Tanglibel en Zuidelijke glazenmaker

Gestart door Gert Veurink, juni 18, 2010, 13:22:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

ik wou toch binnenkort nog een keer naar de krabbenscheer in ZuidHolland gaan kijken als het weer een keer meezit. Neem ik dit mee als extra 'opdracht'  ;)

Bedankt, en groet,
Nick W

ronald

nou, succes Nick. en dat vooral smalle KS slootjes ideaal voor paardenbijterfoto's zijn had je natuurlijk wel door he  ;)
groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

Citaat van: ronald op augustus 26, 2010, 21:06:09 PM
voor hangende paardenbijters moet je bij krabbenscheersloten zijn Nick. ze zijn natuurlijk overal te vinden, maar omdat ze zo gek zijn op krabbenscheer heb je daar gewoon een erg grote kans. plekjes waar iets als egelskop wat extra structuur geeft kunnen heel leuk zijn voor hangende paardenbijters
luwe plekken afzoeken op een net-niet-mooi-weer-dag met wat wind helpt ook vaak....

nick w

OK, dank voor alle tips. Ik ga 't proberen..

Groet,
Nick W

Bertusvr

@ Frank Neijts. Fantastisch wat je hier in dit topic allemaal hebt laten zien. Kijk er met veel bewondering naar. Mooi dat je de Kempen zo gedetailleerd in kaart brengt.

ronald

Citaat van: Bertusvr op augustus 27, 2010, 22:49:32 PM
@ Frank Neijts. Fantastisch wat je hier in dit topic allemaal hebt laten zien. Kijk er met veel bewondering naar. Mooi dat je de Kempen zo gedetailleerd in kaart brengt.
daar sluit ik me graag bij aan  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

frankneijts

Citaat van: ronald op augustus 27, 2010, 22:58:42 PM
Citaat van: Bertusvr op augustus 27, 2010, 22:49:32 PM
@ Frank Neijts. Fantastisch wat je hier in dit topic allemaal hebt laten zien. Kijk er met veel bewondering naar. Mooi dat je de Kempen zo gedetailleerd in kaart brengt.
daar sluit ik me graag bij aan  :duim:

Ik bloos d'r van.......... :-[ Enne.... bedankt & graag gedaan!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: frankneijts op augustus 25, 2010, 22:27:02 PM
Vandaag vanaf de telpost (viel wat tegen, wel weer een Morinel..) toch nog maar eens naar de Zuidelijke GLM gaan kijken, welke pas laat begonnen te vliegen i.v.m. het weer. Kon 3 verschillende mannetes identificeren: mannetje "e" van 22.08 en 2 nieuwe waarmee het totaal voor dit jaar op deze plek op 7 mannetjes en 2 wijfjes komt (heb die cijfers al aangepast Johan in de waarneming van vandaag..) Eén van de nieuwe was o.a. te herkennen aan de bruine verkleuring op S4 welke zelfs in de vlucht goed te zien was (zie post Weia hierboven).

Gisteren voorlopig het laatste bezoek aan het Zuidelijke glazenmaker-poeltje gebracht en waarempel, er vloog nog 1 mannetje. Was, ondanks het ogenschijnlijk goede weer, druk doende steeds te gaan hangen maar dat gaf volop gelegenheid voor foto's en daar uit bleek dat het toch wéér een nieuw beestje was: minstens de 10e (8e mannetje) van deze plek dit jaar! Ga dat volgend jaar toch ook 's doen met Paardenbijters op deze plek.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ronald

leuk frank, echt een leuke telmethode!
ik had het vandaag met noordse glz willen proberen, ik kon er niet achter komen of het er nou een of meerdere waren. eentje werkte redelijk mee zoals noordse glz vaak doet, maar daarna gingen ze opeens voor de grote verdwijntruc ondanks het mooie weer. lekker mysterieus wel weer...
groeten, Ronald van Seijen

frankneijts

Dat lijkt me inderdaad een erg goede soort om het ook eens te proberen! Ik merk overgens wel dat een wat langere lens prettiger (en uiteindelijk sneller) werkt dan een korte (100 - 150 mm.) macro bijv. omdat je dan wat verder van de beestjes af kunt blijven wat de kans op verontrusting (en wegvliegen dus) verkleint. Weliswaar zijn veel libellen dikwijls weinig schuw maar dat is ook wel eens anders en per slot, open deur..., werkt deze telmethode het beste als je zoveel mogelijk alle individuen die je ziet fatsoenlijk kunt vastleggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ronald

ik moet het zelf doen met een compact cameraatje, maar daarin zitten tegenwoordig ook al zoveel megapixels gepropt dat je er toch wel het een en ander mee kunt. ik hoop de komende jaren met jou methode toch iets meer te weten te komen over die eigenaardige libel. veel soorten in NO Nederland begrijpen we nu redelijk, maar deze...
in 2004 leerde ik de soort kennen, op een plek in Drenthe waar de soort zo nu en dan werd gezien. toen we er aankwamen bleek het er helemaal vol mee te hangen, tientallen Noordse glz boven en rond één ven, het wapperde ervan. Ven glz was bijna niet te vinden, eentje konden we er met veel moeite ontdekken. daarna in friesland op zoek, en binnen 5 minuten hadden we de eerste al, en na een paar minuten nog eentje, en waar we ook bij geschikte vennen kwamen zagen we één of meerdere exemplaren. 2005 was net zo, ook op veel plekken makkelijk één of enkele dieren en bij een ven zelfs weer een concentratie als in Drenthe, maar dan in het klein, zeker 7 exemplaren bij een klein hoekje van een ven en als extraatje nog zo'n 400 larvenhuidjes bij enkele vennetjes in één gebied. waarom men zo moeilijk deed over deze soort was me een raadsel. de jaren erna ging bijna al mijn tijd naar de noordse winterjuffers, maar zo nu en dan keek ik toch weer even bij die leuke noordse glz, maar het ging niet meer zo makkelijk als in de eerste twee jaar. dat topven in drenthe leverde beide keren dat ik er was niks meer op, enkele Ven glz vlogen er nu rond, en goede plekken in Friesland leken nu soms wel leeg, al wees larvenhuidjeszoeken nog wel op de aanwezigheid van de soort. ondanks dat het onderzoek niet meer zo intensief was als in 2004 en 2005 en je dan makkelijk dingen mist is het wel duidelijk geworden dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is. aan één kant vind ik dat heel leuk, dat mystieke beestje in de geheimzinnige venen, lekker spannend. maar natuurlijk willen we meer weten, en misschien levert een fototelling nog eens wat op. het lijkt me in ieder geval wel leuk om te doen, al was het alleen maar om die bijzondere glazenmaker nog een kans te geven om ons nog eens lekker achter de oren te laten krabben van onbegrip  ;)
groeten, Ronald van Seijen

frankneijts

#41
Vanmorgen met Theo op die-andere-hele-goede-Bronlibellen-plek-die-niet-in-Limburg-ligt naar hartelust Bronlibellen zitten knippen. Op weg naar 'de' hang- en jaagplek voor deze prachtige beesten zagen we al 2 mannetjes patrouillerend boven de beek dus dat beloofde veel goeds. Toch moesten we ruim 1 uur wachten tot de eerste zich op de hangplek kwam melden maar daarna ging het crescendo. Hoewel we nooit meer dan 3 exemplaren tegelijk zagen (wat soms tot spectaculaire luchtgevechten leidde..) gingen we op basis van wat hier eerder in dit topic is vermeld er vanuit dat er méér exemplaren (ca. 7) aanwezig waren geweest. Met wat knip- en plakwerk kom ik tot inderdaad 7 verschillende mannetjes Bronlibellen (nauwkeurig alle gele plekjes op borststuk en achterlijf met elkaar vergelijken...) met de aantekening dat no. 8, een exemplaar dat we 'lantaarntje' noemden, niet 'verwerkt' is omdat ik er geen fatsoenlijke foto van heb kunnen maken. Bij dit mannetje waren de gele banden op S8 en S7 duidelijk breder dan bij de andere exemplaren.
Soms was het wel eens lastig om de dieren te vinden maar gelukkig wist Theo ze dan altijd weer aan te wijzen........... 8)
P.S. Het lijkt erop dat er ook nogal wat verschil is in het 'formaat' (dikte, lengte, vorm) van het achterlijf of lijkt dat nou maar?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

#42
mag dit topic gepind? en kan daar dat deel over die mercuurtjestelling (zonder de zure reacties) bij?  En dan onder de titel die dit topic heeft?
Ontzettend leuk dit. Echt heel gaaf. Prachtig werk Frank. Vorig jaar al van genoten maar zit nu weer emt open mond te herlezen.
Mooi resultaat trouwens vandaag!

Ik hoop dat we dit jaar ook weer een kans krijgen kleine tangen te tellen, maar dat gehele terzijde
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Ik ga dit in het pinned topic Discussies over lastige, gelijkende soorten zetten.

Gert Veurink

Citaat van: Anne Hueber op juli 05, 2011, 22:41:25 PM
Ik ga dit in het pinned topic Discussies over lastige, gelijkende soorten zetten.

Ik ben niet overtuigd dat dat de meest logische titel is. De soort (bronlibel bijv.) hoeft helemaal niet lastig te zijn. Het gaat echt over... libellen tellen!
Maar goed, ik zal niet mopperen, het is zeker beter dan nu en blij dat ik het makkelijk terug kan vinden,
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citaat van: Gert Veurink op juli 05, 2011, 22:44:10 PM
Citaat van: Anne Hueber op juli 05, 2011, 22:41:25 PM
Ik ga dit in het pinned topic Discussies over lastige, gelijkende soorten zetten.

Ik ben niet overtuigd dat dat de meest logische titel is. De soort (bronlibel bijv.) hoeft helemaal niet lastig te zijn. Het gaat echt over... libellen tellen!
Maar goed, ik zal niet mopperen, het is zeker beter dan nu en blij dat ik het makkelijk terug kan vinden,

Kijk maar eens in dat pinned-->*Libellen tellen*  ;) ;D

ronald

Citaat van: Gert Veurink op juli 05, 2011, 22:31:44 PM
Echt heel gaaf. Prachtig werk Frank. 
hier wou ik me graag bij aansluiten, echt mooi hoe je dat doet!  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

Citaat van: Anne Hueber op juli 05, 2011, 22:49:05 PM
Citaat van: Gert Veurink op juli 05, 2011, 22:44:10 PM
Citaat van: Anne Hueber op juli 05, 2011, 22:41:25 PM
Ik ga dit in het pinned topic Discussies over lastige, gelijkende soorten zetten.

Ik ben niet overtuigd dat dat de meest logische titel is. De soort (bronlibel bijv.) hoeft helemaal niet lastig te zijn. Het gaat echt over... libellen tellen!
Maar goed, ik zal niet mopperen, het is zeker beter dan nu en blij dat ik het makkelijk terug kan vinden,

Kijk maar eens in dat pinned-->*Libellen tellen*  ;) ;D

thnx Anne, snelle actie... mag dat mercuurtjes stukje erbij? ah? :-*
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Gert, mag ik ook nog ff ademhalen ;) ;D

Heb het nog wat verbeterd (ter voorbereiding op Mercuur), wat specifieker-->Gewone bronlibel en Zuidelijke glazenmaker.
Zal dat van Mercuur er dan apart bijzetten.
Kan het alleen ff niet vinden, zou jij dat voor me kunnen opzoeken Gert?

Gert Veurink

haal rustig adem, neem een glaasje wijn...
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=147076.0
maar mag gerust een andere keer, staat niet in brand ;)

behalve zuidelijk glm en bron stonden er ook kleine tangen in overigens
ook daarvoor geldt... doe rustig aan  :)
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Okee, zal Kleine tanglibel er ook bijzetten en apart Mercuur.
Dan mag jij over 5 minuten kijken, hoe het er uitziet, heb nl nog meer veranderd, zodat het duidelijker wordt.
Heb in vet gezet ***Juffers***, ***Libellen*** en nog ***Mengtandems***

Is het dan zo naar meneer z'n zin :rolleye:


Gert Veurink

Citaat van: Anne Hueber op juli 05, 2011, 23:29:55 PM
Okee, zal Kleine tanglibel er ook bijzetten en apart Mercuur.
Dan mag jij over 5 minuten kijken, hoe het er uitziet, heb nl nog meer veranderd, zodat het duidelijker wordt.
Heb in vet gezet ***Juffers***, ***Libellen*** en nog ***Mengtandems***

Is het dan zo naar meneer z'n zin :rolleye:

ja geweldig! Ik weet het, ik ben erg veeleisend, maar het resultaat is prachtig! Thnx Anne.
Dit is by far het beste soort-groep-onderdeel van wrn.nl. Zowel het niveau van de waarnemingen (door alle controles) als de discussies hier. Dat moet ook want het is ook by far de leukste soortgroep. Leuk hoor, goed werk  :duim:
groet!
Gert Veurink



Weia

Ik heb de titel wat veranderd, duidelijker zo?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

Citaat van: Weia op juli 06, 2011, 08:55:42 AM
Ik heb de titel wat veranderd, duidelijker zo?

Prima, was ook al naar een andere naam aan het zoeken.

Anne Hueber †

Ik heb een paar links verwijderd, die niet meer werkten.

Weia

Alle foto's totnutoe zijn een en hetzelfde mannetje, met een beschadigde neus. Dus een populatie van 1, vooralsnog.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Bij de Ringselvennen te Budel-Dorplein wordt sinds 4 augustus dit jaar min of meer regelmatig een mannetje Zuidelijke glazenmaker gezien. Omdat daarvan aardige foto's gemaakt zijn heb ik die 's met elkaar vergeleken en mijn vermoeden bleek bewaarheid: niet steeds dezelfde zoals vaak gesuggereerd wordt maar 'gewoon' elke keer een andere! Morgen zal ik de foto's in een vergelijkende compilatie hier plaatsen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

We hebben er gisteren 1 gevonden op de Kampina. Benieuwd of die via Budel is gekomen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Citaat van: Platbuik op augustus 24, 2013, 09:50:31 AM
We hebben er gisteren 1 gevonden op de Kampina. Benieuwd of die via Budel is gekomen.

Vergelijk 'm maar met deze Lex, misschien zit-ie d'r wel bij..... 8)

Toelichting bij het plaatje:
No. 2 van Tim is zó niet te vergelijken maar ik heb 'm gevraagd of-ie nog andere foto's heeft, dus da's even afwachten. No. 3 van Roelof (is op diezelfde dag nog door 3 anderen gefotografeerd: 100% hetzelfde individu steeds) verschilt van no. 1 en no. 4 alleen al duidelijk op basis van de geheel andere tekening op S2. Voor de verschillen tussen no. 1 (Sonja & Lex) en no. 4 (FN) kijk bijv. naar S1, S3 en S9 maar er zijn nog wel meer verschillen.
No. 4 kan de komende dagen wellicht ook in het veld onderscheiden worden omdat de linker van de aanhangsels aan S10 is beschadigd (gehalveerd).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

#59
Kun je, met je twee rechter handen, die van Tim niet een kwart slag draaien, Frank?
De andere drie zijn inderdaad verschillend van tekening. Ik pak die van de Kampina er eens bij....
Die lijkt het meest op nummer 1, met die vette zwarte tekening. Maar de "oogschaduw" op S2 sluit anders aan op de dunne, zwarte ring. Bij nummer 2 zijn de zware vlakjes niet met elkaar verbonden met een dun lijntje. Hij zit er dus niet bij. Leuk werk; eerst denk je waar begin ik aan, maar als je eenmaal die tekening gaat lezen dan is er toch veel uit te halen.
Leuk Frank :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)