Foto´s op de kant bij het invoeren

Gestart door Arnoud Maurer, juli 03, 2013, 22:05:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arnoud Maurer

Hallo,

Geregeld worden mijn ingevoerde foto´s van een waarneming op de kant gezet waardoor de admins een pijnlijke nek krijgen. Wat ligt hieraan ten grondslag? Zijn de bestanden wellicht te groot?

Mvg,

Arnoud

Jeroen Nagtegaal

Dan heb je de foto's op de kant staan als bestand... Je moet ze dus even draaien in op de computer voor je de upload, of niet gekanteld maken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Arnoud Maurer

Dank voor je antwoord Jeroen maar dat euvel fixte ik altijd al vooraf. Op het moment dat ik ze op de website zet zijn ze al rechtop gezet. Zelfs na diverse pogingen blijven ze gekanteld verschijnen.

Jeroen Nagtegaal

Het moet toch echt ergens aan het bestand liggen... Wellicht de wijziging niet opgeslagen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

johan79

#4
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 03, 2013, 22:54:59 PM
Het moet toch echt ergens aan het bestand liggen... Wellicht de wijziging niet opgeslagen?

Denk ik ook...
Als je een afbeelding draait, moet je die gedraaide afbeelding ook als zodanig opslaan, anders onthoudt je computer die wijziging (draaien) niet.
(Er staat me iets van bij dat niet alle programma`s de mogelijkheid hebben de gedraaide afbeelding op te slaan... soms is alleen maar 'bekijken' mogelijk...)

Marco Roepers

#5
Ik heb eens een fotogalerijprogramma gehad waarmee ik de foto's kon draaien. Alleen bleken ze alleen in dat programma gedraaid. Die bewerking heb ik  maar achterwege gelaten en gebruikte ik een ander programma daarvoor. Ik heb heel lang en zo af en toe nog steeds  Xnview daarvoor gebruikt. Gratis, eenvoudig en doeltreffend.

johan79

Ik gebruik al heel lang Irfanview voor de foto`s ... gratis en makkelijk  :blink:

Arnoud Maurer

Ah bon, dan zal het daar inderdaad spaak lopen. Ik zal de aangeraden programma's uitproberen. Hartelijk dank voor alle reacties!

johan79

Succes.. en laat nog eens wat weten hier...
Da`s altijd handig voor mensen die het zelfde probleem hebben...  :blink:

SlechtValk

In de standaard van JP(E)G zit een optie om een orientatie op te geven (EXIF). Sommige camera's geven deze optie mee (eigenlijk alle camera's die het beeld automatisch draaien indien je het schermpje draait). De standaard windows viewer doet hier niets mee, maar sommige geavanceerdere imageviewers laten een afbeelding met deze orientatie optie, automatisch (goed) gedraaid zien, terwijl deze technisch gezien nog steeds op zijn kant staat. Wanneer je hem dan gaat uploaden detecteert waarneming.nl die orientatie niet en staat hij alsnog op zijn kant...

Ik zelf gebruik tegenwordig vaak het (gratis) programmatje "JPEG Lossless Rotator", zoals de naam al zegt zorgt dit voor lossless rotatie (terwijl de windows viewer niet lossless is en bij de eerste keer als ik mij niet vergis ook de melding geeft dat de kwaliteit minder kan worden), maar het mooiste is dat hij dit op een grote collectie automatisch kan doen. Je selecteert een map en daarin zoekt hij zelf naar de afbeeldingen die gedraaid dienen te worden en kan dit automatisch voor je doen.

Zorg voor elke bewerking (niet alleen met dit programmatje maar zowiso bij alles) er altijd wel voor dat je een backup hebt! Het automatisch draaien kan soms ook wel fout gaan...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.