Ter controle: C. violaceus?

Gestart door Douwe van der Ploeg, augustus 05, 2013, 02:23:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77291307
Violette Loopkever - Carabus violaceus gezien op 2013-07-04 [obscured]
Foto's:










Toelichting:
20.1 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

#1
lijkt mij zo toch problematicus vanwege de achterhoek vorm van het halsschild. groeten toon
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Ok, dankje. Komt het vaak voor, dat er geen duidelijke korrelrijen aanwezig zijn?
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

ja bij de subspec. gallica. deze komt ook in de nederlandse populatie voor. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Th.Heijerman

#5
De ketenstructuren op de dekschilden zijn enigszins variabel binnen de soort. Vroeger gaf men vaak een naam aan een beest met een iets afwijkend patroon. Vooral binnen Carabus zijn zo vele vormen, subspecies, variëteiten beschreven, waarvan de meeste zinloos zijn en geen taxonomische betekenis hebben.
Binnen Carabus problematicus wordt een achttal subspecies onderscheiden en in Nederland komt de subspecies harcyniae voor. Door sommige auteurs wordt problematicus gallicus  Géhin 1885 als een synoniem voor problematicus hercyniae beschouwd. Maar mogelijk gaat het gewoon om een variëteit.
Je kan dus niet zeggen dat de subspecies gallicus ook in Nederland voorkomt: subspecies zijn immers geografisch gescheiden. Alle Nederlandse problematicussen behoren tot de subspecies hercyniae. En binnen de (onder)soort er is enige individuele morfologische variatie. Net als bij mensen ....

Theodoor

Douwe van der Ploeg

Duidelijk, dank. Heeft het nog zin voor jullie als ik het beestje nu doorstuur, of zitten er genoeg van deze variëteit in jullie collecties/bij Naturalis? Komt het veel voor bij onze populatie, of juist niet en is het handig als ik de waarneming op afwijkend zet?

PS: met deze foto's schiet het natuurlijk niet op, maar zodra ik een redelijke camera heb zullen er vervangende van goede kwaliteit komen..
Douwe van der Ploeg

Th.Heijerman

Wat mij betreft is hij niet bijzonder. Maar mogelijk is Toon geïnteresseerd...

Ja, een goed plan: een andere camera!

beetlestitch

ik heb deze wijsheid van dhr breuning wie deze ondersoorten varieteiten enz beschreven heeft of op een andere wijze bekendheid heeft gegeven. ik heb genoeg problematicus van vele vindplaatsen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Tja, de ouwe Breuning (1932-37). Er is daarna nog erg veel gepubliceerd over Carabus. Bijvoorbeeld: The genus Carabus in Europe, door Turin, Pevev & Casale, 2003. Is wel een must voor Carabus-liefhebbers...