Bijenorchissen geplet onder geweld fotografen

Gestart door hansdekker, juli 08, 2013, 19:59:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

hansdekker

Beste mensen,

Vandaag waren mijn vrouw en ik te gast in het Lauwersmeergebied, een van orchideeënhebbers aantrekkelijk gebied. Ook de bijenorchis komt sinds enkele jaren in dit gebied voor. Tijdens onze fietstocht troffen we twee medewerkers van Staatsbosbeheer aan die zich grote zorgen maakten over het gedrag van sommige natuurfotografen bij het fotograferen van de bijenorchissen. Ik besloot poolshoogte te nemen op de locatie. Mijn schrik was groot! De bijenorchissen waren al van verre te zien door door de grote kale plekken in de vegetatie. Het leek alsof er meerdere families met zes kinderen hadden gepicknickt. Zeker twee bijenorchissen waren geknakt. Dit is schandalig gedrag en maakt dat beheerders zich nog wel eens achter de oren krabben voor ze vertellen waar een bijzondere plant groeit. Bovendien krijgen orchideeënliefhebbers een slechte naam. Kortom, laten wij als waarnemers hier een vuist tegen maken en ons uiterst zorgvuldig gedragen. Laten we mensen die zich hieraan bezondigen er ook op aanspreken. Dit kan echt niet.

Hartelijke groeten,

Hans