Hoofdmenu

zingen na regen

Gestart door Robert Heemskerk, juli 05, 2013, 10:35:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Mij werd laatst verteld dat merels vaak zingen na de regen(?)
Eigenlijk heb ik daar nooit op gelet.
Klopt dat?
Vinken hebben een regenzang, die zingt ook(?) na regen?

Bij vissen ken ik het gedrag dat ze sterker gaan 'asen' naar voedsel zoeken na of tijdens regen..

Ik zal er i.e.g. meer op gaan letten..

groetjes Robert

Oenanthe

Niet alleen merels. Een heleboel vogels doen dat. Let er maar eens op maar doe dat wel in de goede tijd van het jaar. Op dit moment stoppen steeds meer vogels met zingen omdat ze hun jongen hebben grootgebracht en dan zingen ze ook niet meer na een regenbui.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Vogels zingen zelfs graag ín de regen. Dan moet het wel een lekker zacht regentje zijn. Prima inventarisatieweer is dat.
Waarom die roep van de Vink 'regenroep' genoemd wordt weet ik niet want zelf is mij nooit een relatie met regen opgevallen.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

En naar mijn beleving is het zelfs zo dat de zangactiviteit van merels vóór een regenbui ook toeneemt. Je kent dat wel, na een warme zomermiddag: dreigend donkere luchten in de verte, bijna windstil maar nog steeds droog. Het enige geluid van betekenis is dan vaak een luidkeels zingende merel..

josha

Een onderzoekscentrum in Amerika heeft een studie gemaakt van zang-gedrag bij vogels. Hieruit is gebleken, dat vogels in koudere klimaten, met duidelijke seizoenswisselingen, meer gevarieerd zingen. Vrouwtjes zijn kieskeuriger in zo'n klimaat, omdat de kans op het grootbrengen van een gezond nest door het weer en voedselaanbod al kleiner is dan in een stabiel klimaat. Men vermoed dat de mannetjes luider en mooier gaan zingen bij regen en wind, uit een soort aangeboren 'overlevingsdrang'. Als de broed periode voorbij is, zal dit wel afnemen inderdaad.

Citaat van: Bram Rijksen op juli 05, 2013, 15:30:31 PM
En naar mijn beleving is het zelfs zo dat de zangactiviteit van merels vóór een regenbui ook toeneemt. Je kent dat wel, na een warme zomermiddag: dreigend donkere luchten in de verte, bijna windstil maar nog steeds droog. Het enige geluid van betekenis is dan vaak een luidkeels zingende merel..

Ik ga er eens op letten! Weet wel dat veel dieren (incl. mensen) reageren op de verandering van luchtdruk bij naderende regen of onweer, misschien wordt de één stiller en de ander drukker, kleine kinderen en koeien worden in ieder geval luidruchtiger, volwassenen en vliegen worden vooral irritant... :lol:

HPM

Citaat van: josha op juli 06, 2013, 08:57:09 AM
Een onderzoekscentrum in Amerika heeft een studie gemaakt van zang-gedrag bij vogels. Hieruit is gebleken, dat vogels in koudere klimaten, met duidelijke seizoenswisselingen, meer gevarieerd zingen. Vrouwtjes zijn kieskeuriger in zo'n klimaat, omdat de kans op het grootbrengen van een gezond nest door het weer en voedselaanbod al kleiner is dan in een stabiel klimaat. Men vermoed dat de mannetjes luider en mooier gaan zingen bij regen en wind, uit een soort aangeboren 'overlevingsdrang'. Als de broed periode voorbij is, zal dit wel afnemen inderdaad.

...


Dat is iets anders dan gaan zingen omdat het heeft geregend.
Ook soorten met weinig variatie zingen in de regen.
Herman van der Meer

josha


[/quote]
Citaat van: HPM op juli 05, 2013, 13:20:14 PM
Vogels zingen zelfs graag ín de regen. Dan moet het wel een lekker zacht regentje zijn. Prima inventarisatieweer is dat.

Deze opmerking ging toch ook over zingen in de regen? Dat ze het 'graag' doen, is natuurlijk een vraag waar we nooit antwoord op zullen krijgen. Feit is wel, dat je ze tijdens een zacht buitje in ieder geval hoort, tijdens een hoosbui is dat moeilijker.


HPM

Citaat van: HPM op juli 05, 2013, 13:20:14 PM
Vogels zingen zelfs graag ín de regen. Dan moet het wel een lekker zacht regentje zijn. Prima inventarisatieweer is dat.

Deze opmerking ging toch ook over zingen in de regen? Dat ze het 'graag' doen, is natuurlijk een vraag waar we nooit antwoord op zullen krijgen. Feit is wel, dat je ze tijdens een zacht buitje in ieder geval hoort, tijdens een hoosbui is dat moeilijker.


Er zijn omstandigheden waarin vogels kennelijk door de regen gestimuleerd worden om te gaan zingen.
Herman van der Meer

josha

Precies! Daar ging dat onderzoek dus o.a. over ;)