oranje havikskruid, of wat anders?

Gestart door nick w, juni 28, 2013, 23:22:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

Wat heb ik hier? Ooit kreeg ik zaad van oranje havikskruid van een heemtuin, maar dit jaar ziet het er wat afwijkend uit....
http://waarneming.nl/waarneming/view/77170527
onzeker Oranje havikskruid - Hieracium aurantiacum gezien op 2013-06-28 Den Haag - Waldeck (Componistenbuurt)
Foto's:














Toelichting:
is dit wel oranje havikskruid? Sommige bloemen zijn geel, en de bloemen staan soms wel wijd uit elkaar.. Ik kreeg ooit zaad van oranje H, maar wellicht is ie vreemdgegaan?

Bedankt, en groet,
Nick W

Willemien Troelstra

Weidehavikskruid is geel, maar die oranjeverkleuring van sommigen aan de buitenkant klopt dan weer niet. Ik weet niet of ze kruisen.
groet, Willemien Troelstra

nick w

Weidehavikskruid komt in mijn regio niet echt voor (weleens bij Leiden gezien) dus ik weet niet of ik dat dan weer ergens anders kan hebben opgepikt of dat dat minder waarschijnlijk is. Weidehavikskruid blijkt wel met muizenoor te kruisen, net als de oranje. Zouden ze dan onderling ook kunnen? Het is wel erg áls áls áls dan. Zijn er nog meer dingen die kunnen kruisen en die een beetje lijken? De heemtuin heeft wel ook bontbladig havikskruid...

Groet,
Nick W


nick w

Vandaag was er zaad beschikbaar; ik heb dus nog twee foto's toegevoegd. De cluster zaadjes komt uit een geel exemplaar, de enkeling uit een oranje. Kan iemand er misschien nu iets meer over zeggen?




Bedankt, en groet,
Nick W

nick w

Inmiddels zijn de jonge plantjes aan het groeien. Bij deze foto's van de rozetjes. Kan iemand er nu wat mee?





Bedankt, en groet,
Nick W

nick w

ik heb ze weer, nu allemaal rood aangelopen aan de buitenkant van de bloemen en geel in het hart, zoals op foto 2 en 3. Naar wie moet dat opgestuurd, en mag het ook één bloemhoofdje en één blaadje zijn? Het zijn er niet zo veel dit jaar en ik vind ze erg leuk  ;)

Bedankt, en groet,
Nick W

Rense Haveman

Ha Nick, ik zag ook net je mailtje die er al een dag of wat stond, zag ik....:(

Voor een goede determinatie is wat mij betreft een hele plant nodig, maar ik zit niet in de Piloselloiden (voor mij zijn het geen echte havikskruiden...). Wellicht dat iemand anders hier wat over durft te zeggen...
Groet! Rense

havikskruiden!

Windekind

Ik ken het fenomeen. Ik had in de tuin hezelfde jaren geleden. Alleen vermeend oranje havikskruid of oranje Pilosella ;).Alle nieuwe vestigingen betroffen gele planten. Ik meen dat de oranje populatie ook steeds meer gele hoofdjes kreeg. Verder...in een hooiland een keer de knoppen van planten uitgeplozen en alleen aanwijzing gevonden voor zich ontwikkelnde geelbloemige hoofdjes. Kom ik terug...bloeit alles oranje... :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

nick w

@Rense: dacht dat je het druk had of de mail niet gezien, geeft niks.

Dus, wat doe ik, toch een hele plant uitrukken dan maar? Wat moet ik er dan mee doen, drogen, vriesdrogen, plat of liever niet, op alcohol voor DNA (maar dan heb je niet zoveel nodig toch?), of wat? En waarheen? Ik vind het wel zonde maar ik ben toch ook nieuwsgierig...

Of is het eigenlijk voor de wetenschap niet belangrijk of interessant om dit soort kruisingen na te lopen?

@Elmar: ze bloeien nu allemaal hetzelfde dit jaar, als foto 2 en 3.

Groet,
Nick W


Rense Haveman

Citaat van: nick w op juli 20, 2014, 19:52:43 PM
@Rense: dacht dat je het druk had of de mail niet gezien, geeft niks.

Dus, wat doe ik, toch een hele plant uitrukken dan maar? Wat moet ik er dan mee doen, drogen, vriesdrogen, plat of liever niet, op alcohol voor DNA (maar dan heb je niet zoveel nodig toch?), of wat? En waarheen? Ik vind het wel zonde maar ik ben toch ook nieuwsgierig...

Of is het eigenlijk voor de wetenschap niet belangrijk of interessant om dit soort kruisingen na te lopen?

@Elmar: ze bloeien nu allemaal hetzelfde dit jaar, als foto 2 en 3.

Groet,
Nick W

1 plant, drogen tussen kranten onder enige druk, en dan opsturen naar Leiden, naar het Nationaal Herbarium.
Groet! Rense

havikskruiden!

nick w

ok dank je wel, ik begin met moed te verzamelen, daarna de plant...

Groet,
Nick W

Rense Haveman

Citaat van: nick w op juli 20, 2014, 20:37:16 PM
ok dank je wel, ik begin met moed te verzamelen, daarna de plant...

Groet,
Nick W

haha, die is leuk! erg grappig!
Groet! Rense

havikskruiden!

nick w

was helaas te laat, al na drie dagen was er alleen nog een uitgebloeide steel over met een laatste pluisje  :rolleyes:
Volgend jaar beter, en dan gelijk radicaal...

Groet,
Nick W

Willemien Troelstra

De moed was niet snel genoeg voorradig? ;-)
groet, Willemien Troelstra

nick w

nee, en ik was niet fit, dus dan stel je dingen net te lang uit... enfin, de moed hiervoor ligt nu in een doosje. Volgend jaar de plant erbij...

Groet,
Nick W

nick w

... en de plant breidt zich uit, hij maakt nu uitlopers. Pleit dat voor de ene of de andere optie specifiek?


Groet,
Nick W

nick w

met enig verdriet heb ik er vandaag een uitgestoken. waar moet ie precies heenm?

groet,
Nick W

Rien Ondersteijn

--


T 071-7517207

Postbus 9517, 2300 RA Leiden
E Wout.Holverda@naturalis.nl I , www.naturalis.nl
& Leni Duistermaat.

Groene groe[n]tjes.Rien.

nick w