Hoofdmenu

arme kever

Gestart door ratje, augustus 04, 2013, 17:27:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Deze kever was gespietst een de punt van het prikkeldraad. Is dit een mestkever? Kan dit door een klapekster gedaan zijn?

Maico Weites

Geotrupes spec. Soort is vanaf deze foto niet te bepalen.
Voor klapekster is het niet helemaal de tijd van het jaar, grauwe klauwier wellicht?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

ratje

Citaat van: m.weites op augustus 04, 2013, 22:00:57 PM
Geotrupes spec. Soort is vanaf deze foto niet te bepalen.
Voor klapekster is het niet helemaal de tijd van het jaar, grauwe klauwier wellicht?
dank je Maico, die laatste bedoelde ik ook.

Th.Heijerman

Lijkt me dat ook Anoplotrupes niet uitgesloten is, is zelfs de meest waarschijnlijke, en dan moet het dus zijn: Geotrupidae indet :-(

Maico Weites

Ach, ja, ik vergeet steeds dat die tegenwoordig bij een ander genus wordt ingedeeld. Vervelende taxonomen. 8)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Ed Colijn


op waarneming staat stercorosus weliswaar (nog) onder Anoplotrupes maar afgezien van Typhaeus behoren de NL Geotrupidae volgens de NL kevercatalogus en het NL soortenregister nu allemaal tot het genus Geotrupes.

Het gaat er maar om wie/wat je volgt. Hier op waarneming wordt het Geotrupidae indet., elders Geotrupes spec. ;)
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Th.Heijerman

Klopt: taxonomen zijn niet vervelend, maar waarneming.nl

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Th.Heijerman

Waar haal je dat citaat vandaan?

Douwe van der Ploeg

Sorry, beetje plagen op een mooie zomerdag moet kunnen ;) Maar jij zal vast ook wel erkennen dat de taxonomie van veel groepen voor de leek nogal verwarrend over kan komen, zeker als verschillende publicaties/databases verschillende versies gebruiken.

Als jullie als keverexperts zeggen dat er bij ons dingen achterhaald zijn qua genus, geef ze gerust door dan pas ik het aan!
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

als je moet gaan aanpassen wat niet overeenkomstig de NL kevercatalogus is, dan heb je echt geen tijd meer om werk te zoeken en komt die nieuwe camera er nooit.

Zie liever binnenkort die mooie nieuwe plaatjes, die je dan gaat maken, verschijnen..... ;)
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

ratje

Oep, nu zie ik door de bomen het bos niet meer  ::)  Ik ben absoluut geen kenner van kevers ( en meerder soorten insecten), maar vind ze erg mooi om te fotograferen en te zien hoeveel moois er om ons heen is ( tjonge wat entimenteel  ;D ). Kan iemand van jullie me nu duidelijk maken om welke soort het gaat? Ik heb deze soort aangehouden en dan kom ik op mestkever-Geotrupes spec.
Allen bedankt :duim:

Th.Heijerman

Nee, van de foto is niet vast te stellen welke soort het is en zelfs niet of het een Geotrupes (sensu waarneming.nl) betreft. Dus het enige dat je kan zeggen : Geotrupidae

Theodoor

lo.troisfontaine

Hoi,

de kever is trouwens niet opgespietst door een vogel, maar heeft gewoon pech gehad op zijn vlucht.

groeten,

Lo

ratje

Theodoor, Lei bedankt. Ik vind Geotrupidae ook prima. Hoewel voor de kever even minder, vond ik het bijzonder om te zien.

Jan van Duinen

Enkele dagen geleden zag ik ook zo'n gevalletje van pech? Wel op een kleiner formaat, mijt op een stekel van een akkerdistel.

Frank van de Putte

Citaat van: lo.troisfontaine op augustus 05, 2013, 22:47:43 PM
de kever is trouwens niet opgespietst door een vogel, maar heeft gewoon pech gehad op zijn vlucht.

Hoe zie je dat?? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat zo'n "degelijke" kever zichzelf kan spietsen op prikkeldraad.
Of hij moet véél te hard gevlogen hebben...  8)
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Houding van de kever, lijkt me.. Hij is gespiest zoals het beestje vliegt.. Daarnaast zou ik bij een klauwier verwachten dat de kever op een omhoogstaande punt geprikt is, wat handiger voor de vogel is als ie op het hek zit.. maar da's speculatie, natuurlijk ;)
Douwe van der Ploeg

lo.troisfontaine

Douwe heeft het bij het rechte eind.
heb wel eens 7 kevers op een betrekkelijk kort stuk opgespietst waargenomen en ben dagelijks gaan kijken of er een klauwier  debet aan was. helaas heb ik in al die jaren dat ik er kom, nog nooit een klauwier gezien.

groeten,

Lo

trouwens kevers vliegen echt hard genoeg, om opgespietst te kunnen worden, ook dat heb ik wel eens waargenomen.

Frank van de Putte

#20
Citaat van: lo.troisfontaine op augustus 07, 2013, 00:32:40 AM
Douwe heeft het bij het rechte eind.
heb wel eens 7 kevers op een betrekkelijk kort stuk opgespietst waargenomen en ben dagelijks gaan kijken of er een klauwier  debet aan was. helaas heb ik in al die jaren dat ik er kom, nog nooit een klauwier gezien.

groeten,

Lo

trouwens kevers vliegen echt hard genoeg, om opgespietst te kunnen worden, ook dat heb ik wel eens waargenomen.
Komop,dat kan toch echt niet hoor  ::)  ... ik heb geen testresultaten voorhanden maar een kever is gewoon veel te licht en vliegt te langzaam om zichzelf te kunnen spietsen op een tamelijk bot object als een prikkeldraad-punt... En 7 gespietste kevers in een beperkt gebied... dan moet er toch echt een "dader" zijn geweest. Gezien of niet gezien.
De kever op de getoonde foto heeft de dekschilden gesloten, dat is toch ook niet logisch voor een "zichzelf spietsende" vliegende kever?
Groetjes,

Frank van de Putte

beetlestitch

ik kom uit de wilhelminapolder op zuid beveland. hier heb ik ook verschillende keren van deze gespietste geotrupidae gezien maar nooit klauwieren. verder ben ik herhaalde malen al fietsend in de schemering aan gevlogen door deze mestkevers wat goed gevoelig was. zie je deze kevers boven een weiland vliegen dan hebben die een flinke snelheid dus dit spietsen kan volgens mij wel degelijk aan prikkeldraad. groeten toon.
Toon Keukelaar

lo.troisfontaine

Hoi,

Waarom denk je dat ik in die tijd dagelijks ben gaan kijken? Heb achteraf zelfs gedacht aan kwajongensstreken?

Verder zullen vogels kevers vangen en dan ook opeten, niet zo laten hangen en
volgens mij prikken ze de slachtoffers met de weke delen op een doorn of stekels.

groeten,

Lo

Frank van de Putte

OK Lo, ik blijf het bizar vinden, een zichzelf spietsende kever, maar als dit vaker is gezien zonder enig spoor van een dader...
Dan is dat de enige plausibele verklaring.

Al kan ik nog niet verklaren hoe een vliegende kever na zo'n fatale botsing de vleugels en dekschilden nog netjes weet te sluiten.

Heb nog wat gezocht naar foto's van prooien van klauwieren, en vond deze waarneming, http://waarneming.nl/waarneming/view/55992283, waarbij de kever ook dwars door het halsschild is gespietst op een naar beneden gerichte punt. Dat lijkt op het eerste gezicht niet logisch maar ik ga er vanuit dat hier inderdaad een klauwier de dader was.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

ratje

Ik heb een aardige discussie losgemaakt met dit arme beestje. Wel of niet door een vogel, ik vind het een bijzonder gezicht. Bedankt voor de vele reacties.  :duim: