Influx witvleugelsterns

Gestart door JohanvantBosch, mei 15, 2007, 21:41:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

#30
Ism JVB hier een stukje tekst om mensen te stimuleren hun Witvleugelstern waarnemingen in te voeren. De bedoeling was dat het op de voorpagina komt maar met de vakantie weet ik niet of dit gaat lukken..en om te voorkomen dat dit pas gebeurt als de trek al voorbij is plaats ik het hier. Misschen dat nog wat extra aandacht besteed moet worden aan de flux in het buitenland


Unieke influx witvleugelsterns in Nederland


Op dit moment wordt Nederland overspoelt door een influx van Witvleugelsterns, Chlidonias leucopterus. De eerste aanwijzingen tekenden zich af in de avond van dinsdag 15 mei, toen het op dat moment ongelofelijke aantal van 24 exemplaren werd gemeld bij de Blauwe Stad, Groningen. Op woensdag 16 stroomde Nederland vol, met als hoogste aantallen 158 bij de Blauwe stad en 90 bij het Zuidlaardermeer. Het totaal aantal vogels loopt inmiddels in de vele honderden en de top lijkt nog niet bereikt.


Unieke gebeurtenis
Ieder jaar worden witvleugelsterns in het voorjaar op trek in Nederland gezien. Maar meestal gaat het om slechts enkele exemplaren of kleine groepjes. Een grote influx zoals deze vond slechts eenmaal eerder plaats. Exact tien jaar geleden, op 13-16 mei 1997 werden 350-400 exemplaren in Nederland waargenomen. De nadruk lag toen nog meer dan nu op het noordoosten van Nederland. Op de plekken waar nu veel vogels worden gemeld, zoals Lauwersmeer en Bargerveen, werden toen ook grote groepen gezien. Zowel kwa aantallen als kwa westelijke verspreiding lijkt de huidige influx die van tien jaar geleden nu al te overtreffen .

Noordoost Nederland
De nadruk ligt (nog) op noordoost-Nederland, maar ook zuidelijker en westelijker worden witvleugelsterns waargenomen. De zuidelijkste waarneming tot nu toe betrof 5 exemplaren in de Kaliwaal bij Nijmegen. De meest westelijke waarneming was een groep van 16 in Reeuwijk (Zuid-Holland).Langs Huizen trokken binnen een kwartier tijd maar liefst 11 exemplaren. Ook het westen van Nederland kan dus nog Witvleugelsterns verwachten. Hou elke plas in je omgeving dus in de gaten.

Aantallen en trend

Op waarneming.nl kun je de aantallen, het aantalsverloop en de geografische verdeling op de voet volgen . Via Waarneming.nl zijn de  aantallen en veranderingen per locatie per dag eenvoudig te volgen .
Geef ook je aantallen door op waarneming.nl, zodat we een compleet beeld kunnen krijgen van de influx!




Overzicht in atlasblokken

Citeer
In het noorden worden op tal van plaatsen Witvleugelsterns gezien. Op de bekendere meren en plassen wordt gekeken maar om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de omvang zou het mooi zijn als je opweg naar een groep waargenomen sterns toch ook even (op de terugweg?) even langs 'die andere plas rijdt.
Met 158 vogels die zich langzamerhand vezamelen in de Blauwe Stad bij Midwolda, 49 in het Bargerveen, 22 in het Lauwersmeergebied, 58 Vogels op het Hondhalstermeer, en 90 vogels op het Zuidlaardermeer.. ! Dan moeten er op practisch elke plas wel en ''paar'' zitten. Even een opsomming van de meren waar nog geen WVS van bekend zijn: Schildmeer, meer bij Middelbert, Roeibaan Harkstede, Scharmermeer, natuurontwikkeling bij Woudbloem, Vloeivelden van Delfzijl (atlasblok 0821), Hoeksmeer, 't Waar-meer (0748-35), Leekstermeer (2? dat moeten er meer zijn...), Lettelberter Bergboezem (0751-24), Hoornse Meer, Paterswoldse Meer, Friesche Veen, Piccardhofplas, Hoornse Plas, Sassenhein/Wolddeelen (0754-52), Westerpolder (1214-12), Westerbroeksemadepolder, Kropswolderbuitenpolder en Foxholstermeer.

Ik zal iig het Hoeksmeer bekijken en wrs ook bij Woudbloem. Geef alles door via deze website maar ook met tijdstip en eventuele vliegrichting.
Dit is een redelijk unieke invasie die we zo nauwkeurig mogelijk moeten vastleggen. Mijn complimenten voor de mannen die zo goed zijn bezig geweest bij de Blauwe Stad!!

andre

Hoi mensen

vanmorgen om 06.45 waren nog maar 8 vogels aanwezig boven het Oldambtmeer in de Blauwe stad .
Het lijkt dus allemaal heel snel te gaan .

Andre
Andre Boven

Bunskoek

Er worden zojuist minimaal 40 Witvleugels gemeld door Hans ter Haar tussen Ketelhaven en de IJsselmonding (Ketelmeer)! Ze zijn er dus nog wel in goede aantallen. Straks ff kijken.

Grtz,
Martijn

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jelle Aalders

Tof zeg vanafond de Jezuitenwaay maar eens checken waar een kolonie zwarte sterns broed.

Groetjes Jelle en Lex
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Jos Welbedacht

#35
Ook Blauwe stad heeft er weer 50.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Dylan

Reeuwijk vanochtend 0 ... morgen Lauwersmeer, dus dan hopelijk meer geluk
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Christian

Daarnet 18 overvliegend in de Eempolders
Christian Brinkman

laatvlieger

#38
CiteerReeuwijk vanochtend 0 ... morgen Lauwersmeer, dus dan hopelijk meer geluk
Wij gaan morgen ook naar Lauwers!
Hoe meer ogen, hoe meer er gezien zal worden morgen!!
Wijs ons a.j.b. morgen even een leuke soort aan! Dan zullen wij ook wat leuks voor jullie ontdekken!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

nicky hulsbosch

Nu weer 1 witvleugelsstern op het heerenven van de hamert

nicky
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Jos Welbedacht

Wordt gezellig morgen in de Lauwers, tot dan!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

characea

Idd, maar ik kom er voor de zout, slik en schor planten..

Bas vd Burg

Hoeveel Witvleugelsterns zijn er vandaag eigenlijk gezien in Nederland? Net zoveel als gister of ietsje minder. Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit nu gemakkelijk uit waarneming.nl kan halen. Krijg wel een aantal maar volgens mij zitten hier dan een hoop dubbeltellingen in.

Trouwens lang telpost kamperhoek vandaag 172 witvleugelsterns!!!!!!!

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?t...1&site=0&taal=1
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jan Harteman

Wat een getallen  :blink:

In De Wereld van de Zwarte stern (van Gelderen) staat dat er in de periode 1969-1987 262 exemplaren zijn gezien, 8 in 1987 en 8 in 1988.

Thijs Fijen

CiteerTrouwens lang telpost kamperhoek vandaag 172 witvleugelsterns!!!!!!!

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?t...1&site=0&taal=1
Zag het, dat was gewoon de helft van de totaal aantal getelde vogels vandaag! Het is gewoon bizar!

(overigens de eerste?? Witwangstern is weer gezien!)

Thijs
Thijs Fijen

frankmeer

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een influx en een invasie?
Frank van der Meer

Adri Clements

De dikke VanDale:

in·flux (de ~ (m.), ~en)
1 toevloed

in·va·sie (de ~ (v.), ~s)
1 vijandelijke inval => raid
2 plotselinge massale intocht





Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankmeer

OK, bedankt. Volgens mij is het dan in dit geval beide wel van toepassing
Frank van der Meer

frankmeer

Gisteren is de soort trouwens in alle provincies gezien!!  :D
Hopen dat er straks nog wat over zijn van de 87 vogels van gisteravond (volgens Dutch Birding) in het Harderbroek - Plan Roerdomp
Frank van der Meer

Jan Harteman

Vanmorgen een artikeltje in De Telegraaf (p. 7) met foto.
Er stond alleen niet bij wie de foto gemaakt had...
Waarneming.nl werd in ieder geval goed genoemd :)

Jos Welbedacht

Het viel mij tegen vandaag.
2 Zwarte Sterns en geen Witvleugelsterns gezien door mij in de Ezumakeeg, nergens in het Lauwersmeergebied trouwens.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

characea

CiteerVanmorgen een artikeltje in De Telegraaf (p. 7) met foto.
Er stond alleen niet bij wie de foto gemaakt had...
Waarneming.nl werd in ieder geval goed genoemd :)
Als je een screendump kunt toevoegen (of het citaat)..ben wle benieuwd.

Jan Harteman

CiteerAls je een screendump kunt toevoegen (of het citaat)..ben wle benieuwd.
Hier is het stukje.

En oja, speciaal voor de liefhebber van appelmoes en tarwebrood heb ik de reclame er maar naast laten staan  :lol:  

P1234

Vanmiddag rond 17:30 waren er weer minstens 44 vogels aanwezig op het Amsterdamse Veld, in het Bargerveen. Gisteravond rond 20:00 uur waren het er nul! Interessante vraag; zijn het nu telkens nieuwe vogels of zijn de door mij waargenomen vogels dezelfde die Edwin eergisteren al had?

In ieder geval mogen we stellen dat dit de grootste influx van deze soort is die we ooit hebben meegemaakt. Super!

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

... en overigens nog mijn welgemeende complimenten aan de admins voor de schitterende wijze waarop de influx in beeld is gebracht... ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

characea

#55
Bedankt voor het stukje..zit me af te vragen of de Groninger het hier

http://www.waarneming.nl/werkgroep/index.p...erkgroep=lauwer

vandaan gehaald zou hebben. Wat betreft het in kaart brengen..het was toch nog lastig omdat de nodige mensen op vakantie waren of op stap gingen..Dat heb je met dit mooie weer..Gelukkig waren we nog net op tijd. En het blijkt dat je nu ook met de statistiek functie leuke dingen kunt laten zien(mits iedere waarneming ingevoerd wordt..dank aan de waarnemers).

frankmeer

#56
Gisteren weer op een haar na in alle provincies  :D
En ik heb ze ook gezien! (2 in Harderbroek)
Frank van der Meer

Dylan

#57
Citeer... en overigens nog mijn welgemeende complimenten aan de admins voor de schitterende wijze waarop de influx in beeld is gebracht... ;)
Die complimenten zijn terecht (mannen, bedankt!), maar ook aan iedereen die hier zijn waarnemingen invoert. Met de juiste ideeën, de juiste gegevens, en de juiste progranmmatuur zijn we gelukkig in staat om steeds sneller en beter op de actualiteit in te springen.

Het wordt nog eens wat, dat Waarneming.nl ;-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Hans Bossenbroek

Het zuidwesten van het land is vandaag aan de beurt, gezien de waarnemingen. Gisteren zelf 13 exemplaren in en rond het Harderbroek, waarvan een recht over onze hoofden. Waanzinnig stoer.

Wouter

Zonet ook minimaal 4 stuks (waarschijnlijk 6) in het Zaans Rietveld in Alphen a/d Rijn. Echt hele mooie vogels!
Wouter