Hoofdmenu

4 lhb-larven

Gestart door Stijn Schreven, mei 15, 2007, 10:06:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Eergisteren heel wat larven van lhb'tjes gezien in de tuin. Op elke plant met een paar luizen zat er wel een. Hier vier verschillende larven. Wie kan ze op naam brengen?

nr.1
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.1 (zelfde soort, ander exemplaar)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.2
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.3
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.4
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stippen

#5
1 Coccinella septempuctata Zevenstippelig lieveheersbeestje
4 Harmonia axyridis Veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje

Maar 2 (en 3?) weet ik niet, aan de borstels te zien kom ik op Exochomus quadripustulatus (Viervleklieveheersbeestje). Ik ga deze nader uitzoeken/navragen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#6
Even omhoogtrappen ;) ... Zou nr. 2 misschien niet ook Chilocorus sp. kunnen zijn? Of zijn de borstels daar te dik/breed voor?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#7
Citeer... Zou nr. 2 misschien niet ook Chilocorus sp. kunnen zijn? Of zijn de borstels daar te dik/breed voor?
Zou kunnen, ik wacht even op antwoord uit Belgie,
maar ik vind 1 meer weg hebben van A (exochomus) dan van B (chilocorus),
vind je niet?

(De tekeningen zijn een bewerking van Klausnitzer)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

Citeer... ik vind 1 meer weg hebben van A (exochomus) dan van B (chilocorus), vind je niet?
Mooie vergelijking zo naast elkaar Kees :duim:  En ja, zo bezien komt Exochomus dan eerder in de richting - komt ook wel overeen met mijn niet verder wetenschappelijk verantwoorde onderbuikgevoel dat de borstels "te dik" zouden zijn voor Chilocorus - door die vertakkingen ogen ze in elk geval wat massiever ;)

Als er weer een schip met geld binnenkomt ga ik Klausnitzer & Klausnitzer dan maar eens bestellen - tenminste, ik neem aan dat die tekeningen "geïnspireerd" zijn door hun "Marienkäfer" boek - of hebben ze ook nog een "zwaarder" werk?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stijn Schreven

#9
Oke dus 1 is 7-stip en 4 Az. veelkleurig.
Ik zie dat 2 en 3 nog onduidelijk zijn of zijn jullie er al uit? De vorige posts waren een beetje verwarrend omdat ik niet meer doorhad over welke jullie het nu hadden.

Misschien een tipje: op dezelfde boom als waar nummer 3 zat, zat ook een imago Heidelieveheersbeestje. Kan hij daar misschien van zijn? Als er een scherpere foto moet komen, zeg het maar, want ze zitten er nog steeds (tenminste gisteren  :) ).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Arp

#10
CiteerAls er een scherpere foto moet komen, zeg het maar, want ze zitten er nog steeds (tenminste gisteren  :) ).
Hoewel ik je niet meer zekerheid kan geven zou ik zelf wel erg in scherpere foto's geïnteresseerd zijn - er zijn gewoon relatief weinig foto's van de wat minder gangbare LHB-larven op internet te vinden, dus ik denk dat je er veel mensen die ernaar googelen blij mee zult maken  :P

Volgens mij was Kees ook nog serieus bezig om meer uitsluitsel voor je te zoeken, maar zoiets (napluizen/vragen) kan natuurlijk best even duren ... geduld, geduld   ^_^

P.S. De "discussie" over de borstels betreft foto 2
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stijn Schreven

#11
Inmiddels vanmorgen nieuwe foto's van nr 3 gemaakt. Er zaten oudere en jongere exemplaren tussen (denk ik tenminste, want de tekening en grootte verschilde iets). Hier zijn ze:

Exemplaar 1 (niet helemaal scherp) ca. 6mm
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Exemplaar 2 (scherp, precies zelfde tekening als nr3) ca. 5mm
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

En dan nu de scherpste!!!
Exemplaar 3, ca. 7mm
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Arp

Dank je Stijn - ben erg benieuwd wat eruit gaat komen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#15
Ik denk dat de determinatie zo gaat:

Larvekey

1. Geen wasachtige afscheiding.
2. => 6mm.
3. Twee borstelige uitwassen op zijkant (meso- en metathorax)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

4. Borstels vertakt
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

#17
5. Patroon op pronotum
6. Geen lichte vlek op de kop


Exochomus quadripustulatus
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

#18
Maar wat voor bladluis het was, weet ik nog niet.  :D

Met dank aan Stijn die de larve opstuurde.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stijn Schreven

Tjonge wat een spanning!!  :D
Bedankt voor de geweldige determinatie, Kees!
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Maar nog een vraagje: is nr.2 van de eerste serie foto's in dit topic nou een eerder stadium of een geheel andere soort dan die nu gedetermineerd is?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stippen

Gezien de vorm van de borstels neem ik aan dat 2 een eerdere instar van 3 is, ja.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stijn Schreven

Oke, dan is dit topic nu definitief afgerond.  :)
Allemaal bedankt!
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Arp

Geweldig Kees!  Ook van mij als geïnteresseerde meelezer veel dank voor de fantastische determinatiedocumantaire  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)