Hoofdmenu

Kortschild

Gestart door Douwe van der Ploeg, augustus 06, 2013, 17:44:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78124347
Philonthus spec. gezien op 2013-08-04 Assen - Asserbos
Foto's:










Toelichting:
9.6 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg

(Edit 8-11-2014: Foto's toegevoegd)
Douwe van der Ploeg

liptaster

Genus zou je zonder al teveel problemen moeten kunnen vinden. De soort iets moeilijker, is er geen decoratieve sterke microsculptuur op de dekschilden?
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

#2
Met coleo-net loop ik vast bij Lomechusina en het goede deel van Käfer Mitteleuropas kan ik niet vinden (band 4). Plaatjes kijkend met formaat ernaast kom ik bij Philonthus terecht..
Er zit zeker microsculptuur op de dekschilden, maar wat bedoel je precies met "decoratief sterk"? Er zitten wel minuscule gele haartjes, maar een foto ervan krijgen lukt helaas niet..
Douwe van der Ploeg

liptaster

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 06, 2013, 19:58:47 PM
Met coleo-net loop ik vast bij Lomechusina en het goede deel van Käfer Mitteleuropas kan ik niet vinden (band 4). Plaatjes kijkend met formaat ernaast kom ik bij Philonthus terecht..

tot hier al juist (Philonthus, geen Lomechusina).

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 06, 2013, 19:58:47 PMEr zit zeker microsculptuur op de dekschilden, maar wat bedoel je precies met "decoratief sterk"?

los het raadsel op en u zal begrijpen.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

Dankje, dan ga ik proberen vanavond verder te puzzelen.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ik zie in ieder geval niks speciaals aan de sculptuur van de dekschilden, het blijft voor mij dus bij een spec. Iemand interesse om het beest onder de binoc te hebben / aan zn collectie toe te voegen?
Douwe van der Ploeg

liptaster

Het speciale is dat er bij ons maar enkele soorten een microsculptuur hebben (andere zijn glad). P. micans en P. micantoides zijn echter zonder groene glans een stuk kleiner en minder decoratief. Schiet er maar 1 over...

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

Volgens Nederlandse Soorten komen er aardig wat voor, waarbij ik bij het merendeel geen maten/plaatjes kan vinden.. Maar van wat ik wel kan vinden: is het dan cognatus?
Douwe van der Ploeg

liptaster

Nee, probeer eens iets te doen met de tip "decoratief".
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Ed Colijn

in je mailbox zit wat leesvoer. Daarmee kan je ongetwijfeld Tim's cryptische tip ontcijferen.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

#10
 :duim: Dank, ik ga puzzelen :)

Edit: Ik kom nu op decorus uit, die bedoelde je met je tip, neem ik aan? Het enige wat niet lijkt te kloppen is dat die van mij ietsje kleiner is (nieuwe meting: 9.6 en dat is al bijna geheel uitgestrekt) dan de literatuur (11-13 mm). Is dat gewoon een geografische afwijking, of zit ik fout?
Douwe van der Ploeg

liptaster

Achterlijf is telescopisch in- en uitvouwbaar. Met een groenige Philonthus met duidelijke microsculptuur op de dekschilden kan je voor Nederland niks anders vinden dan deze.

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

AH, dat verklaart.. Hartelijk dank!
Douwe van der Ploeg