Zompsprinkhaan of Krasser

Gestart door JohanvantBosch, juli 24, 2013, 19:17:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Vandaag bij Utrecht Zompsprinkhanen wezen kijken. Degene die het beste poseerde (maar die ik niet bewust geluid heb horen maken) brengt me aan het twijfelen. In de veldgids staat als onderscheidend kenmerk met Krasser de plek van de middengroef op het halsschild.
Als ik daar naar kijk, ben ik geneigd aan een Krasser te denken. Of moet ik dat kenmerk echt alleen van bovenaf gebruiken en zou het er dan heeeeeel anders uitzien?





RoyKleukers

Dag Johan,


De mannetjes van deze twee soorten blijven lastig. Op basis van de dwarsgroeve zou je hier inderdaad een krasser van maken. Echter, het hele dier ziet er ontzettend zompsprinkhaanachtig uit, lange voorvleugels en ik meen ook lange achtervleugels te zien doorschemeren. Ik zou er daarom een onzekere zompsprinkhaan van maken. Misschien moeten we in de toekomst het kenmerk van de dwarsgroeve maar vergeten .... In het veld luister ik vooral naar het geluid en zoek ik door naar vrouwtjes. De eilegkleppen zijn een heel fijn kenmerk voor deze twee soorten, kort en zwartomrand bij krasser en lang en bleek bij de zompsprinkhaan. Groeten,


Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

JohanvantBosch

#2
Ha Roy,
Dankjewel voor je reactie.
Ondertussen had ik ook van Rob reactie bij mijn waarneming gehad. En die was ik natuurlijk vergeten bij het topic te zetten:
http://waarneming.nl/waarneming/view/77817062

Het gaat om een bekende populatie van Zompsprinkhaan waar erg veel beesten zaten te roepen en waar ik geen Krassers heb gehoord toen ik er was. Alle vrouwtjes die ik heb gefotografeerd zijn m.i. duidelijk Zompsprinkhanen.

Ik begrijp dat jullie visie op de bruikbaarheid van het halsschildkenmerk min of meer overeenkomt, maar jullie conclusie voor de waarneming is anders. Ik vind het prima om er weer een vraagteken bij te zetten. Maar misschien maakt bovenstaande (circumstantial) informatie jouw conclusie anders?

Groeten,
Johan

RoyKleukers

EIS-coordinator sprinkhanen