Hoofdmenu

rozenkevers

Gestart door Caro1, mei 14, 2007, 22:38:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Caro1

Hallo,

Bij mij in de tuin is sinds giserochtend in grote getale de rozenkever neergestreken, zo'n honderd diertjes vlogen en paarden rondom en op de vrouwenmantel die om het gazon groeit. Ik vond het wel een wonderlijk iets en erg leuk om te aanschouwen. Ben op internet gaan zoeken en vond dat dit de rozenkever is. De foto van Edith bevestigde dit nog eens.

Echter, ben ik wel degelijk geschrokken van de schade die ze kunnen aanrichten. Ik heb nl. wel fruitbomen en struiken, wat ik erg fijn vind (appel, peer, pruim, aarbei, div. soorten bessen) en ook ben ik een rozenliefhebber. Ik heb een gewoon dorpstuintje. Er zaten helemaal geen kevers op deze bomen en struiken. Waarschijnlijk komt dat doordat ze andere dingen te doen hadden, zoals ervoor zorgen dat er nakomelingen komen. En ik heb de actieve diertjes vaak geobserveerd; ze kropen volgens mij niet in het gazon. Kan iemand mij vertellen wat deze kevers hier vandaag deden?

Zouden ze dan vandaag hun eitjes in de grond van het gazon hebben gelegd? Want ik heb begrepen dat ze dat wel tot 4 km. van hun plek vandaan kunnen doen. Waar komen ze dan vandaan; wat is dan "die plek"?

Is er een manier om op milieuvriendelijke wijze de schade te beperken? Van zowel de vraat van de kever als de schade aan gazon die de larven met zich meebrengen?
Hoe lang duurt het eer de larven uitkomen?

En is er een kans dat ze volgend jaar hier terugkeren, of ben ik voor deze ene keer een geluksvogel om getuige te mogen zijn van dit verschijnsel en tegelijk een mogelijke pechvogel vanwege de mogelijke schade?

Zou het leuk vinden hier meer over te weten te komen.

Groeten, Carolien

gardensafari

Waarschijnlijk komen ze uit het gazon. Dan moet eerst nog gepaard worden, voordat na een tijdje de vrouwtjes opnieuw eitjes leggen in het gazon. Bestrijding is lastig, al heb ik vernomen dat de aaltjes die gebruikt worden tegen de meikeverlarven ook werken tegen rozenkeverlarven, maar ik weet dat niet zeker. Als je spreeuwen in de buurt hebt is dat goed, want die vreten er veel op. Misschien weet Theodoor een manier om ze te bestrijden. Overigens hoeft dat alleen als het gazon zwaar is aangetast....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.