twee zweefvliegen uit Haute Fagnes - Xylota ?

Gestart door corzonneveld, juli 13, 2013, 09:16:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Tegenwoordig is wifi zo gewoon dat je al tijdens je vakantie vragen op het forum kan plaatsen! Op de grens Belgie/Duitsland zag ik in een veengebied twee Xylota's - maar ik kom er niet uit welke...

Soort 1 is klein, veel kleiner dan de gewone rode die op dezelfde boomstronk zat. Vleugels altijd strak over achterlijf, ook tijdens poetsen. Scheen 3 sterk gekromd, zwart.

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

soort 2 is groter, ongeveer als gewone rode bladloper, misschien iets kleiner. Vleugels iets uitstaand, zodat achterlijf enigszins zichtbaar is (tijdens territoriaal gedrag). Zeer donker, maar donker gele vlekken zichtbaar. Borststuk enigszins paars glanzend. Scheen 3 aan het begin licht van kleur.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Menno Reemer

Op de eerste foto's staat X. abiens: achterlijfsuiteinde wit behaard, in combinatie met schenen die slechts aan de basis smal licht gekleurd zijn. (Deze kenmerkencombinatie geldt alleen voor mannetjes.)
Over de tweede set foto's durf ik niet veel te zeggen, behalve dat het geen X. abiens is.

gerardpennards

#3
Hmmm, dij 3 van dit beestje (foto set 1) is wel erg dik, en de vlekken zij behoorlijk vierkant zo te zien. Ik zou eerder gaan voor een mannetje Chalcosyrphus nemorum.....  ;D ;D

Fotoset 2 is alleen maar gokken, er zijn meerdere mogelijkheden.....
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

RubenWinter

Ik vind de tweede wel wat lijken op X. jakutorum, maar ook ik ben niet zeker.
Groeten,

Ruben Winter

corzonneveld

Verrek, Gerard ik denk dat je gelijk hebt! Teveel aan Xylota alleen gedacht!!

Wat voor kenmerken zijn er bij beestje 2 nodig? Ik heb nog meer foto's...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gerardpennards

Te beginnen met de kleur van de beharing aan de achterlijfspunt.....
Maar Ruben's idee is er al eentje in de goede richting, die soort zou best kunnen  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

corzonneveld

tja, erg veel beharing zie ik niet. Er is enige lichtgekleurde franje te zien, maar verder...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

hier een ander exemplaar, zelfde gebied. Nu is er iets meer te zien van beharing achterlijfspunt
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Menno Reemer


gerardpennards

#10
Ja, bij die laatste foto zien we dat de achterlijfspunt licht behaard is, met de rest van de kenmerken zou dit een mannetje Xylota abiens kunnen zijn, niet zeker!!  ;D ;D
En of dit dan dezelfde soort is als je eerdere foto's is ook niet zeker.......
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards