Ringbanen en twitchers

Gestart door TjeerdBurger, augustus 07, 2013, 12:23:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Geen discussies over nut en noodzaak van ringen alstublieft. Daar is dit topic niet voor gemaakt en die discussie kennen we ook al eeuwen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Phil

Kan me indenken dat als je samen met een aantal anderen vele lange uren op een ringbaan maakt je met elkaar ook de krenten uit de pap wilt delen. En dus dat je vriendjes belt die snel ter plekke kunnen zijn. Alhoewel misschien soms jammer, snap ik het heel goed dat je daar de voorkeur aan geeft boven de twichers die enkel de krenten uit de pap willen zien.

Hoe het in het buitenland is, weet ik niet, Maar misschien dat wet- en regelgeving daar ook verschillen met hoe het er in NL aan toegaat.

Natuurlijk wil ik ook best (eindelijk) eens een Veldrietzanger goed zien, maar ik vind het niet vreemd dat andere mede-ringers eerder worden geinformeerd.  Gun het ze van harte. De Groene Bijeneter (geen vangst, maar een zeer attente terugroep-aktie met geluid) was overigens een geweldige aktie, fijn dat dat allemaal zo kon toen.

Phil



Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Max Berlijn op augustus 08, 2013, 16:51:51 PM
@Maarten, dan doe jij dat correct, ik ben geen ringer maar ik weet van vele gevallen van zeldzaamheden die ruim langer dan een uur werden vastgehouden om de "vriendjes van de desbetreffende ringbaan" te laten meegenieten. Ik weet niet of een uur+ lang is maar mij lijkt dat van wel.
Max heb jij wellicht concrete info? Mag ook via een PB. Het lijkt me dat hier dan zeker navraag over gedaan hoort te worden bij in elk geval de ringers. Dit staat namelijk haaks op het beleid dat het Vogeltrekstation voert. Zelf zal ik hooguit een bijzondere vogel al laatste afhandelen om eerder genoemde redenen waarbij anderen dan de kans hebben om te komen. Langer vasthouden dan noorzakelijk is dan niet ter spraken.

Overigens ben ik het niet me Klaas eens om een vogel een uur lang te laten zien. Vasthouden in een donkere ruimte is geen probleem voor grotere soorten. Maar het daadwerkelijk vasthouden en behandelen zorgt wel voor (zichtbare) stress.

Max, verder ben je van harte welkom om eens mee te gaan met het ringen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 08, 2013, 22:25:10 PMMax, verder ben je van harte welkom om eens mee te gaan met het ringen.

Max, dat lijkt me een uitstekend voorstel. Jeroen heeft een zeer goede neus voor zeldzaamheden en rare / bijzondere gevallen. Dus wie weet, opeens een Ringsnavelmeeuw als handsoort. Jeroen is bovendien erg goed in het vangen van Meerkoeten.

Groetjes, Klaas

migratorius

De gevangen Swinhoes Stormvogeltjes in Groot-Brittannië worden enkel aan de bij de vangst aanwezigen getoond en niet vastgehouden tot er een groep gearriveerd is. Voor de vogels die een paar jaar terug in Tyneside werden gevangen zijn mensen vele malen naar die plek toegereden met de hoop dat het deze nacht eindelijk raak zou zijn (een vriend van mij had de dertiende keer geluk – en Londen–Tyneside is een behoorlijk eind rijden!) Overigens waren de ringers wel weer zo vriendelijk te wachten tot iedereen z'n auto uit was voor ze de vogel weer loslieten.
Toen ik een paar jaar terug een Boomkruiper twitchte op Landguard begreep ik dat de vogel ook aan de twitchers getoond zou worden als hij (weer) gevangen zou worden. Maar ook deze vogel werd niet vastgehouden.

Groeten,

JanHein

Max Berlijn

#36
@Jeroen, ik bel je wel, maar vraag jezelf maar eens af hoe lang het duurt voordat een niet aanwezige fotograaf van zo'n ringvangst er over doet, na het belletje vervolgens er naar toe rijden en in veel gevallen lopend of fietsend naar de ringbaan, dan zit je snel al aan een uur +...
@Maarten ik vind die discussie met de opkomst van alle nieuwe technische hulpmiddelen wel een wezenlijke, zeker wanneer ik denk aan al de verkeerd gedetermineerde ringvangsten (Blauwstaarten die meerdere malen als Gekraagde Roodstaart de ringers boeken in gaan) uit het verleden (hoewel ik begreep dat dit verbeterd is??)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Cygnus

Citaat van: Max Berlijn op augustus 09, 2013, 00:56:12 AM
... ik denk aan al de verkeerd gedetermineerde ringvangsten (Blauwstaarten die meerdere malen als Gekraagde Roodstaart de ringers boeken in gaan) uit het verleden ......


Hoe is dan later vastgesteld dat het Blauwstaarten waren? Hoe kom je aan deze informatie?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Cygnus op augustus 09, 2013, 09:01:21 AM
Citaat van: Max Berlijn op augustus 09, 2013, 00:56:12 AM
... ik denk aan al de verkeerd gedetermineerde ringvangsten (Blauwstaarten die meerdere malen als Gekraagde Roodstaart de ringers boeken in gaan) uit het verleden ......

Hoe is dan later vastgesteld dat het Blauwstaarten waren? Hoe kom je aan deze informatie?
Dit is een bekend geval van Vlieland. Het ging dus om één vogel. Andere ringers vingen hem volgens mij een week erop terug. Om dit geval nou als reden aan te halen dat ringers geen kennis en kunde hebben gaat mij te ver... Inderdaad zal niet elke ringer alle soorten herkennen, maar er zijn dan ook ringers die alleen Huissmussen ringen.

Verder geef je, Max, al de reden waarom het eigenlijk niet mogelijk is om een vogel vast te houden tot er mensen zijn. Het duurt vaak te lang...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

Om weer even terug te keren naar de kern van de discussie (want een Gekraagde Roodstaart komt geen twitcher op af, dus die zal nooit ge-herdetermineerd worden).
Het lijkt mij altijd interessant om een vogel in de hand te zien, los van of je hem kan tellen of niet.
Dat soorten nu worden vastgehouden tot "vriendjes" er zijn... waarom zouden bij plekken als Castricum deze soorten niet aan het openbare pad getoond kunnen worden?
Het is een pleuris eind lopen vanaf de doorgaande weg, maar dat is niet de zorg van de ringers toch? Dan zorgen mensen wel dat ze een vouwfiets oid meenemen.
Ik zou er goud voor geven om een Steenortolaan in de hand te zien, of hij nou wel of niet telt voor mn lijst.
(Nou heb ik helaas geen goud, maar een bijdrage voor het ringstation geef ik maar al te graag!!)

Op die manier is het per ringstation te bekijken of je soorten kan tonen of niet.
(afstand tot openbare weg, tijd om daarheen te lopen ivm andere te ringen vogels, max tijd vasthouden etc)
Ik begrijp helemaal dat er in diverse gevallen dus geen tijd voor is, maar ik vermoed dat er in diverse gevallen ook andere aspecten een rol spelen.
Aangezien het in Zweden, Engeland, Denemarken etc blijkbaar wel lukt, hoop ik wel dat er ooit eens een cultuuromslag plaatsvindt.
Steven Wytema


Max Berlijn

#40
@Jeroen als een uur te lang is voor een vogel om vast te houden zoals door jullie kennners wordt gesteld dan durf ik de stelling nog wel aan dat heel veel grote zeldzaamheden in NL te lang werden vast gehouden om te wachten op mensen, met goede connecties met de desbetreffende ringbaan, maar daar op het moment van vangen niet aanwezig. Al met al blijf ik de Nederlandse gesloten opstelling van vele ringbanen opmerkelijk en niet meer van deze tijd vinden. Ik denk dat ringbanen met de opkomst van de moderne middelen meer aan goede PR moeten doen om in de toekomst bestaan te blijven, het delen van waarnemingen (en dan niet alleen met een plaatje op trektellen) en het geven van excursies met uitleg waarom het heden ten dage nog steeds zin heeft om in het voor en najaar duizenden vogels te ringen, zou daartoe bijdragen, nogmaals, neem een voorbeeld aan nagenoeg alle landen om ons heen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Max, Ik zou zeggen lees mij posts nog eens... Je zegt wederom dat er gevallen zijn waarbij zeldzaamheden langer dan noodzakelijk worden vastgehouden. Hierbij kan wachten op een fotograaf of persoon die de determinatie sluitend kan krijgen ook tot noodzakelijk behoren.

Daarnaast ben je op vele ringbanen gewoon welkom. Diverse ringbanen geven excursies, en zoals je zelf zag op Ameland is het niet dat ringers te bang zijn, maar je zit gewoon met voorwaarden van oa. terreinbeheerders. Begrijp daarnaast ook dat door vandalisme (voor 100-en euro's eigen geld) enkele banen wat huiveriger zijn geworden om 'vreemden' mee te nemen.

Verder ben je gewoon welkom. Ik zelf heb al vele 10-tallen personen meegenomen met ringen en dat kunnen er nog best meer worden de komende jaren, dat geldt niet alleen voor mij. Dus om te zeggen dat alle ringers niemand mee willen nemen gaat echt te ver. Het lijkt me toch beter voor je beeldvorming om eerste een of enkele keren mee te gaan, alvorens de discussie voort te zetten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Max Berlijn

#42
Nou Jeroen, het lijkt wel of in ik in een ander land leef als jij. Dat jij het goede voorbeeld geeft is geweldig maar kom op, als ik een ringbaan in NL wil benaderen (zonder connecties) krijg ik dat niet voor mekaar (geen reactie, want ik ben twitcher, allerlei vage redenen waarom er in dat gebied maar weinig mensen mogen komen etc.), ik heb dit vaak geprobeerd (tot heel recent nog). Op waarn.nl worden ringbaan plekken vervaagd weergegeven om verzoeken en toeloop te voorkomen. Ik heb je hoog staan en zie jou als een van de nieuwe generatie maar helaas zijn er daar nog veel te weinig van.

En eeh wachten op de fotograaf van buiten af en daarom de vogel langer vasthouden....eeh die ringers hebben toch zo veel kennis?? En een goede foto maak ik tegenwoordig met mijn telefoon al..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Klaas van Dijk

Citaat van: Max Berlijn op augustus 09, 2013, 10:41:05 AMEn eeh wachten op de fotograaf van buiten af en daarom de vogel langer vasthouden....eeh die ringers hebben toch zo veel kennis?? En een goede foto maak ik tegenwoordig met mijn telefoon al..

hoi Max,

Vermoedelijk heb je http://www.vogeltrekstation.nl/informatie-voor-ringers/determinatie ook al eens gelezen? De tekst is al wat langer geleden gemaakt, maar dit staat er natuurlijk niet voor niets.


Max Berlijn

Ik ken een snellere manier dan een bevriende ringer bellen om te helpen Klaas, die heet RBA...(ja,ja ik weet die gebieden zijn zo kwetsbaar en niet toegankelijk...) :)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Ik kom op heel wat wat ringplekken en bij vele ringers. Ik kan me voorstellen dat het niet op alle plaatsen mogelijk is, maar zeker wel op enkele. Ik ben ook vooral begonnen door overal te vragen. Nu zal het zeker wel wat makkelijker gaan door de connecties.

En Max, niet alle ringers ringen alle soorten. Ik zal zeker ook niet alles direct herkennen. Dat is immers onmogelijk, ook heeft niet iedereen een telefoon waarmee je kan fotograferen. Ik bijvoorbeeld... Meestal wel een camera bij, maar ook die kun je vergeten... Daarnaast zal ook de helft (?) van de ringers boven de 50 zijn. Ondertussen wordt er ook hard gewerkt om een hele reeks nieuwe ringers op te leiden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Citaat van: Max Berlijn op augustus 09, 2013, 10:41:05 AM
Op waarn.nl worden ringbaan plekken vervaagd weergegeven om verzoeken en toeloop te voorkomen.

Nee, om illegale vogelvangers die het op onze materialen voorzien hebben, het niet onnodig gemakkelijk te maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rinsevdvliet

#47
Voordat ik zelf begon met het ringen van vogels vond ik het ook weleens jammer dat ik niet kon meegenieten van allerlei privileges (bestuderen van zeldzaamheden bijv.) die ringers hebben, maar anderzijds begreep ik het wel. Een ringvergunning krijg je immers niet zomaar, dat kost veel tijd en energie en die inspanning had ik destijds nog niet geleverd.

Ik kan veel redenen bedenken waarom ringers niet 'standaard' jan en alleman toelaten en een vogel bewust niet lang vast houden.
Behalve de al genoemde redenen (de wensen en eisen van de terreinbeheerders en het vogeltrekstation, vandalisme):
-De ene vogel is de andere niet. Zoals Arnoud als aangaf zijn er gemiddeld grote conditionele verschillen tussen families (vooral gerelateerd aan voedsel), maar ook per exemplaar binnen dezelfde soort kan de conditie uiteraard enorm verschillen.
-Bij rustig en zonnig weer kunnen vogels vaak meer hebben dan onder winderige/zwaar bewolkte omstandigheden.
-Ringers hebben vaak simpelweg geen gelegenheid voor excursies (bijv. op drukke vangdagen).
-Ringers hebben niet altijd zin om een vogel aan (voor hen) onbekenden te laten zien (in de ringvergunning staat niet dat je verplicht bent vogels aan onbekenden te laten zien).
-Doordat vele vogelaars een aversie hebben van ringwerk zal een deel van de ringers niet gestimuleerd worden om zomaar openheid van zaken (terrein) te geven (er hoeft zich maar één twijfelende rotte appel onder de bezoekers te bevinden...). Toegegeven een schimmige gesloten wereld zal vaak ook averechts werken, maar dat zal niet iedere ringer beseffen/beamen.

Ook leden van de eigen ringgroep zijn niet altijd in de gelegenheid tijdig aanwezig te zijn, ook voor hen is dat dan gewoon pech hebben.

Ik geloof niet dat zeldzaamheden in de landen om ons heen te állen tijde aan publiek zullen worden getoond, daarvoor zulllen vaak te veel zaken onzeker zijn.

Speciaal voor Max: "moeite doen", dat is waar het vaak om draait (en dan bedoel ik niet 1 x per drie jaar zo snel mogelijk van Zuid-Limburg naar de ringplek in Noord-Holland zien te komen).

Vriendelijke groet,
Rinse van der Vliet




snwja3

Er zijn verschillende argumenten te benoemen om kijken op een ringbaan mogelijk te maken, niets is onmogelijk.
Daartegenover staan ook verschillende goede argumenten om het niet te doen, en deze zijn even valide.

Verder als je als ringer volle netten hebt, en je moet een zeldzame soort melden, vasthouden, bezoek regelen, daar zit je niet echt op te wachten. Je hebt het al druk zat.

Een zeldzame vogel in de hand is leuk, maar haalt het nooit met een mooie vogel die 'in het wild' rondscharrelt.

Onjuiste determinaties gebeuren overal, nog meer buiten de ringbaan daar daarbinnen.

Ik heb er geen moeite mee dat ik niet wordt uitgenodigd op het feestje van een mooie soort, en insiders wel. Maar waar het wel kan zal het zeer worden gewaardeerd!
Denk dat we dit laatste gewoon als uitgangspunt moeten nemen.
Wietze Janse

Max Berlijn

#49
@Rinse, hoe weet jij dat "een maal per drie jaar naar een ringbaan mijn uiterste inspanning is geweest"? In het verleden heb ik meerdere malen geprobeerd contact te leggen met ringbanen (voor de antwoorden moet je even de moeite nemen (en dan bedoel ik niet een topic diagonaal doorlezen:-)) alles in dit topic van me te lezen) om eens mee te lopen. Jeroen en de ringer op Ameland zijn de enige die aanbied een keer mee te gaan. Overigens gaat het mij niet alleen om excursies. Ik begrijp niet dat jij als rechtgeaarde twitcher en volger van die wereld twijfelt aan het feit dat het anders is in de landen om ons heen. Zie de artikelen van vele zeldzaamheden in de UK, bijna allemaal geringd (in het begin of later) door de goede samenwerking tussen twitchers en ringers en ik hoef je alleen te verwijzen naar de links betreffende de Swinhoes in dit topic. nogmaals de vraag waarom daar (bijv. Zweden, UK om het SMART te maken) wel en bij ons niet. Wat is daar anders? Hebben ze daar geen illegale vogelvangers, kwetsbare terreinen etc.??, doe wat aan je pr anders zal je geen lang plezier hebben van je inspanningen van het halen van je vergunning. Zie de publieke vogelaarsopinie die zich meer en meer keert tegen het nut van ringen (wat ik vooralsnog wel zie). Veel personen in de vogelaars wereld storen zich nu eenmaal aan mensen die privileges om zich heen bouwen en daarbinnen dingen met vogels doen waarover je op zijn minst discussie kan hebben (nut ervan, stress voor de gevangen vogel, beschadiging en zelfs dood (Blythi braamsluiper Houten) van de gevangen vogel , terwijl de betere alternatieven toenemen) zonder goede pr ga ja dat niet redden, en het op je hand krijgen (door uitleg, mee laten genieten) van een paar honderd twitchers is een goed begin
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op augustus 09, 2013, 13:28:02 PM
...
-Doordat vele vogelaars een aversie hebben van ringwerk zal een deel van de ringers niet gestimuleerd worden om zomaar openheid van zaken (terrein) te geven (er hoeft zich maar één twijfelende rotte appel onder de bezoekers te bevinden...). Toegegeven een schimmige gesloten wereld zal vaak ook averechts werken, maar dat zal niet iedere ringer beseffen/beamen.
...

Hierbij een illustratie van wat het gevolg kan zijn.
In de nacht van 24 op 25 augustus 1994 werd de historische hut van de vinkenbaan in Meijendel in brand gestoken en brandde compleet met belangrijke en kostbare inventaris geheel af.
Als gevolg daarvan heeft het ringwerk in Meijendel jarenlang stil gelegen.
Herman van der Meer

vincentvanderspek

Dag Max,

Mag ik je even corrigeren m.b.t. je opmerking dat je alleen bij Jeroen en op Ameland welkom bent?
In precies dezelfde discussie als deze op dutchbirding.nl vorig jaar heb ik je van harte uitgenodigd om eens in Meijendel langs te komen. Dat vond je alleen te ver.

Gasten en excursies (diverse per jaar) meld ik altijd netjes bij de beheerder. Al onze gegevens van de afgelopen tig jaar staan op trektellen. Ons jaarverslag is openbaar. Ik heb afgelopen jaar aan ringen gerelateerde artikelen op dutchbirding.nl (ID Corner: Struikrietzanger) en het tijdschrift Dutch Birding (Siberische Tjiffen) geleverd. Lijkt me allemaal hartstikke open.

Een ingelaste, last minute excursie om in verboden gebied aan een massa van onbekende grootte een zeldzaamheid te tonen, dát gaat bij ons niet gebeuren (al is het maar omdat de beheerder er nooit mee akkoord gaat, los van alle andere bezwaren). Maar jij zult deze discussie blijven voeren, omdat dat precies het enige is waarin je geïnteresseerd bent. Om een eigen citaat van jou te parafraseren: ik heb in Nederland meer Gestreepte Strandlopers dan Witgatjes.   

Groet, Vincent
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Max Berlijn

#52
@Vincent, inderdaad hebben wij vorig jaar gesproken over openbaarheid van de ringbaan van Meijendel en jij hebt mij toen overtuigd dat doordat het een drinkwater gebied is openbaarheid niet mogelijk is. Dat heb ik genoemd in mijn eerste posting in dit topic. Ik kan me zo'n concrete uitnodiging van jou me niet herinneren maar ik ben inmiddels ook 50 dus Jeroen... :) , die eigen uitspraak van mezelf ken ik niet, Witgatje is een schaarse doortrekker waar ik woon dus ik kan me dat niet herinneren/voorstellen..Het lijkt me overigens geweldig om gewone soorten in de hand te zien dus laten we een afspraak na morgen maken, mogelijk de nacht van vrijdag op zaterdag voor de Birdfair (NL)? misschien vangen we wel een Veldrietzanger... O sorry een Witgatje..:-)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Adri Clements

Citaat van: Max Berlijn op augustus 09, 2013, 14:48:44 PM
(...) Zie de publieke vogelaarsopinie die zich meer en meer keert tegen het nut van ringen (wat ik vooralsnog wel zie). (...)

We zouden het op een geschikt moment ook wel eens kunnen hebben over het nut en de noodzaak van twitchen. Alhoewel ik niet vies ben van zeldzaamheden, integendeel, zie ik de publieke vogelaarsopinie in mijn omgeving zich meer en meer keren tegen het twitchen en de massaliteit ervan. Iedereen moet en mag natuurlijk z'n hobby hebben, maar als ik van sommigen bedenk wat ze kwijt zijn aan benzinekosten en veerkaarten dan gaat het meer om postzegels verzamelen dan om zoiets als soortbescherming.

Persoonlijk zou ik graag een dagje mee willen kijken op een ringbaan, al is dat dan meer om kennis te krijgen van algemene soorten, rui etc. En een zeldzaamheid is dan nog steeds fijn.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

vincentvanderspek

Adri en Max: ik mail jullie wel even.
Groet, Vincent


"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Albert de Jong

#55
Citaat van: Max Berlijn op augustus 09, 2013, 15:58:22 PM
Het lijkt me overigens geweldig om gewone soorten in de hand te zien dus laten we een afspraak na morgen maken, mogelijk de nacht van vrijdag op zaterdag voor de Birdfair (NL)? misschien vangen we wel een Veldrietzanger... O sorry een Witgatje..:-)

Max (en natuurlijk alle anderen), ga je naar de Dutch Bird Fair? Goed nieuws: ieder uur is er een excursie naar een ringplek, waar onder andere Frank Majoor uitleg geeft.
Groet,
Albert, die vanmorgen een rustige, maar interessante ochtend op VRS Meijendel meemaakte.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Folkert Jan

Citaat van: HPM op augustus 09, 2013, 15:20:05 PM
Citaat van: rinsevdvliet op augustus 09, 2013, 13:28:02 PM
...
-Doordat vele vogelaars een aversie hebben van ringwerk zal een deel van de ringers niet gestimuleerd worden om zomaar openheid van zaken (terrein) te geven (er hoeft zich maar één twijfelende rotte appel onder de bezoekers te bevinden...). Toegegeven een schimmige gesloten wereld zal vaak ook averechts werken, maar dat zal niet iedere ringer beseffen/beamen.
...

Hierbij een illustratie van wat het gevolg kan zijn.
In de nacht van 24 op 25 augustus 1994 werd de historische hut van de vinkenbaan in Meijendel in brand gestoken en brandde compleet met belangrijke en kostbare inventaris geheel af.
Als gevolg daarvan heeft het ringwerk in Meijendel jarenlang stil gelegen.

Wat hebben twitchers daar mee te maken  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Folkert Jan op augustus 12, 2013, 14:47:04 PM
Citaat van: HPM op augustus 09, 2013, 15:20:05 PM
Citaat van: rinsevdvliet op augustus 09, 2013, 13:28:02 PM
...
-Doordat vele vogelaars een aversie hebben van ringwerk zal een deel van de ringers niet gestimuleerd worden om zomaar openheid van zaken (terrein) te geven (er hoeft zich maar één twijfelende rotte appel onder de bezoekers te bevinden...). Toegegeven een schimmige gesloten wereld zal vaak ook averechts werken, maar dat zal niet iedere ringer beseffen/beamen.
...

Hierbij een illustratie van wat het gevolg kan zijn.
In de nacht van 24 op 25 augustus 1994 werd de historische hut van de vinkenbaan in Meijendel in brand gestoken en brandde compleet met belangrijke en kostbare inventaris geheel af.
Als gevolg daarvan heeft het ringwerk in Meijendel jarenlang stil gelegen.

Wat hebben twitchers daar mee te maken  ???
Een twitcher is vogelaar, maar een vogelaar is niet altijd een twitcher toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 12, 2013, 14:47:04 PM
Citaat van: HPM op augustus 09, 2013, 15:20:05 PM
Citaat van: rinsevdvliet op augustus 09, 2013, 13:28:02 PM
...
-Doordat vele vogelaars een aversie hebben van ringwerk zal een deel van de ringers niet gestimuleerd worden om zomaar openheid van zaken (terrein) te geven (er hoeft zich maar één twijfelende rotte appel onder de bezoekers te bevinden...). Toegegeven een schimmige gesloten wereld zal vaak ook averechts werken, maar dat zal niet iedere ringer beseffen/beamen.
...

Hierbij een illustratie van wat het gevolg kan zijn.
In de nacht van 24 op 25 augustus 1994 werd de historische hut van de vinkenbaan in Meijendel in brand gestoken en brandde compleet met belangrijke en kostbare inventaris geheel af.
Als gevolg daarvan heeft het ringwerk in Meijendel jarenlang stil gelegen.

Wat hebben twitchers daar mee te maken  ???

Je kan beter eerst lezen voor je reageert.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik heb alles gelezen, maar jij geeft hier de suggestie dat het door vogelaars komt dat die hut is afgebrand
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013