Gladde Slang

Gestart door michel.wissink, september 01, 2005, 20:38:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Eerder deze week heb ik een kleine slang gezien (zie mijn geregistreerde waarneming  van 30 aug.). Ik ben echter niet zeker of het een Gladde Slang was. Kan iemand mijn waarneming a.d.h.v. mijn omschrijving in de melding bevestigen danwel ontkennen?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

florisbrekelmans

Je beschrijving van het habitat en de kleur van het dier wijzen meer in de richting van de Hazelworm (Anguis fragilis). Een leuke waarneming voor die omgeving! Gladde slang is volgens mij, op basis van zijn verspreiding in Nederland, zo goed als uitgesloten.

Geef je waarneming in ieder geval door aan Ravon (voorzover dat niet gebeurt via waarneming.nl)

hiskodevries

Nee dat gebeurt niet. Ravon wil niet met www.waarneming.nl samenwerken i.t.t Sovon, vlinderstichting en VZZ
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

smeff

Hoi Allemaal,

Dit is geen forum waar ik normaalgesproken terecht zou komen.
Vanavond stond er echter iemand met een augurkenpot met een slangetje aan mijn deur.
Hij had ze gevonden op zijn lager (autosloop- verzameling ).
Om te kijken wat het was had hij al geprobeerd of ze in water leefde door ze in een regenton te gooien  en misschien heeft hij er nog wel meer mee uitgevreten.
Kortom er staat iemand met een doodongelukkig diertje in een pot met azijn voor mijn deur en vraagt of hij misschien iets heel duurs heeft gevonden.
Ikzelf heb wel de nodige slangen maar het zijn tropische soorten en in de inheemse soorten ben ik niet zo thuis.
Na het beestje uit zijn azijn gevangenis te hebben verlost (dat het geen giftige slang was was duidelijk te zien ) en de man te hebben gezegd dat hij niet zomaar alles kon vangen omdat het misschien wel bedreigde diersoorten zijn , mocht ik het beestje houden( hij wilde het zelfst niet meer hebben).
Voorlopig heb ik het diertje in een faunabox gezet met de eerste levensbehoeften.
Ik denk dat het een gladde slang is en behandel ze voorlopig als een rattenslang (lijkt mij het beste).
Effe kijken of het diertje de sterss overleeft en dan ben ik van plan ze weer uit te zetten.
Ik weet echter nog niet waar.
Kan op de kaart geen plaats vinden waar ze gespot is in deze buurt.
Denk dat het een diertje is dat uit duitsland komt.
De meinweg lijkt mij de beste plaats.
Suggesties over hoe ik moet handelen zijn welkom, ik weet het nog niet zeker en wil het beste voor het dier en de natuur doen.









Groeten Smeff.

florisbrekelmans

Dag Smeff,

Het betreft idd een Gladde slang. Weet je waar exact de vondst is gedaan? Het beste is om de slang op dezelfde locatie terug te zetten, zeker als duidelijk is dat daar of in de directe omgeving een populatie aanwezig is. Bij voorkeur niet op een andere locatie uitzetten ivm faunavervalsing. De soort komt overigens wel voor op de Meinweg.
Waren het er meer (aangezien je het hebt over 'ze' )?

Groet,

Floris

Mark van Veen

Ik ben blij dat ie bij jou is uitgekomen!

Zie ook de website van RAVON voor nadere info: Reptielen en Amfibieen dor RAVON. Scroll naar beneden en klik op gladde slang.

De verspreidingskaart van de gladde slang op die site is
groet,

Mark van Veen

smeff

Hoi allemaal,

Heb het beestje zondagmiddag weer uitgezet.
Niet op de " autosloop" waar het gevonden is maar ongeveer 50 meter er vandaan in de berm van een landweg waar geen verkeer mag komen.
De 4 dagen dat het diertje hier is geweest heb ik het geprobeerd te voeren .
Het slangetje heeft wel een beetje met zijn eten gespeeld maar niet echt gegeten.
Waarschijnlijk was een eendagsmuis toch te groot.
Naar mijn mening was het beestje echter kerngezond en had wanneer ik het langer had gehouden aleen maar zwakker kunnen worden.
Ik heb naar eer en geweten mijn best gedaan en hoop dat alles goed komt met het beestje.
Het is te hopen dat mensen de beesten in het vervolg gewoon met rust laten en laten zitten waar ze zitten ,dat is volgens mij voor de dieren het beste.

Groeten Smeff.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AvanderHeijden

Goed gedaan inderdaad!  :duim:  Erg hoe sommige mensen met dieren omgaan...

Betekent deze vondst een nieuwe stip op de verspreidingskaart?  ;)  

tekenaar

#9
CiteerHoi allemaal,

Heb het beestje zondagmiddag weer uitgezet.
Niet op de " autosloop" waar het gevonden is maar ongeveer 50 meter er vandaan in de berm van een landweg waar geen verkeer mag komen.
De 4 dagen dat het diertje hier is geweest heb ik het geprobeerd te voeren .
Het slangetje heeft wel een beetje met zijn eten gespeeld maar niet echt gegeten.
Waarschijnlijk was een eendagsmuis toch te groot.
Naar mijn mening was het beestje echter kerngezond en had wanneer ik het langer had gehouden aleen maar zwakker kunnen worden.
Ik heb naar eer en geweten mijn best gedaan en hoop dat alles goed komt met het beestje.
Het is te hopen dat mensen de beesten in het vervolg gewoon met rust laten en laten zitten waar ze zitten ,dat is volgens mij voor de dieren het beste.

Groeten Smeff.
Gladde slangen accepteren in gevangenschap zelden muizen als voedsel, hoewel ze in het wild wel degelijk jonge muizen eten. In gevangenschap blijken ze zich tot hun hoofdvoedsel te beperken: (levende) hagedissen. Dit is ervaring van de mensen van Dieroecologie van de Universiteit van Nijmegen waar ze voor onderzoeksdoelen in het verleden tijdelijk gladde slangen in een terrarium hebben gehouden.

Erg goed dat het slangetje zo dicht bij de vindplaats is losgelaten!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/