Welke vlieg?

Gestart door JohnvR, mei 13, 2007, 00:12:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Zo nu en dan leg ik eens een vliegje vast. Geen idee echter wat de soorten zijn. Is dit te doen?




corzonneveld

Heel mooie foto's!! En in dit geval is het goed te doen: de moeraszweefvlieg, Tropidia scita. De dikke zwarte dij van de achterpoten is belangrijk, en je kunt nog net een stekel daarop zien.

Vraagje over techniek: hoe krijg je ze zo scherp? Flits je?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

JohnvR

#2
Hallo Cor,

Bedankt voor de complimenten en voor de determinatie natuurlijk. Ik vind juist meestal de foto's van anderen, met betere macro-mogelijkheden veel mooier. Voor deze foto heb ik geen bijzondere dingen gedaan. Ik heb een allround camera, geen spiegelreflex. Ik kan dus niet door de lens kijken. Daardoor werkt het handmatig scherpstellen niet echt goed, want dat zou ik dan op het lcd-display moeten doen. Wel leer ik mijn camera steeds beter kennen. Ik heb recent de instellingen voor contrast en scherpte wat veranderd. De foto is overigens gecropt.

Ook heb ik een setje voorzetlenzen gekocht. De camera stelt scherp op een relatief klein zoekertje, maar die is soms toch nog te groot en heeft dan nogal eens de neiging om scherp te stellen op iets op de achtergrond (bijvoorbeeld het blad waar een insect op zit). Door de voorzetlenzen is het voorwerp groter en ook de kans dat ie op de goede plaats scherpstelt. Dat gaat overigens lang niet altijd goed en ook de belichtingsomstandigheden spelen een rol.

Het was een beetje typisch weer toen ik deze foto's nam. Het waaide nogal hard en was niet al te warm. Ik had een stukje terrein in de luwte uitgezocht om te bezoeken. De meeste insecten zaten redelijk stil en ik kon vaak dichtbij komen. Dat lukt niet alle dagen.

Voor deze foto's heb ik niet geflitst. Ik heb overigens wel een macro ringverlichting (LED's, geen flits), maar daar moet ik nog aan wennen. Moet je er ook weer steeds opschroeven.

Groeten,