknippen van netten? Ook kwajongens streek?...

En het stelen van netten? Wat moeten kwajongens daarmee?


Ik hou dat nog steeds op onverlaten.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op augustus 15, 2013, 13:31:23 PM
Citaat van: HPM op augustus 15, 2013, 12:26:18 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2013, 11:34:06 AM
David, hoe verklaar je dan het doorknippen van netten? Ook kwajongens streek?...
En het stelen van netten? Wat moeten kwajongens daarmee?

Ik hou dat nog steeds op onverlaten.


Ja, en vogelaars, en zeker twitchers, zijn heiligen, herkenbaar aan hun onschuldige blauwe ogen en het goudkleurige aureool om hun hoofd.
Herman van der Meer

jvdlaan

#75
Citaat van: HPM op augustus 15, 2013, 14:17:12 PM
Citaat van: dupont op augustus 15, 2013, 13:31:23 PM
Citaat van: HPM op augustus 15, 2013, 12:26:18 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2013, 11:34:06 AM
David, hoe verklaar je dan het doorknippen van netten? Ook kwajongens streek?...
En het stelen van netten? Wat moeten kwajongens daarmee?

Ik hou dat nog steeds op onverlaten.


Ja, en vogelaars, en zeker twitchers, zijn heiligen, herkenbaar aan hun onschuldige blauwe ogen en het goudkleurige aureool om hun hoofd.

ja mensen daar gaan we weer! :rolleye:

In de blogosfeer heet zoiets dog whistling. Je noemt iets en met een bepaalde bedoeling en je weet/hoopt dat het effect zal hebben...

Ik kan me overigens niet meer herinneren wat ik in die bewuste nacht gedaan heb. Waarschijnlijk in Morpheus' armen.  :)

Vincent Hart

Als ex-kwajongen kan ik in elk geval verzekeren dat of je ergens iets aan hebt (een net bijvoorbeeld) zeker geen doorslaggevende overweging hoeft te zijn bij het achterover drukken ervan ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Alle keren dat wij in Meijendel het slachtoffer waren van diefstal, vernieling of sabotage hebben we ons afgevraagd: wie doet nou zoiets en waarom. Een vraag waar je geen antwoord op krijgt, met uitzondering misschien van die keer dat ons slagnet gestolen werd. Dat zal wel in de illegale vogelvangst verdwenen zijn. Maar hoe dan ook: het is een feit dat zulke dingen gebeuren en dat wij dat zo veel mogelijk proberen te voorkomen door geen reclame te maken over het feit waar we te vinden zijn en wat er te halen valt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Steven Wytema

Om de Struikriet van vanmorgen als voorbeeld te nemen: plek wordt gewoon aangegeven (niet vervaagd), en de afstand tot een streetview plek (dus zeker openbaar) is volgens mij niet heel erg groot:http://goo.gl/maps/2cXtx (150m?).
Daarnaast hebben blijkbaar minstens een aantal anderen van de vogel kunnen genieten (zie alle dankwoorden).
Ik begrijp dat er veel meer andere overwegingen parten spelen (ik was er niet bij tenslotte), maar mijns inziens is dit een klassiek voorbeeld van waar je zodra je de vogel vangt, een beslissing kan nemen dat om tijdstip xx:xx de vogel wordt losgelaten, en die piep de wereld in slingeren.
Al is het een half uur later, het geeft wel "iedereen" de kans de vogel te zien ipv de enkele bevoorrechtte.

Steven Wytema


dupont

#79
Ik vraag mij af hoeveel twitchers gaan komen bij het huidige telcriterium. Ik was niet gaan rijden (de vogel wordt hopelijk ook niet 1,5 - 2 uur vastgehouden). Dat ligt anders bij een 'minder saaie' vogel of een vogel waarop de kans dat je die terugvindt na dag één (opvallender vogel, biotoop biedt goede kans op succes). Tot slot: binnen nu en vijf jaar hebben we een luidzingend exemplaar ergens in Nederland... Dus dit is niet erg. En ringers: proficiat, gaaf!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jeroen Nagtegaal

Ik was er niet bij, wel uit mijn bed gebeld. Maar in voorgaande jaren was er een mailing/sms-lijst van regio-vogelaars. Die is denk wel geraadpleegd. Dus in principe zijn geintereseerden die binnen de cirkel van 30-60 minuten wonen geinformeerd. Ik had maar een half uur er te komen, en dat was niet haalbaar. Oa. daarom ben ik niet gegaan. Overigens is het gebied zelf niet! vrij toegankelijk, maar is publiek wel welkom.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

baskok

#81
We hebben vanmorgen met de struikriet een aantal mensen gebeld zo ook jeroen die al aangaf het niet te gaan redden. Er zijn ook wat mensen gaan rijden die in de file terechtkwamen bij de waalbrug en de vogel dus niet konden bewonderen omdat ze te laat waren. Iedereen heeft wat foto's kunnen maken en de vogel is ongeveer een uur na vangst weer vrij gelaten (100+ vogels eerste ronde).

hiskodevries

Bas mooie foto's gemaakt die voor iedereen te zien zijn, wat wil een mens nog meer?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: dupont op augustus 19, 2013, 13:16:42 PM
....Tot slot: binnen nu en vijf jaar hebben we een luidzingend exemplaar ergens in Nederland...

Hadden we in 1996 al David...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

baskok

Citaat van: hiskodevries op augustus 19, 2013, 14:20:02 PM
Bas mooie foto's gemaakt die voor iedereen te zien zijn, wat wil een mens nog meer?

die komen wel de meeste mensen moesten nog werken dus die foto's zullen vanavond wel binnendruppelen

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Douwe van der Ploeg

Wat Bram volgens mij bedoelt te vragen (en ik ook wel nieuwsgierig naar ben): hoe lang blijft een gemiddelde ringvangst in z'n zakje hangen (rekening houdend met de benodigde documentatie van een dergelijke zeldzaamheid). Is 3600 seconden, danwel 60 minuten of een uur, langer dan normaal?
Douwe van der Ploeg

Gerben Mensink

Zo snel mogelijk loslaten zo'n vangst! Maar maak dan alsjeblieft wel betere foto's, zeker als je zo'n mooie mogelijkheid hebt tot directe vergelijking met Bosriet en Kleine kar. Ter lering en (in mindere mate) vermaak van iedereen die er niet bij was.
groet,
Gerben Mensink