Tips gevraagd voor Gaffellibel spotten

Gestart door Stefan v. Schaik, juli 31, 2013, 11:13:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Ik zie dat de afgelopen weken alweer een aantal Gaffellibellen zijn gespot.
Nu wil ik er deze week zelf eens op uit gaan om te kijken of ik hem een keer kan vinden.
Het is mij opgevallen dat een aantal rombouten de voorkeur geven om op bepaalde plekken te gaan zitten. (zou misschien toeval kunnen zijn)

Zo heb ik dit jaar erg veel beekrombouten in de braamstruiken gezien (vers en uitgekleurd)
En de plasrombouten vooral op door de zon verwarmde wandelpaden en zandgronden.

Nu is mijn vraag:
Heeft de Gaffellibel ook een bepaalde plant/struik of andere plek waar hij veel voorkeur voor heeft? Dat zou mij namelijk erg kunnen helpen met zoeken aangezien ik er heel wat kilometers voor moet rijden en het enorm jammer zou vinden als ik er dan geen zou spotten :)

Alvast bedankt voor de tips
Stefan van Schaik

frankneijts

In principe op alles wat uitsteekt langs of vlakbij de waterkant: hoge plantenstengels (Kattestaart bijv.), takken van bomen/struiken zowel levend als dood (vooral als ze deels in het water liggen) maar bijv. bij Paarlo soms ook op de fietsbrug. Vergeet ook het prikkeldraad niet op plaatsen waar er niet te ver van het water afrasteringen zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johannes Klapwijk

Idd gewoon in uitstekende vegetatie langs het water. Bij paarlo zie ik ze vooral in de dikke struiken en planten die direct langs de roer staan.


Paar uur rondlopen en gegarandeerd zie je ze wel een keer vlak boven het water langs vliegen en een keertje bovenop een kattenstaart of grote uitstekende brandnetel landen.

Stefan v. Schaik

Zitten ze daar nu dan nog? Ik heb namelijk al een tijdje geen waarnemingen van Paarlo gezien.
Wel vanuit Swalmen? Of is Paarlo een betere spot? En waar zou ik bij Paarlo kunnen parkeren want ik kan via de kaart geen plek vinden die ik kan invoeren in mn tomtom
Stefan van Schaik

frankneijts

#4
Citaat van: Stefan v. Schaik op juli 31, 2013, 12:07:03 PM
Zitten ze daar nu dan nog? Ik heb namelijk al een tijdje geen waarnemingen van Paarlo gezien.
Wel vanuit Swalmen? Of is Paarlo een betere spot? En waar zou ik bij Paarlo kunnen parkeren want ik kan via de kaart geen plek vinden die ik kan invoeren in mn tomtom

Is eerder een waarnemerseffect denk ik: momenteel gaan de meeste gaffel-twitchers blijkbaar liever naar Swalmen... (is natuurlijk ook een beeldschone plek!). Voor 'Paarlo' moet je ook een eindje lopen omdat de toegangweggetjes naar de fietsbrug van beide zijden gesloten zijn voor auto's. Zelf zet ik m'n auto altijd ten zuiden van de brug neer bij het 'driehoekje' (zie 'maps') dat gevormd wordt door de Paarlo-weg en de Ohé-weg: daar heb je schaduw en van daar is het een kwartiertje lopen naar de brug. Ten noorden van de brug zul je waarschijnlijk je auto langs de Melicker Ohé-weg moeten zetten. (Ze zitten natuurlijk op veel meer plekken langs de Roer maar deze is prima te bereiken, toegankelijk, goed te overzien en de beestjes werken bijna altijd goed mee...)
Denk er ook aan dat Gaffels van warmte houden: Rob Geraeds (de ontdekker van beide Limburgse populaties) zegt altijd dat je bij temperaturen ònder de 25 gr. C. beter wat anders kunt gaan doen dan Gaffels zoeken..... 8)
EDIT: Enne Stefan... niet om lullig te doen en 't is ook meer een persoonlijke irritatie ben ik bang maar ken je nou echt geen ander woorden dan "spotten" en "spot"? Iets in het Nederlands bijv.?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Citaat van: frankneijts op juli 31, 2013, 13:39:23 PM

EDIT: Enne Stefan... niet om lullig te doen en 't is ook meer een persoonlijke irritatie ben ik bang maar ken je nou echt geen ander woorden dan "spotten" en "spot"? Iets in het Nederlands bijv.?

Haha, ik ben bang dat zoiets langzaam in het Nederlandse taalgebruik sluipt. Ik ben er ook geen voorstander van, maar dat gebeurd soms zonder erg. Maar ik snap je ergernis hoor.
Bedankt in ieder geval voor de tips. Morgen verwachten ze een warme dag dus ik hoop iets te zien. Zou een mooie afsluiter van de vakantie zijn. Laten we hopen dat ze morgen dus ook willen meewerken.
Stefan van Schaik

frankneijts

Ik zou zeggen, neem je tijd en ga zeker ook naar de Swalm: misschien wel de mooiste beek van Nederland....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Stefan van Schaik

Jeroen Nagtegaal

In 2010 of 2011 ben ik met Willem Vergoossen de Roer gaan afstruinen. Elke plek leverde in elk geval 1 Gaffellibel op... Heel veel zou de plek denk ik dus niet uitmaken... Het is denk vooral dat je bij de Fietsbrug vrij makkelijk er langs kan lopen. Al blijft de vraag in hoeverre dat eigenlijk legaal is...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nick w

de eigenaar zal het ongetwijfeld weten, dus zolang die niks zegt en wij niks slopen en geen ruzie met het vee krijgen gaat het goed toch?

Groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

Vandaag bij de roep had ik in ieder geval binnen 10 minuten de eerste gaffel, met een half uur zeker 3 a 4 stuks gezien.

Stefan v. Schaik

Vandaag mn eerste Gaffellibellen gevonden en op de foto gezet :)
Bedankt voor de tips.
Ik ben inderdaad het terrein van de boer opgelopen maar dat was volgens mij geen probleem. Heb er een stuk of 6 gezien en hieronder het resultaat waar ik best tevreden mee ben :).





http://waarneming.nl/waarneming/view/78033843?_popup=1

Verder ook even bij Swalmen langs geweest. En ik moet toegeven dat je gelijk hebt Frank. Dat is een prachtige beek. Ook daar 3 gaffels gezien. Helaas erg ver op het water dus kon ik ze niet op de foto krijgen.

Bedankt allen voor de tips.
Stefan van Schaik

nick w


Stefan v. Schaik

Dankje. Het was de bijna 200km rijden uiteindelijk meer dan waard :).
Had bij Paarlo ook mn eerste kanaaljuffer gevonden maar die vloog helaas weg. Wilde niet meewerken voor een fototje haha.
Stefan van Schaik

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: nick w op augustus 01, 2013, 19:05:44 PM
de eigenaar zal het ongetwijfeld weten, dus zolang die niks zegt en wij niks slopen en geen ruzie met het vee krijgen gaat het goed toch?

Groet,
Nick W
Klopt, maar het is wel handig om je er van bewust te zijn lijkt me.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Platbuik

We hebben eens met de man staan praten. Hij is zich er van bewust dat het een gewilde plek is en dat het om een zeldzame en mooie libel gaat (foto aan 'm getoond). Hij vind het prima dat er naar de beesten en plantjes gekeken wordt, als het maar fatsoenlijk gebeurt, en zijn beesten niet gestressed gemaakt worden. En rommel opruimen. :police:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Stefan v. Schaik

Ik denk dat deze man best nog een leuk centje zou verdienen als hij bij de brug een poortje zou maken waar je 50 cent in moet gooien  :rolleye:
Wel fijn dat deze man mee wil werken. Dit hoor/zie je op andere plekken wel eens heel anders.
Stefan van Schaik

nick w

die man mag van mij een lintje  :) :duim:

Groet,
Nick W

j.steenbergen

Grappig was vandaag dat de Gaffels ook op mensen gingen zitten die een stukje in de rivier stonden om de oevers af te scannen. Je hoefde je hand maar uit te steken of er kwam er eentje op zitten.
Jeroen Steenbergen

Stefan v. Schaik

Inderdaad leuk. Ik zag trouwens dat er ook al 2 dagen achter elkaar een kleine tang in Paarlo is gespot. Is er nog geen foto van gemaakt? Weer een typisch gevalletje van op de verkeerde tijd op de juiste plek zijn haha
Stefan van Schaik

j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

Anne Hueber †

Citaat van: Stefan v. Schaik op augustus 04, 2013, 20:52:21 PM
Ik zag trouwens dat er ook al 2 dagen achter elkaar een kleine tang in Paarlo is gespot. Is er nog geen foto van gemaakt?

Stefan.....hier al eens gekeken ;) ;D

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=215620.0

Stefan v. Schaik

Ja, ik zag ze staan toen ik dit al had gepost. Erg mooie foto's. Leuk om te zien dat de waarnemingen nu met foto's zijn onderbouwd. Kom dit jaar helaas niet meer in Limburg, maar wie weet kom ik hem volgend jaar wel tegen :D
Stefan van Schaik