Gevlekte smalboktor (2x)?

Gestart door tgroen, juli 01, 2013, 20:52:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

tgroen

Ik had een smalboktor (1) gefotografeerd en toen hij weg was, zag ik een tweede (2). Kleiner, poten en sprieten minder uitgesproken om en om zwart/oranje, vlekkenpatroon net iets anders...
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77240706
onzeker Geringelde Smalboktor - Leptura maculata gezien op 2013-06-29 Veluwezoom
Foto's:




Zijn dit twee dezelfde?
ik kom op wikipedia de naam Rutpela tegen. Is dat anagram serieus?

bij voorbaat dank Theo en/of Dineke Groen
grt, Theo

beetlestitch

dat klopt inderdaad en de 2e is julodia cermbyciformis. groeten toon
Toon Keukelaar

tgroen

#2
Dank je Toon,
in mijn boeken (Thieme, Tirion) komt deze niet voor en op internet is de info mondjesmaat te vinden.
Wat bedoel je met "dat klopt"? De naam voor de eerste foto of de vraag over het anagram?
Je dacht: ik voeg er een anagram aan toe (Julodia)?  ;)
Bij het invoeren op wn.nl blijkt de naam te zijn: Korte Smalboktor - Pachytodes cerambyciformi.
grt, Theo
grt, Theo

beetlestitch

rutpela is de nieuwere naam voor leptura maculata dus daaom zei ik dat klopt. groeten toon
Toon Keukelaar

beetlestitch

er zijn meerdere originele namen die op elkaar lijken of anagram zijn. julodia is een boktor geslacht en judolia een prachtkever geslacht.  dit is ook het geval met een cactus geslacht uit bolivia dat lobivia heet. groeten toon
Toon Keukelaar

tgroen

Toon,
Google liet mij zero resultaten zien voor julodia. Ik vraag dan ook je begrip dat ik de draad soms even kwijt ben, zeker met de opvallende inversie van het woord Rutpela. Daar moet wel haast een verhaal achter zitten. Op wn.nl heet hij trouwens (nog) Leptura maculata.
grt, Theo.
grt, Theo

beetlestitch

judolia is ook pachythodes. licht aan de literatuur. groeten toon.
Toon Keukelaar