(Vale) gierzwaluw

Gestart door Geum rivale, augustus 06, 2013, 16:59:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Eind juni zag ik langs de Drentse Aa een gierzwaluw die i.p.v. zwart als hoofdkleur bruin had: over alle delen was de vogel een stuk lichter dan gewoon. Helaas geen foto van genomen en doordat ik aan het plantenzoeken was ben ik vergeten het op te schrijven. Toen ik het me later weer herinnerde keek ik in het vogelboek en zag dat de Vale gierzwaluw beantwoordde aan wat ik had gezien. Maar is dat realistisch, of kan een gewone Gierzwaluw ook bruin zijn (of lijken)?
Kees van Reenen

JohanvantBosch

Een gierzwaluw kan ook bruin lijken.
Zonder foto lijkt het me uiterst onrealistisch.

laatvlieger

Bij twijfel altijd goed documenteren, nu is er helaas niks zinnigs over te zeggen.

Zoals Johan al aangeeft is het wel uiterst onrealistisch omdat Gierzwaluwen en Vale Gierzwaluwen bedriegelijk veel op elkaar kunnen lijken en er oneindig veel meer Gierzwaluwen in Nederland voorkomen dan dat er Vale Gierzwaluwen afdwalen. Het kan natuurlijk altijd, maar dan heb je wel meer documentatie nodig om je verhaal sterker te maken, omdat anders niemand er iets mee kan. Gauw naast je neerleggen dus en voortaan alles meteen ook even fotograferen/ geluid opnemen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 06, 2013, 17:11:48 PM

Een gierzwaluw kan ook bruin lijken.
...

Omdat een Gierzwaluw bruin ís.
Herman van der Meer