Cloeon cognatum?

Gestart door geertje, mei 07, 2007, 21:37:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Deze haft vind ik op een blad nadat het zevenstippelig lieveheersbeestje was ontpopt :)
Kan dit een cloeon cognatum zijn?
(heb evt meer foto's; ik vond haar zo mooi :) )

Groeten,
Gera Nieland

geertje

Ik begrijp dat dit gewoon een mooie vlieg is en verder niets van te zeggen? :rolleyes:  
Groeten,
Gera Nieland

corzonneveld

Mooi OK, maar geen vlieg! Het is een haft, een andere groep van insecten. Geen idee of je dan naar een ander forum moet, maar dat is een optie. Misschien verklaart dat ook de beperkte reacties... -_-  
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gardensafari

#3
Cloeon cognatum (beter lijkt in jouw geval C. dipterum) is correct!

Maar lees wel even dit op mijn site, want de naamgeving is lastig, omdat het een soortcomplex betreft.

En ja, vooral in close-up een zéér fraai beestje. Jammer dat we bij die groep hier weinig deskundigheid hebben. En dat geldt ook voor kokerjuffers (=schietmotten).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Dank je Hans! :)
Ik heb best lang naar het beestje zitten kijken, en me verbaasd hoe mooi het eruit zag.
Het waaide behoorlijk, dus ik denk dat het een makkelijk plekje was voor houvast.
Kan ons kleine vijvertje (ongeveer 1 meter breed) al voldoende zijn voor de larven?
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Een klein vijvertje kan al heel wat beestjes bevatten en zeker haftenlarven! Afhankelijk van het voedselaanbod is een kleine vijver zeer geschikt voor haften, bepaalde kokerjuffers en zelfs libellen- en keverlarven. Veel beestjes jagen op muggenlarven en juist muggen houden van niet te grote wateroppervlakten.
Haften kunnen zich zeer goed vastklemmen. Ze moeten ook wel, want als ze uit het water komen vervellen ze nog een keer, voordat ze helemaal volwassen zijn en klaar voor het ene korte hoogtepunt van hun leven. En dat vervellen lukt niet als je jezelf niet stevig kunt verankeren. Ook tijdens een storm blijven ze gewoon zitten. Op plantjes bij de vijver, maar ook wel op muren e.d. tref je dan ook vaak de lege vervellingshuidjes aan. Die zijn zeer licht, maar kunnen ook behoorlijk vast zitten.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Nogmaals dank je Hans! :)
Ik heb me inderdaad verbaasd wat ik allemaal zie in het minivijvertje. Inderdaad heb ik libellenlarven gezien, en meer -voor mij onherkenbare- dieren.
We hebben er (twee jaar geleden) veel zuurstofplantjes in gedaan, en dat schijnt toch voldoende te zijn.
Groeten,
Gera Nieland