Hoofdmenu

gele kwikstaat

Gestart door Gert Kremer, juli 10, 2013, 22:00:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Is dit een jong of een vrouwtje?
Zag deze regelmatig in de bloenbollen bij Groote Keeten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

frankneijts

Een juveniele Gele Kwik (vóór zijn eerste rui) heeft donkere tekening op hals en borst en daar zou je hier wat van moeten zien. Een jonge vogel ná zijn eerste rui (zou wel erg vroeg zijn half juli maar stel dat...) zou er inderdaad zó uit kunnen zien maar als je goed kijkt zie je dat o.a. de grote dekveren in de vleugel een rommeltje zijn van oudere en nieuwere veren en dat kan natuurlijk niet voor een jonge vogel die pas geruid is. Ergo: een adult wijfje dus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Kremer

hallo Frank,
ik heb nog 2 foto's, dus als je wilt bekijk deze ook even. Omdat ik zelf dacht dat het jongen waren.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

frankneijts

Als je goed kijkt zie je duidelijk slijtageverschijnselen in de vleugelveren waaronder met name de grote dekveren (bekijk even de introductiepagina's van je vogelgids waar deze gesitueerd zijn...). Bij een jonge vogel is dat onmogelijk in deze tijd: daarbij is alles kersvers zonder slijtage en elk veertje van die grote dekveren gelijk aan de 'buurtjes'. Aleen al daarom zijn ook deze foto's van oudere, niet jonge vogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Kremer

Bedankt, zal deze invoeren als Gele kwikstaart (pop).
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.