waar plaats ik deze waarneming?

Gestart door ruut, juli 06, 2013, 22:34:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77190987
onzeker Berkenbladroller - Archips betulana gezien op 2013-06-29 Eindhoven - Stratumse Heide
Foto's:

:huh:
bij voorbaat dank ruut aussems

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ruut

#2
zie dat de opmerking niet meekomt bij deze waarneming van T.Muus :huh:

"Die soort zit vooral op gagel, dus dit is vast wat anders. Met alleen de bladrol kom je niet ver, het kan van alles zijn, heel eventueel nog een kever (hoewel de kans trouwens wel erg klein is).."

Het is in ieder geval in berkenblad, opgerold en er zit "iets" in  :rolleye:
Of kan ik deze waarneming maar beter weghalen ;)
groet, ruut

Arp

Hallo Ruut,

Het is onzin om waarnemingen weg te halen, alleen omdat de mensen die er nu naar kijken er geen zekere naam aan kunnen/durven verbinden, gewoon laten staan en vroeg of laat komt er misschien een "opgeroldeberkenbladerenexpert" langs.

De opmerking van Tymo zal verband hebben gehouden met een soortnaam waaronder je de waarneming aanvankelijk had ingevoerd - is de soortnaam ondertussen gewijzigd?

Aangezien je kennelijk al bij de vlindervinders bent wezen shoppen schijf ik het forumtopic toch even door naar de keverkenners - de optie dat het de rol van een Berkenbladrolkever Deporaus betulae, of andere snuiter is in mijn ogen helemaal geen vreemde. Misschien dat Theodoor of iemand anders wat uit de vorm/constructie van de rol kan afleiden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

lijkt toch een vlinder rupsje daar de kevers een snede in het blad maken om de oprolling te doen en dan een andere vorm te verkrijgen. maar ik ben geen berkenbladoprol deskundige. groeten toon.
Toon Keukelaar

ruut

Hoi Arp, aan mijn waarneming is niets gewijzigd. Ik had hem geplaatst onder vlinders, omdat ik vermoede dat het 'n berkenbladroller was. Probeer toch 'n beetje logisch te denken bij twijfelgevallen.Door de reactie van Timo heb ik de vraag op forum geplaatst. Wanneer 'n plaatsing " in onderzoek" is, zou dat dan ook vermeld moeten worden, anders krijg je van die "dwaalplaatsingen" waar je niet wijzer van word
Toon en Arp, alvast weer dan  ;)
Groet, ruut

jck