Fazant een escape/exoot ?

Gestart door Floppy, augustus 30, 2005, 20:57:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Af en toe meld ik de waarneming van een Fazant (Phasianus colchicus). Daarbij verschijnt dan automatisch het ESC teken van Escape/Exoot.
Ik woon in Zeeland en bij ons zie je tamelijk regelmatig fazanten, in de duinen en het veld en op akkers, maar ook wel in woonwijken en parken, die niet te ver van de duinen liggen.
Kortom: Is het nu zo, dat de fazant moet worden beschouwd als een escape/exoot ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

thijs

Yep, ooit uitgezet als jachtwild.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Mark van Veen

#2
Vergezeld van goede recepten  ^_^ ! Die romeinen konden er wat van.
groet,

Mark van Veen

BWoets

Een discussie van welles/nietus is overigens tijdsverspilling, want we houden de officiele lijsten aan die overal in Nederland worden gehanteerd.

Zie dit als een tip...  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Floppy

CiteerYep, ooit uitgezet als jachtwild.

Vergezeld van goede recepten
Ah, dat wist ik niet.
Dat verklaart het verschijnen van het ESC-teken dus.
Dank !

Maar voor de recepten moet ik, neem ik aan, naar een andere site ...  :P

Hoewel .... n.a.v. een vraag over paddestoelen onstaond hier destijds ook al een culinair debat. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Mark van Veen

Volgens mij is fazant met een goede paddestoelensaus niet te versmaden. Ik proef een link tussen beide discussies  <_<  
groet,

Mark van Veen

Toine

De bosfazant komt oorspronkelijk uit China. In Engeland tref je zelfs al wilde populaties goud- en Lady Amherstfazanten aan.

tekenaar

Nederlandse fazanten zijn een mengvorm van verschilldende (erg anders gekleurde en ook erg mooie!) ondersoorten en ook kweekvormen. Gezien de huidige tendens tot splitten kan ik me voorstellen dat we de fazant ooit nog moeten gaan classificeren als 'verzamelsoort' maar tegelijkertijd als 'exoot/escape' blijven aanmerken. Past niet helemaal in de lay-out van de site, ben ik bang...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/