Hoofdmenu

beekoeverlibel?

Gestart door vdvaart, juli 06, 2013, 22:29:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Libellen is niet wat ik standaard bekijk maar op de een of andere manier zit er altijd eentje stil als ik weer eens naar mossen op zoek ben. Vorige keren waren het de oeverlibel en de vroege glazenmaker. Deze oogt weer anders en leek me ook kleiner. Mijn verouderde boek raadplegend kom ik op de beekoeverlibel, kan dat kloppen?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Stefan v. Schaik

Niet helemaal :)
Het is een heidelibel. Welke durf ik zo niet te zeggen, maar misschien kom je er zelf uit.
Stefan van Schaik

RubenWinter

Inderdaad een heidelibel.
Zwarte pootjes, dus maar twee mogelijkheden. Zie ook deze.
Groeten,

Ruben Winter

vdvaart

Ik zat al wat te bladeren tussen de andere waarnemingen op het forum en ben me er nu pas van bewust dat de kleuren van libellen veranderen bij het ouder worden. Dit is dan de bloedrode heidelibel? Die had ik al eens gefotografeerd en op het forum gezet, maar toen wás die ook bloedrood! Bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

RubenWinter

Inderdaad een bloedrode, maar deze zal nooit echt bloedrood worden want het is een vrouwtje  :)
Groeten,

Ruben Winter

vdvaart

Ik begrijp het. Wat is overigens een goede bron voor het determineren van libellen? Ik loop er voortdurend tussen en het is net wat gemakkelijker te overzien dan alle vliegen die er ook zijn, hoop ik...
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

RubenWinter

Op het forum verwijs ik hier graag naar, maar ook de Veldgids Libellen van de KNNV en de gids "Libellen van Europa" van K-D B. Dijkstra zijn erg goede bronnen.
Groeten,

Ruben Winter