provinciale zeldzaamheidsstatus libellen

Gestart door JohanvantBosch, mei 21, 2013, 10:50:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Ik zie dat Gevlekte witsnuitlibel in Flevoland op zeer zeldzaam staat. Gezien het voorkomen in het Kuinderbos, zou  ik denken dat dat niet nodig is.
Voorstel: de status terugzetten naar 'standaard'.


Anne Hueber †

Het gaat niet alleen om het Kuinderbos, maar om het voorkomen in de gehele provincie.
Daar zijn rekentabellen op losgelaten, om het percentage in de gehele provincie te berekenen.
Daar is heel goed naar gekeken en voor de gehele provincie is dat zeer zeldzaam.

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op mei 21, 2013, 10:58:24 AM
Het gaat niet alleen om het Kuinderbos, maar om het voorkomen in de gehele provincie.
Daar zijn rekentabellen op losgelaten, om het percentage in de gehele provincie te berekenen.
Daar is heel goed naar gekeken en voor de gehele provincie is dat zeer zeldzaam.


Dank voor je toelichting Anne. Ik snap dat en ik  zal er ook niet minder van slapen.
Maar ik ben wel verrast dat de soort voor sommige provincies, waar geen fatsoenlijke voortplantingslocaties zijn of maar een enkele kleine, gewoon op zeldzaam staat (Zuidholland, Drenthe, Gelderland), terwijl hij in een provincie met zo'n grote populatie (en daarnaast ook voorkomen op redelijke wat plekken) op zeer zeldzaam staat.
Mijn gevoel zegt dan dat er iets mis is in de basis van het rekenmodel... en dat het soms beter is gezond verstand te gebruiken ipv dat rekenmodel.


In Limburg staat de soort zelfs op vrij algemeen...
Ik mag hopen dat deze statussen niet zijn gebaseerd op het uitzonderlijke invasiejaar 2012.

arjan.kop

Zwervers en dergelijke worden gewoon meegeteld. In ZH zijn vorig jaar op veel nieuwe plekken zwervers gemeld, waardoor het aantal hokken waarin de soort volgens de database voorkomt relatief hoog is. Dat de sloot achter mijn huis geen voortplantingsbiotoop is en dat dat ene mannetje inmiddels dood en vergeten is zal de rekenmethode niet uitmaken.
Alleen records waarin gespecificeerd werd tandem, copupa, ei-afzet, uitsluipend, teneraal of exuviae meetellen zou misschien mooier zijn, maar dan hebben de scripters weer werk waar ze misschien even niet op zitten te wachten.

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op mei 21, 2013, 11:43:10 AM
Citaat van: Anne Hueber op mei 21, 2013, 10:58:24 AM
Het gaat niet alleen om het Kuinderbos, maar om het voorkomen in de gehele provincie.
Daar zijn rekentabellen op losgelaten, om het percentage in de gehele provincie te berekenen.
Daar is heel goed naar gekeken en voor de gehele provincie is dat zeer zeldzaam.


Dank voor je toelichting Anne. Ik snap dat en ik  zal er ook niet minder van slapen.
Maar ik ben wel verrast dat de soort voor sommige provincies, waar geen fatsoenlijke voortplantingslocaties zijn of maar een enkele kleine, gewoon op zeldzaam staat (Zuidholland, Drenthe, Gelderland), terwijl hij in een provincie met zo'n grote populatie (en daarnaast ook voorkomen op redelijke wat plekken) op zeer zeldzaam staat.
Mijn gevoel zegt dan dat er iets mis is in de basis van het rekenmodel... en dat het soms beter is gezond verstand te gebruiken ipv dat rekenmodel.


In Limburg staat de soort zelfs op vrij algemeen...
Ik mag hopen dat deze statussen niet zijn gebaseerd op het uitzonderlijke invasiejaar 2012.

De provinciestatus is gebaseeerd op alle jaren.
Bovendien is er gezond verstand gebruikt en zijn alle provincies voor elke soort ook nog eens handmatig nagelopen ;) ;D

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op mei 21, 2013, 12:27:19 PM
Bovendien is er gezond verstand gebruikt en zijn alle provincies voor elke soort ook nog eens handmatig nagelopen ;) ;D
Daar ben ik blij om Anne...  O0 ;D


Citaat van: Anne Hueber op mei 21, 2013, 12:27:19 PM
De provinciestatus is gebaseeerd op alle jaren.
Normaal gesproken lijkt me dat goed, maar in dit geval zou ik zelf een andere aanpak kiezen en 2012 niet meerekenen. Juist omdat het vorig jaar zo'n uitzonderlijke situatie was.
Voor Zuid-Holland zijn er bv 0 waarnemingen van voor 2012 en 23 uit 2012. Dan zou ik in die provincie eerder kiezen voor zeer zeldzaam.
In Limburg 15 van voor 2012 en 45 uit 2012..... Vrij algemeen geeft dan een scheef beeld.


Maar goed.....   laat verder maar zitten...  :-\ O0

Gert Veurink

Eens met Johan

Dat handmatig nalopen bevestigt juist zijn stelling. Mooi zo'n rekenkundig model, maar de soort is in flevoland niet zeer zeldzaam. Dus dat zou handmatig veranderd kunnen (en in mijn ogen moeten) worden. Ik ben niet zo'n groot aanhanger van al die provinciale verschillen, maar als wel dan heeft Johan gelijk dat de soort in z-h veel moeilijker is dan in flevoland.

Waarnemerseffect telt zo ook veel te zwaar. Zo is vuurjuffer in de tuin van mijn buren zeer zeldzaam, daar is geen enkele waarneming van bekend, in mijn tuin is ie zeer algemeen :rolleye:. Dat zelfde geldt in belangrijke mate voor flevoland
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

Same for bruine korenbout noord holland. Wordt al jaren in grote aantallen gezien op onder meer kortenhoef. Is gewoon niet zeldzaam daar, laat staan zeer zeldzaam
groet!
Gert Veurink



Sticht

Citaat van: Gert Veurink op mei 25, 2013, 18:08:13 PM
Same for bruine korenbout noord holland. Wordt al jaren in grote aantallen gezien op onder meer kortenhoef. Is gewoon niet zeldzaam daar, laat staan zeer zeldzaam
Duidelijk; zeldzaamheid niet meer per provincie vast stellen maar per bepaald gebied? Geen idee hoe dat er uit moet zien.  Of helemaal maar afschaffen?

Gert Veurink

Benieuwd naar jullie ideeen, wat mij betreft afschaffen, nl is daar te klein voor denk ik. Anders in elk geval ophouden met soorten die gewoon goed te doen zijn , zoals vuurlibel, bruine korenbout en gevlekte witsnuit en zo
groet!
Gert Veurink



gardensafari

#10
Ik zie ook niets in die bepaling per provincie.
Zijn volstrekt willekeurige door mensen bepaalde grenzen.
Daar trekt de natuur zich toch niets van aan.
Bovendien kunnen geschikte biotopen in een provincie wel zeldzaam zijn, maar als de diersoort daar dan gewoon voorkomt...
En iedereen heeft toch gezond verstand?
Natuurlijk zijn veel zeevogels gewoon in Zeeland en zeer zeldzaam in Limburg.
Daar zijn het zeevogels voor.


En per gebied lijkt mij onuitvoerbaar.
Bovendien kun je gewoon op de kaartjes kijken, die maken toch al veel duidelijk?


Het zou onze grote vrienden bij waarneming.nl wel eens veel tijd kunnen besparen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Menko Vlaardingerbroek

CiteerZijn volstrekt willekeurige door mensen bepaalde grenzen.
Dat is natuurlijk helemaal waar, maar dat geldt ook voor landsgrenzen, en toch vind ik een status voor Nederland wel handig.

Overigens zie ik ook niet zo veel in die status per provincie. Het zou in ieder geval handig zijn als provinciale zeldzaamheden niet op de startpagina kwamen. Het verwart me altijd enigszins een bruine winterjuffer in donkerrood op de startpagina te zien.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

JohanvantBosch

Goed... ik heb weer eens wat te mekkeren.... Ik zie dat de provinciale zeldzaamheid van Zuidelijke keizerlibel in een aantal provincies op vrij algemeen staat. Is dat nou niet een beetje al te enthousiast?  O0